Farlig at 4.2 bruker(såklart)litt olje?

Anbefalte innlegg

Det er jo såklart et kjent problem at 4.2 v8 til audi bruker olje fram til c5 karosseriet kom.

Men spørsmålet er, er det farlig i seg selv? Vil det øke sjansen for at motor kan ta kvelden, hvis man sørger for at det alltid er nok olje i motor?

Lurt å prøve å bytte til tykkere olje?

Min 4.2 i Audi s6 c4 bruker litt olje, helt tørr utvendig. Så er disse Stempelringene vil jeg tro.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

4.2 AEC motoren i C4 S6 er en meget bra motor :) Og har fått ett ufortjent rykte på seg hva angår oljeforbruk spør du meg :) Har hatt flere av disse og aldri hatt problemer med oljeforbruk (tross Kmstand på 300.000km +/- på flere av de )

4.2 ABH i C4 S4 og Audi V8 derimot! var verstingene , her var det problemer med sylinderbehandlingen fra fabrikk.

Som gjorde at sylinder veggene ble slitt , fort

Enkelte av disse ABH motorene brukte så mye olje , at eksoskanaler koksa igjen.

Har også vært ett problem at Blokk/topp på høyre side har vridd seg , og man fikk oljelekasje ut fra toppakning.

Dette har jeg tro på at gjelder Manuell bilene i størst grad (S4) , aldri sett dette på AEC :)

Definèr "Litt" oljeforbruk :) LITT oljeforbruk har ingenting å si for motorer , så ikke vær skeptisk på det :)

Om den bruker MYE olje , så vil jeg ha tro på Ventiltettninger (gamle pakninger) Eller kansje stempelringer/sylindervegger... men som resultat av lange oljeskift intervaller og dermed dårlig olje , og ikke dårlig produksjon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

alle motorer bruker olje.

jo flere sylindre mer oljeforbruk. jo større motor mer oljeforbruk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er det jeg har lest og hørt også, at problemet ble borte i motoren i s6.

Jeg har ikke regna på hvor mye den bruker, men tror at den bruker mer ved mye harde pådrag ved høye turtall.

jeg kjører sånn ca 10-20 mil i uka, og da hender det olja er nærmere minimum en maks på peile pinnen i slutten av uken.

Varierer sikkert etter hvor tung høyrefoten min er.

Noen ganger så har den ikke brukt noe. Jeg sjekker dette etter at bilen har stått over natta.

Bilen virker til å ha blitt veldig godt tatt vare på, av eldre man som første eier, og entusiast av han før meg.

Så kan ikke tenke meg annet en bra vedlikehold ang olje osv. Motoren har gått 180.000

Elsker bilen i seg selv! :) digg med 2.2t, hatt mange av de, men v8 er noe for seg selv det også.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så absolutt , 2.2 er fint det , men 4.2 er digg motorer det også :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har hørt om oljebruk på S4 C4. Kjører selv S6 V8 men har ikke noe forbruk av olje. Er AHK motor.

Bård Even er nok inne på mulige årsaker til oljeforbruket ditt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Inntil 1 liter pr 1000 kilometer skal være innafor akseptabelt forbruk, sier VAG.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.