Innendig vask av bil som er røkt i siden ny

Anbefalte innlegg

hallois.

 

jeg har en bil som det har blitt røkt i siden den var ny.

jeg røyker ikke å ønsker å få bort det aller aller meste av denna lukta.

 

bilen har skinn-interiør. og er relativt bra møkkete inni (krem farga skinn... hoho)

 

har tilgang på dyprenser (slik kärcher sak)

 

men hva gjør jeg videre?

 

jeg er av typen som fortrinnsvis lar regnet "vaske" bilen. og sett bort i fra litt støvesuging og bruk av armor-all wipes så er jeg blank på hvordan jeg skal få vaska detta faenskapet før jeg tar den i bruk

 

 

det er såppas ille at man kjenner det når man går rundt bilen.

 

kunne sikkert satt den bort, men jeg er allergisk for å bruke penger på noe jeg kan fixe sjøl (forhåpentligvis)

 

 

Hjelp? :)

 

 

Dan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ozonrens fikser nok biffen 100%, men å gå over tekstil etc med dyprenser vil nok hjelpe en hel del det også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ozonrens sier du? kan du utdype litt? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så det er i grunn bare å glemme å få fixa detta sjøl med andre ord?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så det er i grunn bare å glemme å få fixa detta sjøl med andre ord?

 

Flere bilpleie firmaer som har ozon fjerner så mulig det gjør det for en slant etter at du har rensa den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja. får skru på sjarmen, er ikke flust av dissa bilpleie firmaene her i området desverre :)

 

hva bør man evt vaske seter osv med?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Chemical Guys Greenclean er vel mye brukt til innv.vask og rens. Du er vel ikke så langt unna Brage og Swisswax er du vel? Der har de nok det meste :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brage har vel flytta oppat til Lom om jeg ikke tar feil?

 

joa. har jo swisswax i byen selvsagt

 

men ønsket om å gjørra detta billigst mulig er absolutt et tema. vi snakker en om en 15år gammal bil som kun har som formål å brukes fra A til B og litt innom noen andre bokstaver på veien

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så det er i grunn bare å glemme å få fixa detta sjøl med andre ord?

 

Neida, det er det ikke. Golfen jeg har nå luktet en god blanding av røyk og Poppy, ganske ubehagelig lukt. Først satte jeg ut litt eddik i bilen (gammelt kjerringråd). Det fungerte bare litt. Deretter sprayet jeg setene, teppene og dørsidene med en luktfjerner fra Meguiars som jeg kjøpte en gang for mange år siden. Dusjet det godt inn i setene og teppet. Tro det eller ei, dette fungerte! Etter at jeg selv sluttet å røyke har jeg blitt var for røyklukt, men nå synes jeg ikke det lukter røyk overhodet i bilen. Har siden den gang hatt en Wunderbaum "new car" i bilen 2-3 uker, og nå, en måned etter at wundersen ble kastet ut, så synes jeg det lukter med wunders enn røyk i bilen...

 

lavender.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bør iallefall starte med våtrens av gulvtepper skjønner jeg. så noe skinnrens osv osv.

 

og om det forsatt lukter da. så får man vel utforske mulighetene for en ren ozonbehandling..

 

jeg slutta og røyke for 2 år siden. og er litt slik selv. blitt veldig var på røyklukt. tåler godt og være en plass det røykes. og plages ikke av det. men veldig var på lukta :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grundig vask og rens kombinert med denne kan da være en start.

meguiars-odor-eliminator-473ml-101-p.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den du har der Hans Georg er sikkert den samme som jeg har stående, men min er sikkkert 10 år gammel og på en mindre, gul flaske. Tror navnet er det samme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da prøver jeg det som en start :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jobber som klargjører og gjør dette stadig vekk..

Men den sprayen over der kan du bare glemme;) Ingen slike sprayer funker alene..det eneste de gjør er og "gjemme" problemet en bitte liten stund!

 

Finnes ingen quickfix på røyklukt gitt...

 

Men dette hjelper bra.

 

1:demontere seter foran...

2:dynke seter,gulvteppe,dørsider og alt annet som kan inneholde lukt med Grønn BN som vi kaller det..kraftig interiørrens fra Autoglym..finnes sikkert i andre merker også... Skinnseter må renses..finnes egene produkter for dette:) er ofte 3steg

3: la dette virke 5-10min..så spray på litt mer..Kjøp deg ett par skikklige skrubbkoster som tåler en støyt...Så skrubb setene og alt annet som kan skrubbes..

vi snakker en go 1times skrubbing..!Dette hjelper på å løsne dritten og åpner opp slik at du får opp dritten.

