#1 Skrevet April 21, 2015 Audi A6 1,8tQ 2000 sedan. Bilen er chippa, montert større turbo og effektanlegg, det er lenge sidan og har ingen info om det. når eg kjøpte bilen var det økt akselerasjon på 1-4 gir fra ca 2500 rpm til 3000 rpm.. etter det var det heilt originalt drag. (jamnt) 5. gir har vel aldri hatt noke trykk, merka at det blir forsøkt noke, men det forsvinn fort. men sakte så slutta bilen å prøve å lage skikkelig trykk. tenkte det var ein lekkasje, men høyre ingenting. og trykket er av og på.. no er det helst 2. gir som avogtil fungere. og avogtil ingenting som gjer ekstra trøkk. Trur de at det er best å berre bytte chip (BSR eller noke sånt) og så ordne da seg? eller kan da høyres ut som at da er noke ant gale? tenker sia det kjem og går litt at det kan være hiddensvikt. chipen hadde eg litt lyst å bytta uansett, sia 300 omdreiningar med trykk ikkje var noke stas i utgangspunktet. Takkar for svar! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 22, 2015 Har du ladetrykksmåler? Dersom du ikke har det, bør du montere det. Det er et meget nyttig instrument. For meg høres dette ikke ut som programvaresvikt. Programvare skal ikke svikte på den måten. For øvrig bør du scanne med VAGCOM for å se etter eventuelle feilkoder. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 22, 2015 Har tenkt å montera ein målar ja, er kanskje ikkje så dumt. Har du tips til kalla å kjøpa og korleis montera? Høyre turboen tydelig og det er ingen tydelige lekkasje lyder, men det kjem vel kanskje opp på vagcom. Må eg te møller eller kan ymse diagnoseapparat brukes? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 22, 2015 sikkert noen på forumet som bor i nærheten av deg som kan hjelpe deg med diagnose vet det er mange som har vag-com 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 23, 2015 Selv har jeg en AutoGauge-måler. Den fungerer helt fint. Når det gjelder VAGCOM kan du faktisk dra på Biltema og kjøpe kodeleser der. Den koster cirka 300 kroner. Du kan lese av og slette feilkoder, men ikke gjøre avlesninger av f.eks luftmasse og tilsvarende detaljer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 23, 2015 Det som er sikkert her er at chip ikke forandrer seg, eller blir "ødelagt" og gir slike symptomer. Enten er ikke jobben gjort skikkelig med mapping eller så har noe med tiden gått galt med det mekaniske. Når bilen er trimmet og komponenter som turbo osv skiftet så trenger du hjelp av kyndige personer til diagnose og feilsøk dersom du ikke har god kunnskap selv. Det enkle å begynne med er å gå over alle vakuumslanger og trykkslanger slik at du er helt sikker på at alt er helt og tett, og gjerne få lest ut feillager for å se om det er registrert feil på elektriske komponenter. Om alt her er på stell så må det logges og testkjøres for å lokalisere årsakene til problemet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...