#1 Skrevet Juni 8, 2005 Noen som har erfaringer med Supersport Gewinde etter det er blitt vinterkjørt? Er det mulig å justere på det eller er alt rusta fast? Har lyst på gewinde på Jettaen og kaste Jamex demperene til pokker i vold, men har stram økonomi. Skifta fjørene i fjor til AP fra autospar, men nå tror jeg demperne er modne for utskiftning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 9, 2005 Alle ikke-rustfrie gewinder, være seg H&R, eldre KW, Weitech eller H&R, ruster som rakkern i løpet av en vinter. Kjørte med H&R-gewinde foran på ex-Caddyen min og det så ikke ut etter en vinter, til tross for at jeg hadde behandla det med Tectyl ML før vinteren. Spylte det gullende reint på våren, smørte gjengene med CRC så jeg fikk løsna justeringsmutterne og satte det inn med ny Tectyl ML. Det satt ikke fast, men gjengepartiet var såvidt oksydert at du i praksis ikke ville hatt det helt store justeringsområdet lenger. På Einser-Golfen jeg kjører nå bytter jeg understell (fjærbein) samtidig som jeg bytter til vinterdekk. Dette er en grei måte å unngå at gewindens egenskaper reduseres, samt at du får mer bakkeklaring vinterstid. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 9, 2005 Hmm. det blir litt tungvindt å skifte understell to ganger i året, så da blir det nok vanlige sportsdempere på meg. Det er jo ingen vits med justerbart som ikke er justerbart. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 9, 2005 Hmm. det blir litt tungvindt å skifte understell to ganger i året, så da blir det nok vanlige sportsdempere på meg. Det er jo ingen vits med justerbart som ikke er justerbart. På Jetta er det like latterlig enkelt som på Einser. Tar meg en time å bytte..... Skal du kjøre vinterstid er det enten vinterunderstell eller rustfritt som gjelder (dersom du skal skru opp og ned). Problemet med de rustfrie er imidlertid låseskruene i mutteren som holder nedre fjærskål. Mutteren er av alu, fjærbeinet av rustfritt og låseskruen av svartstål. Enhver som har fulgt med i kjemitimen veit hva som skjer da (stikkord: Spenningsrekka). Resultatet er i værste fall at det sitter dønn også (og du må borre opp låseskruen). Weitech har begynt å benytte mutter i plast (tro det eller ei, men det holder). Da vil det ikke ruste fast og om du er uheldig kan du knuse mutteren og skaffe deg en ny fra Weitech. Weitech er nesten like billig som Supersport og, tatt prisen i betraktning, bra. Om du er nøye med å sprøyte CRC ned på baksiden av mutterne er det gode muligheter for at de ikke ruster fast (gjelder alle gewinder). Jeg var slapp med dette på Caddyen (ettersom jeg ikke justerte det opp vinterstid). Det er også superviktig å børste gjengepartiet reint med stålbørste før du prøver å justere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 9, 2005 Tar du forhjulsstilling to ganger i året da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 12, 2005 Ja, det er da ikke noe problem.... Har selvfølgelig tilgang på slikt til "etter arbeidstid-pris". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 12, 2005 Jeg har kjørt med et Weitec en vinter og Raptor en annen vinter. Ingen av dem rusta noe som helst i det hele tatt, fikk fint justert dem igjen på våren, uten noen som helst problemer. Og Raptor settet er vel i samme prisklasse som Supersport sitt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...