#26 Skrevet Mai 3, 2015 Utifra bildene ser kammene ca riktig ut som følge av utfresningene til topplokksboltene.Veiva har kun ett hull for låsebolten så den får ikke stått feil. Forslag på hva jeg skal prøve nå? Sette i sammen igjen og stramme opp reg reim å prøve en gang til, hvis det ikke går da, ut med kammer og se om veiv roterer uten kammer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet Mai 3, 2015 Siden det skjer etter 1,7 X omdreining hver gang, så er det en gitt sylinder og eksos eller innsugsventiler som gir konflikt. Sjekk lobene for hvem som stikker nedover, dvs forsøker å åpne når motor låser seg. Jeg vil tippe på at det er lobene som er på vei mot bunnen som medfører dette. Så kan det være en ide å se om du får åpnet aktuelle ventiler manuelt uten kammer. Du har jo en skive som ikke er gjort rede for også... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet Mai 3, 2015 Siden det skjer etter 1,7 X omdreining hver gang, så er det en gitt sylinder og eksos eller innsugsventiler som gir konflikt. Sjekk lobene for hvem som stikker nedover, dvs forsøker å åpne når motor låser seg. Jeg vil tippe på at det er lobene som er på vei mot bunnen som medfører dette. Så kan det være en ide å se om du får åpnet aktuelle ventiler manuelt uten kammer. Du har jo en skive som ikke er gjort rede for også... Prøver nå med reg reim, om det skjer samme så skal jeg få notert hvilke lober som trykker ned og åpner ventiler, så tar jeg ut de kammene som er aktuelle. Hvis jeg da ikke greier å rotere om ALLE kammen er ute,så har jeg et problem en annen plass. Høres det ut som en vei å gå videre? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet Mai 3, 2015 Prøver nå med reg reim, om det skjer samme så skal jeg få notert hvilke lober som trykker ned og åpner ventiler, så tar jeg ut de kammene som er aktuelle. Hvis jeg da ikke greier å rotere om ALLE kammen er ute,så har jeg et problem en annen plass. Høres det ut som en vei å gå videre? Så lenge du får rotert veiva mer enn en hel omdreining, så er det neppe bunndelen som er årsaken. Drei til det stopper, så litt noen få grader tilbake igjen. Forsøk så med en skrutrekker å presse opp de ventilene som er i ferd med å åpne. Hvis en av dem butter så vil du merke at du får åpnet den mindre enn antatt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet Mai 4, 2015 Skal prøve og se. kommer tilbake med info så fort jeg får sjekket. Litt eksamen og avsluttende hovedprosjekt i denne perioden, må ta det litt inni i mellom 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet Mai 8, 2015 Har nå tatt av igjen kam akslingene, og sjekket at de er identisk med de gamle. Det er de. Når jeg hadde av alle 4 akslingene, fikk jeg fortsatt ikke rotert en hel runde med veiven. Det vil jo tilsi at den siste mellomlegg skiven jeg ikke finner ligger en plass og lager hel****. Det skulle ikke mye kraft til, når jeg prøvde å rotere videre etter den stoppet, for at den gikk fritt rundt igjen... Forslag til hva jeg bør gjøre? Skru sammen og satse på det går fint? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#32 Skrevet Mai 8, 2015 (endret) jo jo, og om ikke så er reservedeler ikke langt unna;) http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=58631755&searchclickthrough=true&searchQuery=bau Men fra spøk til alvor. Nå går motor fint rundt igjen uten motstand? Det er jo ganske åpenbart at den eller noe har laget i merke i veiva di og fortsatt ligger i nærheten av hvor deler går rundt. Det virker mest som at den blir liggende fast også. MEN, den satt seg 1,7 ganger rotasjonen, dvs veiva har allerede gått rundt mer enn en gang før det stopper, hver gang.... Hva sier det? Hvilken utveksling er det på oljepumpen f.eks? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#33 Skrevet Mai 10, 2015 Siste gangen jeg monterte reg reim så fikk jeg ikke rotert veiv mer enn ca en halv omdreining. Så tok jeg ut kammene, og fikk fortsatt ikke rotert. Så la jeg litt mer kraft på veiven, så løsnet det, og nå går den helt fritt.. Jeg har ikke brukt noe kraft på å prøve å fortsette og rotere når reg reim er på for å se om det løsner da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#34 Skrevet Mai 10, 2015 Har nå fått på igjen kammer og reg reim, fikk rotert 1,7 omdreining på veiv før det buttet litt i mot igjen, tok i litt videre så gikk resten fint.. nå går det fint og rotere 2 hele runder, men akkurat på 1,7 runde så er der litt motstand. Hører ikke noe ulyd når jeg kinner.. Så jeg satser på at det går... hvis ikke så får Jan Erik Dyb en telefon om de refererte delene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#35 Skrevet Mai 12, 2015 Når jeg kinner motoren for å få start igjen når alt av diesel slanger og rør har vært frakoblet, er det noe triks for å unngå av vippearmer ikke detter av før det kommer oljetrykk?? Eller må det bare kontrolleres etter motor er startet, så ta av igjen den aktuelle kammen og legge på plass igjen vippearm? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...