#1 Skrevet April 22, 2015 Hei.. Da har nybiln bynt å bruke kjølevann, tidligere eier har byttet toppakning og satt på overhalt og planet topp samt byttet det meste. 2 dagen med kjøring bynner den å ryke med mellomrom. Ryker også etter jeg har kjørt og lar den stå, etter en stund slutter den å ryke, kjører man uten turbotrykk ryker den heller ikke. Bruker kjølevann og kan se ut till at kompresjon bobler ut i ekspansjonstanken. Kan dette være så mye annet enn sprekk i nyoverhalte toppen eller dårlig rengjøring før montering? Ikke vannkjøt turbo så det er vell også utelukket. Daniel 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 23, 2015 Du er helt sikker på at systemet er tett? Slik at den holder stabilt trykk på kjølevesken? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 23, 2015 Hei.. Da har nybiln bynt å bruke kjølevann, tidligere eier har byttet toppakning og satt på overhalt og planet topp samt byttet det meste. 2 dagen med kjøring bynner den å ryke med mellomrom. Ryker også etter jeg har kjørt og lar den stå, etter en stund slutter den å ryke, kjører man uten turbotrykk ryker den heller ikke. Bruker kjølevann og kan se ut till at kompresjon bobler ut i ekspansjonstanken. Kan dette være så mye annet enn sprekk i nyoverhalte toppen eller dårlig rengjøring før montering? Ikke vannkjøt turbo så det er vell også utelukket. Daniel Hvilken farge er røyken, sort eller hvit? Forbruk av vann og samtidig bobling i ekspansjonstank kan mange årsaker, dersom det ikke er gjort god jobb: - toppen er ujevn - toppen av blokka er ujevn - det er benyttet en brukt eller skadet toppakning - det har kommet fremmedlegemer mellom lagene i pakningen, evt over/under pakningen grunnet dårlig renhold. - strekkboltene er ikke skiftet, har ikke fått olje på gjenger/skive/bolthode, er trukket til med galt moment - for tynn toppakning så stempler slår oppi - man har oversett sprekker. Har aldri sett sprekker på disse toppene, og det er ikke noen usynlige flater fra forbrenningskammer som ved forkammer topper, så tviler sterkt på at sprekker er årsak, selv om sprekk i eksoskanal teoretisk kan være årsak. - ved andre feil kan feil timing av register og pumperem forsterke problemene ved for tidlig tenning Det er ingen andre steder enn ifm toppen at kompressjonstrykk kan gå over i kjølevæsken. At det både er periodisk røyk og bobling/vannforbruk styrker mistanke om dårlig jobb. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 25, 2015 Takker for svar Det er vell ganske sikkert her at vannet kommer inn i forbrenningen så toppen må nokk av. Røyken er gråblå og d lukter glykol om man ligger bak 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 23, 2015 Da er toppen av etter litt tid, toppen og blokka er målt og er "peise" bein. Klare heller ikke se hvor d har lekt inn. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 27, 2015 Ny toppakning montert og bruker fortsatt vann og ryker som f**. Med tanke på at jeg ikke finner ut årsak blir det vell ny motor. Noen som har en ael 140 hk i god stand? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 27, 2015 sprekk i toppen f.eks? slik at det lekker vann inn den veien? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 1, 2015 Ingenting synlig værtfall så kan vell like så godt være blokka 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...