 

4:Få lånt deg eller kjøp en rensemaskin..Rens alt Hell oppi litt lukt..dvs noe som lukter STERKT sammen med rensesåpa...kjør kryss overlappingmønster og gjenta dette til vannet som kommer opp i beholdern er "reint" vann. VIKTIGST er taktrekk:)

 

5:vask dashbord,ratt og alt av plast..dette absorberer vilt med nasty lukter...bruk f.eks showshine fra autoglym eller lignende....vask gjentatte ganger til du ser at klutene ikke blir skittene mer.

 

6:vask også beltene..

7:ta en god rens av luftdyser og alle "rør"..kjøp deg sånn "AC rens med lang slange" sånn at du kan vaske inni røra med slangen...dette desinfiserer og fjerner lukt som har satt seg der.

8:Få tatt en Ozon behandling..dette koster som regel 500-600kr:) Denne ozon behandlingen er bra..men ikke no mirakelkur som mange sier...vi har en maskin til 12000kr på jobben..den er ok..men rense seter osv funker mye bedre.

 

9: Legg inn 2-3 Wunderbaum ellerno som du liker lukta av...vi snakker ta av plasten og legg hele treet rundt om i bilen..

10: la bilen tørke godt..

 

Så er det ofte lurt å lufte bilen ofte en stund fremover...God gjennomtrekk er bra saker det også mot lukt:)

 

Lykke til..røyklukt er det værste som finnes å fjerne..Våt hund er en drøm i forhold:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk til Christer for noe som etter min mening er en god måte å fjerne mest mulig lukt. Det er mye jobb men gir absolutt det beste resultat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja for å fjerne røyklukt er ikke en enkel jobb desverre..vi har mått tatt biler opptill 3-4 ganger inkl ozon HVER gang før røyklukta i det hele tatt er på vei vekk:/

Det er derfor mange bilforhandlere vegrer seg for å ta innbytte i en askebegerbil:P om man skal det så må man ta høyde for at man må rense bilen opptill 3-4 ganger og i de værste tilfellene bytte taktrekk i det minste

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er et punkt jeg ikke vil følge. for da må man ta ei runde til.. og det er detta grantreet..... takler ikke lukta av wunderbaum osv :)

 

men, da har jeg da noe å gå etter. våtrenser har jeg tilgang på.

 

alternativet er å bytte ut interiøret. som noen veit om uberbillig svart skinn-interiør til en 1999 volvo v70 så skrik ut :)

 

Takk forøvrig. var noe lignende jeg håpa på at noen ville skrive, en god guide rett og slett

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet med biler som er innrøkt, er at de kan være tilnærmet luktfrie, og helt rene. Så står de noen stakkars timer i sola. Og alt er tilbake.

På jobben har vi fått ett firma til å dyprense bilens interiør. Så godt de klarer. Skiftet så pollenfiler og utført en AC-rens med mist.

Satt bilen på ozon behandling i 2 uker.

Kjørt bilen en god tur med AC på, evt la bilen stå å gå med AC på i noen timer.

Kjørt ny runde med AC-mist og pollenfilter og så 1 uke med ozon behandling igjen.

 

Etter dette har vi ikke fått noen klager. Bortsett fra at alle får metallsmak i kjeften når de setter seg inn i bilen de første dagene/ukene.

 

Vi snakker altså en særdeles tidkrevende prosess.

 

-Thelle-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

grunnen til at de reagerer når den står i sola er fordi da blir plasten osv varm..som åpner "porer"...derfor må man vaske alt av plast like godt som alt annet;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er et punkt jeg ikke vil følge. for da må man ta ei runde til.. og det er detta grantreet..... takler ikke lukta av wunderbaum osv :)

 

men, da har jeg da noe å gå etter. våtrenser har jeg tilgang på.

 

alternativet er å bytte ut interiøret. som noen veit om uberbillig svart skinn-interiør til en 1999 volvo v70 så skrik ut :)

 

Takk forøvrig. var noe lignende jeg håpa på at noen ville skrive, en god guide rett og slett

 

Den wunderbaum greia kan man jo bytte ut med noe annet..Jeg har en flaske på jobben som jeg bruker i slike biler..den lukter meget sterkt av en eller annen type lukt som minner om godteri ellerno:P

Men poenget med denne er at man skal tvinge en ny form for lukt inn i alt som er bilen..og så ette litt ikke bruke den mer slik at man kan lage "egen lukt" i bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.