3BG TDI 4M: Vibrerer/bryter ved sving i lav hastighet

Anbefalte innlegg

Sikkert mange mulige årsaker, men er det noen vanlige som går igjen? Merker veldig godt at det vibrerer i karosseriet og bryter i drivverket. Vært siden jeg kjøpte bilen, men synes det har blitt verre nå i seinere tid. Virker som det er noe slakke et sted når jeg girer også, om det kan ha noen sammenheng - litt samme symptomer som dårlige motorfester. Godt mulig det er bare motorfestene også, men trenger innspill.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket etter slakke på mellomaksel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke det. Hadde den over grava i går, men da tenkte jeg ikke på å sjekke det. Er det bare slakke rundt man skal sjekke etter, eller er det også inn og ut?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slakken frem og tilbake var et sted mellom 6-8mm, og slakken inn og ut var ca 1-1,5cm. Frem og tilbake antar jeg er innenfor normalen (?), men inn og ut er jeg mer usikker på. Aner ikke om det skal være noe særlig i det hele tatt eller om litt er normalt.

 

Innspill?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greit nok at forumet har heller laber aktivitet om dagen, men med så mange Quattro-guruer burde det være mulig med et svar her? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om ikker jeg tar helt feil så har du Torsen senterdiff, og gnurringen du hører er senterdiffen som jobber. Mener å ha lest flere tråder om dette. Har samme lyden\vibrasjonen på min bil, spesielt merkbart fra full stopp og 180 grader sving. Gir seg når bilen går rett frem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er Torsen, ja.

 

Leste også en del om det i går, men noen opplevde ikke noen vibrasjoner og andre opplevde vibrasjoner. Kan godt hende det forplanter seg ekstra ettersom det virker som jeg her en eller flere slitte motorfester.

 

Men skulle likt å visst hva som var normal slark, både frem og tilbake og inn og ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener jeg merket at det brøt litt jeg også fra stillestående og sving på min 3bg 4 motion..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det kanskje bare jeg som er overnervøs, nok en gang. Skal få kikket på motorfestene og se om disse har noen lekkasjer, for det er et eller annet feste som gjør at man kjenner det nykker litt om man girer/clutcher litt uforsiktig og dette har blitt verre den siste tiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Later til at det er verst når jeg svinger mot venstre. Gåent drivledd enten foran eller bak? Venstre eller høyre side isåfall?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 3bg har også noen artige "vibbreringer" når jeg har full sving. Er en liten dure lyd å, har faktisk ikke giddet å bry meg om dette da jeg har en mistanke om at det er bredden på felgene som kan ha noe å si. Er ikke slik med vinterdekkene (org. dim, har og sjekket at jeg ikke subber i innerskjermene). Jeg har tatt riv start på tørr asfalt og herjet litt med min å det har ikke blitt værre, lurer faktisk litt på om det har blitt bedre? :P Så tror du kan ta det med ro, disse bilene rister jo litt generelt :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme her, vibrerer og durer. Men duringen kommer jo av vibreringen, ikke en egen lyd utenom:p

 

Jeg har fortsatt 16" vinterfelger, så det er ihvertfall ikke bredden på dekkene eller felgene som har noe å si her. Jeg mener uansett at det er mer enn hva som er normalt, men har ikke så mye å sammenligne med heller.

 

Får skifte olje på girkasse og bakaksling når lønna er inne, så får jeg tro det blir noe bedre - om ikke annet, trengs det nok å skiftes uansett:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min lille erfaring med biler med TorSen er at det bryter en del i sving også når alt er i skjønnest orden. Øverst i innkjørselen vår må vi svinge 90 grader for å komme opp mot huset. Om jeg rygger opp kjenner man at det bryter på venstre bakhjul, være seg om det er B4'en eller 3BG'en.

 

På 3BG'en har jeg bytta en del ytre drivledd, ettersom kvaliteten på bl.a. Biltema sine mansjetter er heller elendig og kona er heller dårlig til å legge merke til om det er fett innvendig i felgene eller at det er noen lyder før det er for seint. Jeg har i alle fall ikke fått noen typisk drivknutelyd som forvarsel på denne bilen. Det man derimot kjenner er at det "glipper" ved igangsetting i sving. Etter hvert som slitasjen blir mer framskreden blir det lavfrekvente kneppelyder i sving (i alle hastigheter) og når det går mot slutten rister det under motorbrems. Da bør du ha ny del og nødvendig verktøy i bilen, men ettersom slike biler stort sett er barnevogner og egotida definitivt er over er sjansen for at man får fiksa dette i grøftekanten heller dårlig:p.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan faktisk nesten kjennes ut som det "glipper" noen ganger, men da typisk i litt små rundkjøringer ved kjøring i 2. gir, dog ingen kneppelyder. Veit altfor godt at disse bilene sliter med drivledd foran, ref. samboeren sin fwd som jeg også har eid:p Var under bilen her om dagen og la ikke merke til noen mansjetter som har sprekker eller rifter. Når jeg skal på firehjulskontroll en gang i fremtiden, skal jeg få de til å gå over og sjekke etter ting som kan være årsaker til dette i drivverket.

 

Tar uansett imot andre tips og ting jeg kan sjekke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en allroad 2003, som hadde like symptomer som beskrives.

Det var stor slakk i ytre venstre drivledd (kunne vri akselen "mye"), noe ulyd, gnaging/tikking i venstre sving, ingenting rett frem, mye ulyd når bilen kjørte over dumper, gnaging og tikking fra start og akselrasjon opp mot 20-30 km/t.

Byttet begge ytre drivledd: all ulyd ble borte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en allroad 2003, som hadde like symptomer som beskrives.

Det var stor slakk i ytre venstre drivledd (kunne vri akselen "mye"), noe ulyd, gnaging/tikking i venstre sving, ingenting rett frem, mye ulyd når bilen kjørte over dumper, gnaging og tikking fra start og akselrasjon opp mot 20-30 km/t.

Byttet begge ytre drivledd: all ulyd ble borte.

Hvor mye mener du med mye? Usikker på hva som er normal slakke og ikke, og lite å sammenligne med hvis det i verste fall er slitt på begge sider.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var under bilen, med dekka på fast grunn, og vred på akselen. Sammenliknet med høyre side, som aller mest sannsynlig var OK m/bitte lite (normal?) slakk, vil jeg påstå at venstre side var 10 gg værre. Vanskelig å beskrive en vinkel, men om jeg antar 3-4 mm, på akselens ytterside.

Var rask med å bytte da jeg forstod hva som var problemet, og da jeg tenkte på hva som kunne skje om hele leddet gikk føyken.......

 

Merker tydelig forskjell når gass slippes, og når pedalen trykkes inn igjen. Omtrent ikke noe slækk noe mer i drivverket, som det var før.

 

Nye ledd kostet en tusing/stk inkl. nye mansjetter, jobben er overkommelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal få inspisert mine en av de nærmeste dagene, så skal jeg prøve å få sammenlignet med den andre 3BG-en hjemme her og se hvor mye slakke det er der, den har jo to nye drivledd også.

 

Jobben er jo overkommelig og grei, bare en sinnsykt kjedelig jobb å gjøre. Må ha litt diverse fra Rexbo, så se om jeg ikke slenger med et par nye ledd om mine har mye slakke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.