Bytte mansjett, Drivknute problemer.... Audi A3 8P

Anbefalte innlegg

Heisann..Sliter no voldsomt med å få av ytre drivknute... Har hamra å slått og begynner å bli ganske frustrert.

Har demontert hele akslingen og satt den i skrustikka for å så slå litt til, men den sitter dønn fast..

Noen som har noe tips?

: hjelp :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det bolt eller mutter på drivknuten? hvis det er bolt og hull gjennom hele knuten, så kan du skru bolten helt inn med en muttertrekker. Da vil knuten bli presset av akslingen. Men det går bare 1 cm, resten må bankes av. Men da har knuten allerede løsnet ganske greit :)

Husk å banke på det innerste leddet, hvis du banker på det ytterste kan du skade selve lageret. Hold knuten rett med ene hånden, og bank det du makter med en ordentlig hammer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det bolt eller mutter på drivknuten? hvis det er bolt og hull gjennom hele knuten, så kan du skru bolten helt inn med en muttertrekker. Da vil knuten bli presset av akslingen. Men det går bare 1 cm, resten må bankes av. Men da har knuten allerede løsnet ganske greit :)

Husk å banke på det innerste leddet, hvis du banker på det ytterste kan du skade selve lageret. Hold knuten rett med ene hånden, og bank det du makter med en ordentlig hammer.

Er bolt, og prøvde å skru den helt inn, men jeg har ikke prøvd å slå med den bolten i.. Det skal jeg prøvde, og ja, jeg slår på selve "skiva".. :)

Takk, gir tilbakemelding straks :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jess, men skru bolten heeelt inn. Da vil drivknutten "hoppe" av. Pleier å gjøre det slik når det sitter såpass at det ikke går å bare banke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jess, men skru bolten heeelt inn. Da vil drivknutten "hoppe" av. Pleier å gjøre det slik når det sitter såpass at det ikke går å bare banke.

Der fikk jeg den av!! For enn glede..... :D

Takk for hjelpen! da var det bare å skifte :glad:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

non tips til de "låseringene utvendig" til mansjetten? Hakke det verktøyet som låser'n..... står her som en idiot å klør meg i hodet..: klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klarer du å klemme de sammen med en avbitertang? Eller plasere den i skrustikka også klemme sammen med to flatjern på hver side, slik at det blir to spor som presser inn.

Hehe, jeg bare tenker høyt. Har egentlig aldri gjort dette uten verktøy ��

Edit: drit i ideen med skrustikka, den ble bare teitere og teitere jo mer jeg tenkte på den... :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

non tips til de "låseringene utvendig" til mansjetten? Hakke det verktøyet som låser'n..... står her som en idiot å klør meg i hodet..: klø :

Er bare å klemme sammen med en avbiter. Beste er å bruke en hovtang. Om du har brede strips av god kvalitet knærne disse brukes. Jeg har brukt det på min og har sitti i 5 år

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at dette ikke går på alle audier, på noen er drivakseltappen inni leddet formet slik at skruen runder seg på enden og da drar du med gjengene på vei. ikke særlig gøy: bh :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar, men jeg fant riktig verktøy :D

Alt er ihvertfall på plass igjen, inkludert nye bremser... Men klarte selfølgelig å tighte bolten til bærearmen for mye, så den gikk rundt..... Så kjører med 2 bolter på bærekula :D Får bestilt ny så fort som mulig :)

Mathias, det fungerte greit på denne Audien ihvertfall.. Bolten presset ikke ut hele akslingen, men den klarte å presse den litt ut slik at jeg fikk slått den av..

Måtte ta i litt for å si det sånn : slå :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar, men jeg fant riktig verktøy :D

Alt er ihvertfall på plass igjen, inkludert nye bremser... Men klarte selfølgelig å tighte bolten til bærearmen for mye, så den gikk rundt..... Så kjører med 2 bolter på bærekula :D Får bestilt ny så fort som mulig :)

Mathias, det fungerte greit på denne Audien ihvertfall.. Bolten presset ikke ut hele akslingen, men den klarte å presse den litt ut slik at jeg fikk slått den av..

Måtte ta i litt for å si det sånn : slå :

Det går fint på a3:) noen a6 og a6 modeller det ikke alltid går fullt så bra på:D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går fint på a3:) noen a6 og a6 modeller det ikke alltid går fullt så bra på:D

Nei okei... Da vet jeg ihvertfall det da :D

Lager vell en tråd på "min audi" snart ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.