Skal nye senkefjærer sette seg til etter montering? Ser ut som en Allroad bak

Anbefalte innlegg

Monterte ett sett Lowtec 55/35 fjører på A6'n i dag, og framme ble det helt perfekt. Men bak er det noe som ikke stemmer. Som dere ser på bildene, så skal det ikke akkurat se slik ut : bh :

Presiserte til selger at det var til en A6 C4 2.5tdi quattro avant, og han linket med rette typen. Og det stemmer med det jeg fekk også.

Står gule Bilstein dempera bak og orginale framme. Men skulle vell ikke bli sky høg pga det skulle en tru : klø :

 

Noen som har noen innspill?

 

bilde 2(1).jpg

 

bilde 1(1).jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om de er helt nye så tar det vell et par daga før den går helt nepå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er delnr på settet du kjøpte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er bilde av etiketten på eska:

bilde 3.jpg

 

Etter det jeg har funnet ut gjennom eldre anonnser av bilen, så står det S6 fjærbein bak. Så prøvde fjøra på et standar A6 2.5tdiq fjørbein som jeg hadde hjemme uten at det ble noe særlig forskjell. Var helt annen opplagring i toppen på det S6 fjørbeinet i forhold til A6'n, så trodde kansje det var det som gjor at den ble så høg.

Rimelig frustrert nå... :confused:

 

Bilde av slik det står med bilstein dempere på det jeg tror er S6 fjørbein (ja burde ha byttet fjørbeinstoppen :P )

bilde 1.jpg

 

Og slik såg det fjørbeinet som jeg hadde liggende ut (ser opplagringa oppe er forskjellig)

bilde 2.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det første jeg legger merke til er akselvektene for settet: Axle load FA: 1240 kg Axle load BA: 1200+ kg

Akselvektene dine er: 1150 foran og 1130 bak

 

Kan sjekke dobbelsjekke dette med lowtec for deg på Mandag skulle du ønske det.

Jeg er usikker på om lengden på demperen til S6 bak er annerledes enn "standard" A6 C4, men du kan jo se om fjærskålen sitter høyere på S6 fjærbeina kontra A6. Kan hende du taper noen cm hvis opplagringen er større på s6 kontra A6 også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme opplegget på en kompis sin Audi 100 C4 quattro, satte på senkefjører og den ble lav (som den skulle) foran og Golf Country høy bak.. Der var enden på visa at det var noe feilmontering bak. Husker ikke helt hva det var, men det ble rett når det ble gjort om. Var forresten en mekaniker på Møller dette, så selv fagfolk kan gjøre feil :) Ikke at det er sagt at det er det samme her. Men dro iallfall med en gang kjensel på problemstillingen.

 

EDIT: Og det er flere av dem :Phttp://forum.vacn.no/showthread.php?190481-Hva-i-alle-dager-har-skjedd-her-(senkeproblemer-S4-C4)&highlight=senking+c4+h%F8y

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja virker som opplagringa oppe er høgre på A6 fjørbeinet, men så var nedre fjørskål høgre også. Og motsatt på S6 fjørbeinet. Så virker som fjøra står i like mye spenn i begge fjørbeina.

Har søkt opp og ned på forumet nå, og virker som det er et generelt problem bak på C4 dette her..

Så muligens det må bort en ring på fjøra oppe, selv om det er fy fy.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme opplegget på en kompis sin Audi 100 C4 quattro, satte på senkefjører og den ble lav (som den skulle foran) og Golf Country høy bak.. Der var enden på visa at det var noe feilmontering bak. Husker ikke helt hva det var, men det ble rett når det ble gjort om. Var forresten en mekaniker på Møller dette, så selv fagfolk kan gjøre feil :) Ikke at det er sagt at det er det samme her. Men dro iallfall med en gang kjensel på problemstillingen.

 

EDIT: Og det er flere av dem :Phttp://forum.vacn.no/showthread.php?190481-Hva-i-alle-dager-har-skjedd-her-(senkeproblemer-S4-C4)&highlight=senking+c4+h%F8y

 

Hehe, ja skal aldri sei aldri :P Rimelig sikker på at alt står riktig, men skal dobbelt sjekke opp i mot ETKA i morgen ang rekkefølga på ting å tang :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så du har altså prøvd fjøra på en 2,5tdi støtdemper med tilhørende topplager og det ble like høyt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja flytta fjøra over på et komplett a6 2.5tdiq fjørbein, og vart like høyt ja. Topplagere ble flyttet ett par cm opp, men det var også nedre fjørskål.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøve en kombo av S6 støtdemper og tdi topplager da kanskje? Har forresten gjort akkurat samme jobben på min nå. Byttet fra et sigent Weitec til H&R fjører. Avstand fra senter hjul til hjulbue var 34,5 cm på weitec og 36,5 på H&R. Hva har du?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du sammenligner S6 og A6 demper, sitter fjærskåla 2-3 cm lengre ned på S6?

Og er demperens totale lengde litt kortere på S6 eller er de like lange?

 

Strammet du den nedre bolten på demperen mens hjulopphenget hang i lufta så kan det kanskje bidra til å pushe opp høyden litt, men neppe så mye. Stramming av den bolten skal skje med vekt på hjulopphenget så avstanden til hjulbuen er like som når bilen hviler på alle fire hjul.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Full tank, reservehjul og garasjejekk i brønnen, så er du der. :)

Mine Eibach satte seg en del, men det tok lengre tid. Nå byttet jeg en masse foringer og greier samtidig da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøve en kombo av S6 støtdemper og tdi topplager da kanskje? Har forresten gjort akkurat samme jobben på min nå. Byttet fra et sigent Weitec til H&R fjører. Avstand fra senter hjul til hjulbue var 34,5 cm på weitec og 36,5 på H&R. Hva har du?

Tenkte samme tanken, men S6 demperen har M12 gjenger og A6 har M10. Så det gikk ikke desverre.

Har ikke målt, men var bra høyt.

Når du sammenligner S6 og A6 demper, sitter fjærskåla 2-3 cm lengre ned på S6?

Og er demperens totale lengde litt kortere på S6 eller er de like lange?

 

Strammet du den nedre bolten på demperen mens hjulopphenget hang i lufta så kan det kanskje bidra til å pushe opp høyden litt, men neppe så mye. Stramming av den bolten skal skje med vekt på hjulopphenget så avstanden til hjulbuen er like som når bilen hviler på alle fire hjul.

Ja stemmer at den er 2-3 cm lengre ned på S6. Ja S6 demperen var litt kortere mener jeg å huske, men tok ikke noe eksakt mål.

 

Men etter endeløs lesing og googling på nettet, så konkluderte jeg med att dette er et problem bak på disse bilene når de blir senket. Og at det går en del gode biler med lettere friserte fjærer bak. Etter litt spekulering, så konkluderte jeg med at fjøra sitter like fint etter litt lett modifisering :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.