Anbefalte innlegg

Hei!!

Jeg har planer om å montere et ekstra gel batteri i bagasjen til bilstereo i min audi a4. Og lurer da på hvilken spennings forsterker jeg bør velge. 14.6v eller 15v. De jeg har sett på selges på bilxtra, til bosch dynamoer. Antar det er bosch som sitter i Vag, eller tar jeg feil da?

Er ikke så inne i det bilmekaniske, men skal prøve å forklare. Det er en del i dynamoen som er festet med to skruer som man bytter ut. Slik at den lader med ene typen 14,6v, eller 15v med andre, avhengig av hvilken man kjøper.

Vil de lade konstant 14,6 eller 15v. Eller er ladingen avhengige av temp. o.l?

Hørt om noe som heter Ladac, som sies å skulle lade konstant 14,4 uansett temperatur.

Hvem bør jeg gå for?

Mvh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok en laderegulator du beskriver her. Ideell ladespenning for et batteri er 14,4 volt. Ladacen skal klare dette konstant, men om de innebygde i dynamoen varierer med temp eller andre ting er jeg ikke 100% sikker på, selv om jeg tror de ikke gjør det da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kjapp telefon til Triconor i Oslo gir deg svaret. Disse driver knapt med annet og er utrolig flinke.

Ole Deviksv. 24 - 0666 Oslo

Telefon: 22 38 20 50

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som nevnt over her skal ladespenning ligge på 14,4 volt på vanlige bly/syrebattierer.

Gelebatterier skal ha litt høyere ladespenning, mener og huske at det ligger på 14,8 volt, men er litt i tvil. Det vet batterileverandøren.

Velger du en laderegulator som gir for høy spenning vil batteriet ditt koke og bli ødelagt over tid. Hvor lang tid dette tar er avhengig av ladespenningen og tilstanden på batteriet.

Hvis jeg var deg ville jeg gått for en Ladac eller tilsvarende type som har temperaurkompensering.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. Noen som vet prisen på en slik Ladac da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varierer nok litt etter hvor du spør, men jeg tror de ligger på rundt 1.700,-

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Hvem selger slike da?

http://www.ladac.no står det to forskjellige utgaver. En for positiv regulation (1204), og en for negativ regulation (1205). Hvem er riktig til A4 98mod?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De som driver med bilelektro har som regel Ladac. Kan også kjøpes hos en del båtutstyrsbutikker.

Jeg tipper du skal ha den pluss-regulerte, men jeg er ikke sikker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.