#1 Skrevet April 15, 2015 (endret) Hei Har byttet kammer,og får rotert veiven 1,7 ganger rundt før det stopper i en ventil TROR jeg. Skjer det samme hver gang jeg timer opp igjen. tips trengs! har så godt som råd fulgt manualen i "ASLE" fra møller. Timet begge kammer ilag på begge sider, låser av kammene på begge sider, løst kamdrev forran, låst veiv med spesial verktøy, så strammet opp reg reim før kam hjul er blitt strammet til. er ikke dette korrekt fremgangsmåte? Dette inneholdt posten før, jeg trodde dette kunne væreproblemet: Har bytte kammer, løftere, mellomlegg skive og vippearmer. Manglet tre mellomlegg skiver når jeg demonterte. Fant en skive i toppen, og en skive i silen til oljepumpen. Har nå tatt ned nedre og øvre bunnpanne, samt deksel med simmering forran på veiven men kan ikke finne den siste skiven. Når jeg roterte motoren før jeg tok ned bunnpannene kilte skiven seg en plass, sånn at veiven ikke gikk videre, men fikk tatt den tilbake. Etter et par ganger så løsnet den, og da bestemte jeg meg for å ta ned bunnpannen å finne den. (noe jeg ikke gjør').... Har prøvd å blåse med luft, å lete med liten sterk magnet opp i mellom veiv og blokk.. Har blåst med luft gjennom oljeretur kanalene fra toppen som manglet skiven.. Kan jeg montere sammen å håpe den er ute? Eller kan det føre til total ras? Tar imot tips med STOR takk !! Mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 16, 2015 Hva med mellompanna, dvs rett under veiva? Om det faktisk var den som låste så har det ikke vært noe oljeflow som kunne skyllet den ned til nederst panne og oljesilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 16, 2015 Skiva er for stor til å bli med inn i oljepumpa. Hvis den er løs så synker den til bunns i oljepanna og blir der ved normal kjøring. Har selv hatt to slike motorer hvor det har manglet skiver. Den ene motoren ble demontert bunnpanna på noen år senere og da fant jeg den igjen. Hvis du er helt sikker på at det er den som har kilt veiva, men nå ikke gjør det lengre så tyder det på at den har tatt turen litt lengre nedover. Dersom jeg var i din situasjon og ikke fant den igjen ville jeg antatt at den var mistet på gulvet. Eller i det minste at den har sunket til bunns. Jeg ville tatt sjansen. Men det betyr ikke at du trenger å gjøre det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 26, 2015 (endret) Har tatt ned begge bunnpanner, men kan ikke finne den. Har ikke fått sett noe mer på det på grunn av hovedprosjekt oppgave i avsluttende semester på studiene. Jeg er helt sikker på at det er den som har kilt veiva, for jeg kan se et lite merke på fremste motvekten på veiven. Men jeg må bare anta at den falt ut uten at jeg har merket det. Det er jo kjede til oljepumpe og balanse aksel der, i verst tenkelige tilfelle kan jo den, om den fortsatt er i motoren, lage "kvalme" der. Men vi satser på at den i så fall renner mot bunnen og fester seg i silen til oljepumpen. Edit: Om noen har turbo til 150hk utgaven i grei stand, eller øverste halvdel av bunnpannen, så setter jeg pris på en pm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 29, 2015 Har den hatt registerras eller at ventiler av annen årsak har krasjet i stempler? I såfall kan du godt ha stuket ventiler som gjør at de henger i åpen stilling og tar nedi stempel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 29, 2015 Nei har ikke hatt register ras. Fikk den typiske tenningslyden tilbake i luftfilterboksen når to-tre vippe armer var vekk. Stoppet den og byttet kammer. Nå får jeg ikke timet registeret som nevnt øverst i første post. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 29, 2015 (endret) Sikker på at du ikke har forvekslet høyre og venstre kam som ikke stikker ut fra toppen? Disse passer om hverandre... Ikke spør hvorfor jeg vet det;) Motstående lober skal møtes likt, og gå i hver sin retning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 1, 2015 Nei de passer ikke om hverandre Høyre topp har tannhjul bak, venstre forran. Og de to eksos kammene går ikke om hverandre, for tannhjulene på de er motsatt skrå på tennene tror jeg.. Så jeg mener at det ikke skal gå å plassere de feil..? MEN skal sjekke! takk for tips ble meget forundret over merkingen på eksoskammene jeg kjøpte.. så det hadde vært en god grunn til at dette skjer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 2, 2015 De gamle kamakslingene jeg tok ut går ikke om