AAN motor spiser eksoskammer...Muligens løst :)

Anbefalte innlegg

Tror ikke at klaringen har vært så liten at kammen har ligget an mot løfteren hele tiden og at det er problemet, men at klaringen har vært såpass liten at det har blitt dårligere smøring pga det.

Blir bare gjettninger så langt, men skal sette inn en orginal 3B kam og kjøre litt med, så får vi se om problemet kommer tilbake da..

Vet ikke fabrikatet, men det er noe som Mr KRB har fått produsert og selger i disk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det er merkelig at "Base Circle" har blitt økt, fra 38,0mm til 38,85mm, mulig man ønsker mer preload på de hydrauliske løfterene.

Det normale er å minske base circle, slik at man kan få mer løft uten å lage en ekstremt høy lobe (som kan medføre plass problemer og mer ublanase).

LobeLiftLarge.gif

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det er merkelig at "Base Circle" har blitt økt, fra 38,0mm til 38,85mm, mulig man ønsker mer preload på de hydrauliske løfterene.

Det normale er å minske base circle, slik at man kan få mer løft uten å lage en ekstremt høy lobe (som kan medføre plass problemer og mer ublanase).

 

Synes også det er litt merkelig. Ihvertfall med tanke på at jeg kun har hatt problem med eksoskammen der disse målene er større enn orginalt. Som sagt så har jeg ikke hatt problem med innsugskammen, og denne har omtrent de samme målene som orginalt.

At det i tillegg er kast i kamdrev gjør at jeg har trua på at kvaliteten på disse kammene kan være grunnen til mine problemer...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legger ved et lite stemnings bilde som viser hvor mye slitasje det ble de 10 milene jeg brukte den :-) Lobene skulle vært like lange...

 

uploadfromtaptalk1427828825666.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av ren nysgjerrighet:

Hvor mye løft har disse kammene (eventuelt "base circle + lobe lift" mål)?

Har du målt kamdrevest rundhet (kan gjøres vha skyvelær: ytterkant av kamdrev (topp) til ytterkant av lagerbane (bunn), og roter)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Nevnte du hvilket fabrikat det var og hvor den er kjøpt? Er vel ikke de kopiene som ble lagt ut her på forumet for et par år siden?

 

Lurer fortsatt ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer fortsatt ;)

 

Svarte på det i post 26 Steinar ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av ren nysgjerrighet:

Hvor mye løft har disse kammene (eventuelt "base circle + lobe lift" mål)?

Har du målt kamdrevest rundhet (kan gjøres vha skyvelær: ytterkant av kamdrev (topp) til ytterkant av lagerbane (bunn), og roter)?

 

Base circle 38,85mm. Lobe lift mål 49mm.

Måler ikke mer enn ca 1mm forskjell fra bunn av tann til lagerbane. Nå ser jeg at tennene på den ene siden er ca 1mm kortere enn på den andre, og følgelig er avstanden mellom topp til topp av tenner og ca 1mm forskjellig. Alt i alt så ser det ganske grovt og dårlig ut når man ser litt nøye på det. Har målt et annet drev også som sto på den første kammen jeg satt på og det var akkurat det samme forholdet der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt fristende å sette denne som løst :)

Har satt i en orginal 3b kam. Sto en halvtime og ruset den mellom 2-2500rpm og har kjørt ca 10 mil etter dette. Tok av toppdekselet å kikket nå, og det ser helt fint ut :) Dette TIL TROSS for at jeg denne gangen ikke skiftet de ventil løfterne som var dårlige, men vannslipte de som hadde størst merker.

 

Merker at den lider av åndenød nå, så hvis noen skal selge en orginal 7a kam til en vettug pris er det bare å hyle ut ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for lærerik tråd og for at du deler erfaringer med oss.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.