#1 Skrevet April 22, 2015 (endret) For noen uker siden begynte bilen å lugge litt ved fullt pådrag, samt at den røyk litt mer en normalt. Etter noen timers kjøring begynte det å ryke mye. Olje rant fra eksosen, og bakluka ble svart. Det første jeg tenkte var at Turboen hadde rast. Vel hjemme sjekket jeg turboen, og det var litt slakk alle veier, samt mye olje i trykkrørene og innsug. Tok også komptest, og fant en sylinder med dårlig trykk. Har nå jobbet en stund med bilen og skiftet/utbedret følgende: skiftet toppakning, slipt ventiler, byttet kamkjede samt alle pakninger i topp/toppdeksel. Skiftet turbo, tilførselsrør til oljen og rengjort olje retur. Ny olje og filter. Startet endelig opp bilen igjen i dag. Den røyk da noe helt forferdelig. Måtte rømme garasjen..... Bilen stod på tomgang ett par minutter, og den hørtes normal ut. Skrudde av motoren da den ikke ville slutte å ryke. Sjekket så trykkrørene, og det er igjen olje i rørene.... Denne gangen er oljen i rørene ren og ny. Hva er det jeg ikke har byttet/sjekket som nå gjør at det kommer olje i trykkrørene? Tett veivhusventilasjon? Fint med noen tips her, da jeg føler jeg har skrudd i mange timer og byttet mye deler uten at problemet ser ut til å være løst. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 22, 2015 Du burde honet og byttet stempelringer når toppen først var av er nok der problemet ditt er nå. Ellers vil det alltid ryke litt i starten etter en sånn jobb. Må gå seg rein. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 22, 2015 Burde sikkert gjort det og, men sylinderveggene så bra ut. Og komp ble bra etter jobben med toppen. Ja normalt at det ryker litt, men jeg syntes dette var ekstremt. Det jeg reagerte mest på var at det var ny, frisk olje i trykkrørene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 23, 2015 En liten oppdatering for de som er interessert. Tok ny komptest i dag, og alle sylindre ligger på 13 bar. Så det er nok ikke noe feil med topp eller stempelringer. Rengjorde så rørene til veivhusventilasjonen. Her var det mye groms! Monterte alt sammen igjen og startet opp. Røyk heftig i dag også, men lot bilen stå å gå en stund. Røyken avtok etterhvert, og etter ca 10 min var eksosen tilnærmet normal. Ingen feilkoder dukket opp i løpet av de 10 minuttene. Syntes motoren tikket mye i starten, men virket som det ble mindre tikking etterhvert som motoren ble varm. Kan nesten tett/tett veivhusventilasjon føre til at motoren bruker olje? Og at det kommer olje i turbo/ trykkrør? Syntes også det er mye trykk i toppdekslet, hva er normalt på BFB motor? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 26, 2015 "Burde sikkert gjort det og, men sylinderveggene så bra ut" ......... Du SER ikke om sylinderveggene er bra, det må måles hvor mye dem er u-runde. Skal du ha på noe stempelringer så skal ALLTID sylindere hones da stempelfjærene er slitt sammen med sylinder. Faktisk kan du ikke ta ut stempel og sette inn igjen uten å ha nye fjærer og hone heller. Tro det eller ei, men fjærene sitter på samme sted fra du putter dem nedi, til du eventuellt demonterer igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 26, 2015 Kan nesten tett/tett veivhusventilasjon føre til at motoren bruker olje? Og at det kommer olje i turbo/ trykkrør? Syntes også det er mye trykk i toppdekslet, hva er normalt på BFB motor? Tett veivhusventilasjon kan presse olje ut der den ikke skal være som f.eks ut i eksosen på turboen da trykk i motoren kan hindr oljen i renne ned returrøret. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 28, 2015 "Burde sikkert gjort det og, men sylinderveggene så bra ut" ......... Du SER ikke om sylinderveggene er bra, det må måles hvor mye dem er u-runde. Skal du ha på noe stempelringer så skal ALLTID sylindere hones da stempelfjærene er slitt sammen med sylinder. Faktisk kan du ikke ta ut stempel og sette inn igjen uten å ha nye fjærer og hone heller. Tro det eller ei, men fjærene sitter på samme sted fra du putter dem nedi, til du eventuellt demonterer igjen. Om stempelringene hadde vært defekte/slitt ville vel dette gitt utslag på komptesten? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 28, 2015 (endret) Har nå kjørt bilen ett par dager. Den røyk mye i starten, men dette har avtatt en god del. Regner med det er en del "gammel morro" i katalysator og eksosanlegg som må ut... Men det har dukket opp feilkode på Camshaft A (intake) "Advance setpoint not reached". Skiftet kamkjede, men ikke kjedestrammeren. Denne feilkoden kan vel skyldes defekt kjedestrammer eller evt lavt olje trykk, slik at kjedestrammeren ikke justerer som den skal, eller er jeg helt på jordet her? Samt at varsellampen for lavt olje nivå lyser (uten at det er lite olje, så muligens def nivåsensor) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...