hverandre, så da regner jeg med at det samme gjelder de nye. Andre tips på hva som kan være problemet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 2, 2015 Ok, på bau kammene er tennene rettskårne og da går det. Men det er ikke eksoskammer og innsugskammer mtp hvilke ventiler dem styrer. Mer på hvilke side dem ligger. Kammene dine bør stå i denne posisjonen mot hverandre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 2, 2015 En annen enkel måte å se at kammene ikke er 180 grader feil i forhold til hverandre er utfresningene for å få topplokksboltene opp. Kammene skal stå slik at alle boltene lar seg ta opp samtidig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 2, 2015 Går det an at de ligger 180grader feil i forhold til hverandre når jeg har brukt låse platene for å time kammene når jeg monterte? Jeg skal vri kammene sånn jeg får inn låse platen på begge toppene, og se om jeg da kan ta ut topp-lokk boltene. Hvis jeg forstår det riktig, så er de timet riktig om jeg kan løfte ut alle boltene uten å ta ut kamakslingene? som på bilde under 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 3, 2015 Du skal ikke få begge låseplatene inn om det er 180 gr feil. En tynn stripe vil det være men ikke nok for hele sporet. Motor går rundt uten kammer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 3, 2015 Låseplate på eksosside er strengt tatt ikke nødvendig då en tann offseth vil være veldig tydelig på sporet. Regreim er stram og fin hele tiden? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 3, 2015 Når kammer på begge sider er låst i riktig spor går motor rundt uten reg reim. Når jeg har fått på reimen så stopper den etter 1,7 omdreininger på veiven. Skal sjekke opp ang spor i kammer for å ta ut topplokk bolter i ettermiddag 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 3, 2015 er ikke bunndel som er 180 grader feil i forhold til kammene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 3, 2015 Er det ikke bare et hull i veiven som kan låses gjennom hullet i blokken? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 3, 2015 må dreie veiv to ganger rundt før kammene har gått en gang rundt. er vel normalt på en 4 taktsmotor. ble kanskje feil å si 180 grader, er i såfall kammene som blir 180 grader feil drei veiv en gang rundt til du får låst den (360 grader) og prøv 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 3, 2015 hehe, godt forslag, men om du har veiven i 0 grader låst med verktøy, uten reg reim, å topper låst på riktig plass, så vil timingen bli helt lik om du dreier veiven 360 grader før du setter på reim. så lenge kammene ikke er flyttet, å veiven blir dratt en hel runde, så er ingenting forandret ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 3, 2015 (endret) nei den vil ikke det. du forandrer timingen 180 grader da. (når du dreier veiv 360 grader har du kun dratt kam 180 grader rundt) må dreie veiv 720 grader / to ganger rundt før kammene er tilbake på samme plass igjen. for å si det på en annen måte. når du har 1000rpm på veiv har kammene kun 500rpm. 4 taktskifter på stempel før operasjon er ferdig og begynner på nytt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mai 3, 2015 Ja det er jeg med på, men om kammene er lås i riktig pos, og veiv blir rotert 1 runde UTEN reg reim på, så vil timingen bli lik når reimen settes på igjen? Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte om det vil gå an og rotere veiv helt rundt UTEN reg reim, men kammene på plass og låst i riktig pos? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mai 3, 2015 så lenge kammer og vippearmer er montert vil det ikke gå å dreie bunndel 360 grader med kammene låst. stempel og ventiler vil støte i hverandre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mai 3, 2015 Låsing av veiv Venstre kamakslinger Høyre kamakslinger 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mai 3, 2015 Hvis bildene ser grei ut, bør jeg da prøve og ta ut igjen kamakslinger og se om jeg får rotere veivakslingen helt rundt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mai 3, 2015 Hvis bildene ser grei ut, bør jeg da prøve og ta ut igjen kamakslinger og se om jeg får rotere veivakslingen helt rundt? Utifra bildene ser kammene ca riktig ut som følge av utfresningene til topplokksboltene. Veiva har kun ett hull for låsebolten så den får ikke stått feil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...