Toppakning må skiftes på TDI, hva bør jeg tenke på?

Anbefalte innlegg

Jeg har skiftet mange toppakninger tidligere, men bare på bensinmotorer. Nå må jeg snart skifte på min 98 Golf 4 TDI, er det noe spesielt jeg må vite om, foruten å skaffe verktøyet til innstilling av kamaksel og innsprøytningspumpe? Og er det noe annet som bør skiftes som ikke inngår i et pakningssett? Må vel sikkert ha nye toppbolter?

 

Registerreim, vannpumpe og termostat er relativt nytt, så det trengs ikke å skiftes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toppdeksel pakning, pakningen til eksos, turbo, innsug.

Olje og filter, frostvæske.

Topp bør planes.

 

Bolter og pakning med rett antall hull, velg en tykkere pakning siden du skal plane toppen.

 

Så har du 2 hulls pakning i dag kjøper du 3 hulls.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du bør vel bytte strammeren til regreima også. Den er vel somregel ikke med. Måtte bytte den på dama sin passat 1,9 tdi 130hk, den var ikke med i kittet jeg kjøpte. Merket at den måtte byttes etter jeg satt på reima da den ikke greide å holde trykket. Den hadde gått 240.000km på samme strammer antar jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt av pakninger inngår jo i pakningssett, så det er jo greit. Væsker er jo en selvfølge. Ingenting spesialverktøy jeg trenger utenom timing? Har både XZN og Polydrive til topplokksboltene, så der er jeg dekket allerede.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste settene/slipesett til diesel er uten toppakning pga av den har kontrollhull du må ta høyde for, helt normalt.

 

Strammeren Glenn Ove prater om er for reg.reim som har hydraulisk strammer, noe din ikke har.

 

Du må låse pumpa (med et ca 6mm borr) og låse kammen i bakkant. (Skru ut vakum pumpa)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må låse pumpa (med et ca 6mm borr) og låse kammen i bakkant. (Skru ut vakum pumpa)

 

Jeg kjøper korrekt verktøy til dette. F.eks. dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det PD motor i bobla di? Kan jo evt være greit å sette seg inn i hvordan du grunninnstiller dysene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det PD motor i bobla di? Kan jo evt være greit å sette seg inn i hvordan du grunninnstiller dysene.

 

ALH er ikke PD vettu Jan....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ALH er ikke PD vettu Jan....

 

Har ikke anelse. Derfor jeg måtte spør x)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ALH er ikke PD vettu Jan....

 

Det er ikke ALH, det er en AHF. Men det er en VE-motor ja, ikke PD.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke ALH, det er en AHF. Men det er en VE-motor ja, ikke PD.

 

trodde det var en PD jeg å.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

trodde det var en PD jeg å.

 

Jeg skrev på toppen at det er en 98, alle vet at PD først kom i 2000 ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skrev på toppen at det er en 98, alle vet at PD først kom i 2000 ;)

 

Alle utenom Jan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skrev på toppen at det er en 98, alle vet at PD først kom i 2000 ;)

Ja. Om jeg hadde tenkt meg om så ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toppdeksel pakning, pakningen til eksos, turbo, innsug.

Olje og filter, frostvæske.

Topp bør planes.

 

Bolter og pakning med rett antall hull, velg en tykkere pakning siden du skal plane toppen.

 

Så har du 2 hulls pakning i dag kjøper du 3 hulls.

 

Hvis man kun planer og ikke freser ventilseter så er det riktig at ventilene kommer lengre ned og at det kan være smart med tykkere pakning for å unngå krasj.

I så fall blir det mer luft melm topp og stempel enn beregnet.

Men om man skal plane topp, så må vel ventilene ut på disse? I såfall blir vel setene frest i samme slengen, og blir det rett gjort så trenger man ikke å endre tykkelsen på pakning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toppakningen som nå står på bilen har to hull. Skal jeg bestille med to eller tre hull? Og jeg vet heller ikke hvor lenge jeg må vente på at et verksted får gjort jobben på toppen min. Bør jeg kanskje skaffe en ekstra topp på høggeren (regner med at 90 og 110 har like topper) og få planet den på forhånd, for så enklere skifte alt over når jeg først gjør jobben på bilen? Og siden jeg ikke vet om de tar ventilsetene eller ei, hvilken pakning bør jeg skaffe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.