Avbalansering av nye dekk på gammel felg. Er dette feil måte?

Anbefalte innlegg

Som nevnt over, fikk jeg lagt om nye sommerdekk på felgene som var nyvasket i høst, all drit var borte. Satte på Dunlop kvalitetsdekk i 245x45x18 + avbalansering etterpå .

Da jeg henter hjulene senere, legger jeg merke til at klistrelappen m/dekkinfo fremdeles står på.

Jeg setter på hjulene, og drar avsted, og kjører sydover til DK. Her er det 110 og 120 km/h. Totalt kjørt 800 km på et par-tre dager.

Og selvsagt er de nevnte klistrelapper borte for leeenge siden.

Det var ikke en helt behagelig tur for å si det sånn, da det ristet litt i rattet og jeg synes at bilen nærmest hoppet litt i det fartsområdet som er nevnt.

Så til poenget: Er det ikke vanlig å fjerne disse klistrelappene før man foretar en avbalansering?

En slik klistrelapp (sånn ca 10x 25 cm tenker jeg) må vel veie noen gram, og når den er borte vil ikke hjulet være avbalansert riktig lenger, tror nå jeg.: klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg jobbet som dekkomlegger eller hva jeg skal kalle det så fjernet jeg klistrelappene men det skal ikke ha så mye utslag som du beskriver. Hvis bilen nærmest hoppet litt vil jeg tro at loddet er plassert feil eller at de ikke har klart å avbalansere de i 0 pga. stor kast i felg uten å si i fra til deg. En annen mulighet er også at du kan ha mistet et lodd pga. for eksempel for dårlig rengjøring før de har klistret på loddet. var det noen risting i rattet fra før?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De klisterlappene har ingenting å si. Man kan ofte kjøre opp til 10g feil uten å legge merke til det.

Er nok feilbalansert eller mistet noen lodd iom at du ikke merket noe på de gamle dekkene. En ide når du går tilbake er å få dem til å avbalansere etter en god kjøretur. Da har du litt driftstemp i dekkene og tester blir gjerne enda mer nøyaktig. Gjorde ofte dette for de ekstra kresne når jeg holdt på med det for mange år siden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oddbjørn:

Nei, ingen risting i rattet på de gamle dekkene, dette var også : Dunlop Sport Maxx RT (eller TT kanskje..) 245/45 ZR18 100Y XL, kjørt i 3 sesonger. Hadde aldri problem med risting på de.

Får ta og høre hva de sier, men mellom 0 og 80 merker jeg ingenting, kun mellom 90 og 120.

Er det ikke vanlig at man begynner en avbalansering med både REN felg og UTEN gamle lodd?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oddbjørn:

Nei, ingen risting i rattet på de gamle dekkene, dette var også : Dunlop Sport Maxx RT (eller TT kanskje..) 245/45 ZR18 100Y XL, kjørt i 3 sesonger. Hadde aldri problem med risting på de.

Får ta og høre hva de sier, men mellom 0 og 80 merker jeg ingenting, kun mellom 90 og 120.

Er det ikke vanlig at man begynner en avbalansering med både REN felg og UTEN gamle lodd?

Man balanserer jo ikke en felg som er full av gjørme. Men man få fortsatt vaske området der loddet skal festes, selv om felgen er noenlunde ren. Det er derfor lodd lett kan falle av hvis man ikke vasker raskt over festeområdet. Men å balansere med en så ren felg at det ikke trengs å vaske lodd-området gjøres jo bare på nye felger. Selv da pleier jeg å tørke av støv med litt papir.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få hjula avbalansert på nytt. Alle kan gjøre feil. Jeg hadde en kunde innom som hadde vært på et annet verksted og fått avbalansert hjula sine pga risting. Jeg avbalanserte før jeg fjernet lodd for å få en "oversikt". Der var det oppi 20g feil på 2 hjul.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk utført ny avbalansering av hjula:

Det ble satt på 10 g på VB, 15 g på HB, 10 g på VF og 35 g på HF. (Jeg stod på god avstand og så hva han drev med!)

Var vel de på 35 g på HF som utgjorde det værste tror jeg.

Og da virker det bra. Kanskje han hadde en dårlig dag da det ble gjort første gang........

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.