Hvordan finne ut av kon i felg?

Anbefalte innlegg

Som topic, er det noe smart måte å se dette på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble litt dårlig topic:p, men eg snakker om konen inni bolthullene da, hadde en episode hervi går der eg nesten mast begge fremdekkene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du ser det stort sett, men prøv med en bolt med rundkon og vanlig kon, så kjenner du fort hvilken som passer ordentlig i hullet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjenn med fingeren, og/eller sammenlign med en bolt med 60 kon og en med kule hode, ganske betydlig forskjell ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da prøver eg det, så for eg håpe eg finner ut av det. Leste et sted at ettermarkeds alufelg stort sett leveres med 60 graders kon, noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Verken bilen eller felgene er VAG produkt, bare så det er sagt: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eventuelt press inn plastalina så du får et avtrykk av konen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker som at rundkon (det eg brukte i utgangspunktet) er det mest riktige. Er det noen som har en forklaring på hvorfor 3 av 4 felger løsner fra navet da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feil senter åpning?

 

Ved feil kon ødelegger man vel felgene først å frems, fremfor at de løsner?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trekt til med korrekt moment? 120/140Nm. Ofte en fordel å etter trekke etter 30km...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ofte en fordel å etter trekke etter 30km...

 

Er det egentlig det? Jeg har alltid lurt på dette. For om man må etterstramme etter 30-50km, vil ikke logisk sett boltene løsne på nytt da etter 30-50km?

 

Mulig jeg overser noe, men jeg trekker til med ca 130-140Nm og har aldri hatt behov for etterstramming. Sjekket noen ganger men alle boltene satt like godt som ved første montering.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kun i tilfelle det er rust osv på skiver det kan løsne litt. Har opplevd at ene felgen løsnet etter 50mil. Kjerringa kom hjem om ene studs-en var knekt og de tre andre mutterene var løse

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Senteråpning er riktig, moment har jeg aldri brukt før, men har alltid etterstrammet. Også denne gangen.. Mulig at det lå noe tjafs imellom, men ville ikke det vært litt rart på 3 felger?:-P MEn ja, får prøve igjen og sjekke boltene ofte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem som deg på GTien, men der viste deg seg at jeg hadde feil kon på boltene. 3 av fire felger kunne jeg skru boltene for hånd når jeg oppdaget det.

 

Bolter har en tendens til å skru seg løs om du har store svingninger mellom varmt og kaldt (banekjøring etc) da stålet i boltene ikke utvider seg like mye som i aluen på felgen.

 

Samme problem kan oppstå om du monterer varme (ligget innendørs) felger på kald bil eller omvendt. Men det skal litt til at boltene faktisk løsner da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rare greier, dette er en berlingo med 74 hester, så ikke akkurat noen racerbil:p Men eg får kjøre litt å sjekke ofte:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.