Anbefalte innlegg

Plages med at det lukter fælt av eksosen, co er altfor høy.. Ventiltetinger er skiftet, ny turbo, stempelringer ble også skiftet for et par år siden, motor fungerer fint og går slik den skal, men det lukter noe jævlig eksos:/ Har målt kompressjon og den er grei.. noen ideer om hva som kan være galt?

 

Mvh Ola

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lambda ?

Bruker den mye bensin f.eks?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, den bruker nå jævlig med bensin.. Og ryker blått ved pådrag..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om den ryker blått så fyller du vel etter litt olje også ?

En lambda er en slitedel og bør byttes ut hvertfall 2 ganger i løpet av bilens levetid.

Lambdaen kan du få skopet og se om den fortsatt gjør jobben sin...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DSC_0327.jpg plugger er helt sorte på alle cyl så må være noe blandingsfeil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feilsøkte litt idag å fant at lufttemp sensor var feilkoblet, skiftet lambda men samme stygge eksoslukta :-(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Målt kompressjon igjen nå. cyl 1: 6,6kg, cyl 2: 4,9kg, cyl 3: 5kg, cyl 4: 5kg, cyl 5: 5,1kg...

Målte flere ganger da jeg stusset veldig på verdien på cyl 1 i forhold til de andre, noen som har noe formening om hva som kan ha skjedd?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kompresjon bør vell helst ligge rundt 10-12 bar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan ser olja ut?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Olja ser helt fin ut, skiftet for 14 dager siden å ingen bensinlukt eller antydning til vann..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Komp. skal måles med fullt åpent gasspjeld, uten sikring til bensinpumpe og frakoblet coiler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble også gjort..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd vannkur også nå men er absolut ingen forskjell.. Det er helt håpløst å kjøre med bilen da man blir luktende eksos etter bare en liten tur.. Bare så synd at motor går jo som den skal.. flere ideer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lest ut feilkoder?

Har du målt signalet lambdaproben gir ut? Det er et 0.1-1.1v signal. En ok probe pendler/vandrer litt, en defekt probe gir en fast spenning ut.

Du kan også forsøke å koble ifra signalledningen, den vil gå fet men ikke så fet som en evt. defekt probe vil gjøre. Husk å ikke koble ifra spenningen da sensoren kan gå istykker.

 

Signalet er et en-polet stikk, strømmen til varmelementet er to-polet.

 

Du kan lese mer inngående her:

http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/20vo2tst.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bestilt ny lambda hos hansen nå så får vi se.. Tenkte på en ting til, kan man få et slikt problem ved at innsugskam står en tann feil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.