Anbefalte innlegg

Hei!

Litt bakgrunnsinformasjon for den som skulle ønske det;

Bilen er en 2008 Audi A4 2.0 TDI og ble kjøpt brukt hos Møller Bil Ålesund i april 2014, og er etter det eg har fått opplysning om opprinnelig bruktimportert i 2009.

Problemet er en ulyd fra motor. Denne ulyden oppstår periodisk og det kan virke som den henger sammen med turbo.

Feilbeskrivelse 1: Ulyd oppstår ved gasspådrag, rundt ca 2000 omdr (i 2. eller 3. gir). Det kommer en form for luftlyd som er vanskelig å beskrive med annet enn "pfftssj". Samtidig virker det som om bilen mister litt motorkraft. Dette gjentar seg ofte i to eller tre trinn, eller rykk, for så å opphøre. Dette kan gjenta seg flere ganger under en kjøretur, og helst ved mye småkjøring.

Videre har det etter hvert oppstått flere ulyder som eg tror kan henge sammen.

Feilbeskrivelse 2: Ulyd oppstår når bilen står i ro, og man gir gass opp til ca 2000 omdr for deretter å slippe ut gasspedalen. Denne lyden kan vel best beskrives som "grskadng grskadng kkdng". Legger ved en lydfil i zip-format da eg ikke fikk lastet opp mp3 ( audiA4.zip ).

Håper det kan vere noen som har lignende erfaring og som kan hjelpe meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Øystein og velkommen til klubben :)

Du skriver 2008 modell A4 så det kan være to forskjellige biler, B8 overtok for B7 i 2008 nemlig. Hvilken motor er det? 120hk, 140hk, 143hk eller 170hk?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det Bjørn :-)

Det er B7. 2.0 TDI Q S-line med 140 hk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil si at den lyden der er ganske normal på 2.0 PD motorer.. Det som skjer er at turbo begynner å lade, og når du går av gassen så stenger gasspjeldet. Turboen bremser da pga motstanden av luft som ikke kommer noen vei.. Høres ekstra godt ved kjøring litt belastning, for deretter å slippe gassen, fordi da har man mer turbotrykk..

Her hører du lyden jeg tenker på godt;

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for innspill Øyvind! :-) Så på youtube-videoen du linka til at også der var eiger mistenksom for lyden (og det endte visst med at han leverte tilbake bilen), men eg syns forklaringen din er god. Eg kan likevel ikke slå meg helt til ro med denne forklaringen, da dette er en lyd som har oppstått i senere tid. Ser i ettertid at eg skulle spesifisert dette i feilbeskrivelsen, da;

Feilbeskrivelse 1: Ulyd oppstår ved gasspådrag
har vært der hele tiden.
Feilbeskrivelse 2: Ulyd oppstår når bilen står i ro, og man gir gass opp til ca 2000 omdr for deretter å slippe ut gasspedalen
har oppstått i senere tid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt x-antall biler med den samme lyden som du beskriver i problem 2, så det er ikke noe å bekymre seg for. Dette er også en lyd hvor man på treffe ett "sweetspot" når det gjelder turtall/Gasspedalvinkel/turbotrykk for å høre den best mulig. (Jobber med disse bilene hver dag)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt x-antall biler med den samme lyden som du beskriver i problem 2, så det er ikke noe å bekymre seg for. Dette er også en lyd hvor man på treffe ett "sweetspot" når det gjelder turtall/Gasspedalvinkel/turbotrykk for å høre den best mulig. (Jobber med disse bilene hver dag)

Det er jo relativt betryggende :-) Mener du da at dette også gjelder for feilbeskrivelse 1? Syns det er trist, i så tilfelle, at man bare skal måtte leve med ujevn og rykkete gange ved gasspådrag :/

Igjen takk for svar :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, den har jeg nok "oversett" litt i farten... Er dette ved fullt pådrag?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet er en ulyd fra motor. Denne ulyden oppstår periodisk og det kan virke som den henger sammen med turbo.

Feilbeskrivelse 1: Ulyd oppstår ved gasspådrag' date=' rundt ca 2000 omdr (i 2. eller 3. gir). Det kommer en form for luftlyd som er vanskelig å beskrive med annet enn "pfftssj". Samtidig virker det som om bilen mister litt motorkraft. Dette gjentar seg ofte i to eller tre trinn, eller rykk, for så å opphøre. Dette kan gjenta seg flere ganger under en kjøretur, og helst ved mye småkjøring.

[/quote']

Dette fører til at bilen går litt rykkete. Bilen har forøvrig fulgt service, oljenivå er ok og bilen har gått ca 120' km. Der er i tillegg en turbo-sus ved gasspådrag, men den er etter det eg har forstått veldig vanlig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakker vi manuell girkasse eller multitronic?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er sekstrinns manuell girkasse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sender denne til fremsiden igjen i et siste forsøk på å få innspill. Om det er noen som har/har hatt lignende erfaringer hadde det vært veldig fint å få høre om det. På forhånd takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.