Olje Passat 3BG 131hk TDI: 505.01 vs 505.00

Anbefalte innlegg

Sakset fra Facebook:

Gjelder 2005 Passat 3BG 131hk TDI.

Må etterfylle litt olje, men hadde ikke riktig spesifikasjoner på den olja som var i verksted. Skal ha enten 505.01 hvis den ikke går longlife eller 506.01 for longlife. Den i verksted var 505.00, men usikker på om denne kan brukes. Noen som har noen innspill? Google gir svar med altfor mye teknisk informasjon og ikke et enkelt svar om den kan brukes eller ikke.

Kommer ikke til å kjøre på den lenge, da jeg skal skifte olje og filter i slutten av måneden, men gidder ikke å risikere unødig slitasje på kam etc.

MECA selger Mobl 1 som tydeligvis kan brukes på alle, men synes dette virker rart også (selv om det helt sikkert stemmer).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Du kan alltid etterfylle en liter av olje uten samme spesifikasjon uten problem" sier VW. da gjelder det biler som har hatt longlife service. tror det har lite å si for å være helt ærlig:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor finner du den informasjonen? Er det VW som sier det eller Møller?

Neida, det har nok lite å si, men jeg er såpass paranoid at jeg ikke gidder å sjanse med det uansett:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

du må ha 505.01 på PD eller 506.01 hvis du kjører longlife

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker.

Men hva er grunnen til at man ikke kan bruke 505.00?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er bare en "vanlig" olje enkelt og greit. skal ikke brukes på PD.

505.00 er en olje for dieselmotorer. f.eks. min 2,5tdi rekke 5. der man ikke har krav til verken partikkelfilter eller PD

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da får jeg sjekke om de lokale bensinstasjonene her har noe som det går an å bruke.

Takk for innspill.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

504.00

0 507.00 er vel det beste? Mobil 1 esp formula feks

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

507.00 fungerer fint på PD og som longlifte. itillegg godkjent for euro 4 blandt annet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så da er det egentlig sånn at 505.01 og høyere, f.eks 506.01 eller 507.00 kan brukes på 505.00 og lavere, men ikke motsatt?

Fikk nå ihvertfall fatt på en liter med 506.01 i stad, men ikke billig på bensinstasjoner - 289,- for en liter:O: faint :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.