#1 Skrevet April 4, 2015 Er det en elektriker her som kan forklare fremgangsmåten for å beregne kabeltverrsnitt for DC 12V 24V? Normalbelastning og maksbelastning Eller en link til korrekt fremgangsmåte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 4, 2015 Akkurat samme tabell som for AC. Strøm er strøm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 4, 2015 Akkurat samme tabell som for AC. Strøm er strøm. Vet ikke om det er helt korrekt men.. Uansett, så er det en fin kalkulator her: http://www.solar-wind.co.uk/cable-sizing-DC-cables.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 4, 2015 Kabelen ser ikke forskjell på AC og DC, men spenningsfall er det en da må beregne ut fra. Her er AWG til mm2 tabell http://www.engineeringtoolbox.com/awg-wire-gauge-d_731.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 4, 2015 Strøm er strøm som sakt, men her der det vesentlig lavere spenning enn normalen for AC, så du vil få større tap i overføringen. Dette er såklart avhengig av lengden på kabelen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 4, 2015 I x p x L x 2 x cosp _______________ A Noe knotete satt opp men. I=belastning strøm (A) p=resistivitet: kobber = 0,016, aluminium=0,03 L=kabellengde i meter cosp=lastens effektfaktor (denne trenger du nokk ikke å ta med) A=ledertverrsnitt (mm2) Svaret du får her er spenningsfall i volt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 4, 2015 båt er ikke det samme som bil, men de trenger litt strøm i ny og ne de også: http://baatplassen.no/i/index.php?app=ccs&module=pages§ion=pages&folder=/kalkulatorer&id=14 en annen sailorboy skriver: Og i klartekst: Tykkelsen på kabelen (i kvadrat millimeter) er lik: 0,02 ganger kabellengen i meter (frem og tilbake) ganger max strøm i ampere delt på maksimum tillatt spenningstap i volt i bil blir det vel bare frem....... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...