Kan denne manifolden repareres?

Anbefalte innlegg

Lar det seg gjøre å reparere eksosmanifolden min? Vil det lønne seg å reparere, eller vil det være billigere å kjøpe en sprekkfri brukt en?

Som dere ser på bilda, så går sprekken fra ene siden og helt over til andre siden.

P1010106.jpg

P1010107.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Iogmed at dette er en støpt manifold vil det ha lite for seg å prøve å sveise den. Mitt tips er enten å kjøpe tilsvarende brukt, eller få noen til å sveise manifold til deg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

støpejern kan sveies, men det er tidkrevende og man må ha riktig svisetråd til det. om det blir 100% igjen tviler jeg på

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye koster en brukt støpejernsmanifold da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel ikke noe problem å sveise den der.

Ta kontakt med ett sveiseverksted eller noen kompiser med likeretter.

Sleng den i ovnen på full guffe og sveis ivei!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel ikke noe problem å sveise den der.

Ta kontakt med ett sveiseverksted eller noen kompiser med likeretter.

Sleng den i ovnen på full guffe og sveis ivei!

Vil det si at manifolden er herdet og må glødes før man sveiser den?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil det si at manifolden er herdet og må glødes før man sveiser den?

Nei, støpejern er ikke herdet. Men inneholder mye karbon, og det blir lett hardt og sprekker ved belastninger etterpå pga spenninger i materialet hvis du ikke forvarmer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

stekes i "mors stekeovn" i en times tid på 200grader : smil : lukter ikke akkurat middag da,men men hehe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv sveisa en del av de der for et WAG verksted, det må slipes god fuge og forvarme godt å vet viktigste er å bruke riktig sveisetråd.

Jeg Bruker en rustfrilegering som er veldig myk , husker ikke hva den heter men kan sjekke det i morgen. på jeg sveiser alle reprasjoner enten stål, messing, aluminium,bly osv med en rå 400amp Miller Tig maskin.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg lærte på yrkesskolen på vk1 sveis var at man må "slå" ut spenningene etter man sveiser. Sveiser en liten larve for så å slå ut spenningene. Læreren min hadde jobbet sveiser i maaaange år så jeg regner med han visste hva han pratet om. Alfa og omega å bruke riktig elektroder også,støpejerns-elektroder koster det hvite i øyet og litt til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått sveiset flere manifoilder til turbo biler med godt resultat.....dog er det en proff med 40 års erfaring som gjør jobben, desverre er`n dyr, har betalt ca 4-500,-

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.