#1 Skrevet April 27, 2015 Som spurt i topic, må man ha org batteri i en a8 4e, Er et varta som står i nå, trolig fra bilen var ny.. dette er dårlig. Tenker å handle batteri gjennom Hellanor... har di batteri med di riktige kodene slik at jeg får kodet dette batteriet til bilen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 27, 2015 Det finnes flere typer man kan kode inn. Hvis ikke så går det greit å kode inn ett batteri som er ca likt det du har fra før. eller velge et fra lista i diagnosen som er ganske likt i forhold til Ampertimer osv. Bare husk å stille klokka og dato FØR du koder inn og ikke etter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 27, 2015 Trodde at batteri-koden var for å få rette karakteristikken på batteri inn i bilens system. Har byttet batteri 2 gg på en passat 2009. Første gang på garanti, da måtte VW-forhandleren bestille fra Tyskland, de ville ikke bruke noe som ikke var merket med VAG!? Andre gangen byttet jeg selv, kjøpte et Varta på Mekonomen, intet problem siden. Ingen programmering utført av meg i hvertfall. Men, det kan jo kanskje ligge noe greier bak, som gjør at man burde ha gjort det like vel. Står jo noe her fra Ross Tech: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Audi_A8_(4E)_Battery_Replacement 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 27, 2015 Så kan egentlig bare kjøpe batteri på biltema f eks, som har samme egenskaper AGM og samme Ampere osv og bruke kodinga fra det gamle batteriet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 27, 2015 Jeg har forsøkt flere forskjellige Batteri-koder på A8 4E. Ikke noe forskjell, bilene ladet akkurat like bra/dårlig uansett kode. - Jeg generelt skeptisk til batteri-koding, så lenge ingen kan forklare hva hver enkelt tall/bokstav i koden betyr. - Det eneste jeg fant var at Ah lå i koden. - Ingen endring i ladeing, ved endring av koden. Kjører nå med AGM batteri på 95Ah fra Biltema. Har hatt dette i flere år, for meg virker dette betydlig bedre enn det originale Varta 110/115Ah. - Selv om jeg gjør dette, betyr ikke at andre bør gjøre det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 28, 2015 Mange diskusjoner om dette fra før. tror at mange har forskjellige erfaringer rundt org eller ikke. personlig gikk jeg for org da jeg skiftet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 28, 2015 Har hatt så mange tilfeller på jobb nå at jeg ikke kan telle på fingrene lenger. Kunden kommer inn på batteri som er helt kaputt, men "de har jo skifta det for bare et år siden jo". Brukt orginalt og kodet inn? Nei. Bruk det batteriet du skal og gjør det skikkelig. Kjører man a8 så kjører man a8 Men det skal jo sies at du trenger ikke handle batteri akkurat på møller, men du må få et batteri som bilen godtar (det ser du i lista med batterier på diagnosen) også er du jo avhengig at det står en kode på det som kan plottes inn. Passat har forøvrig ikke samme systemet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 28, 2015 Har hatt så mange tilfeller på jobb nå at jeg ikke kan telle på fingrene lenger. Kunden kommer inn på batteri som er helt kaputt, men "de har jo skifta det for bare et år siden jo". Brukt orginalt og kodet inn? Nei. Bruk det batteriet du skal og gjør det skikkelig. Kjører man a8 så kjører man a8 Men det skal jo sies at du trenger ikke handle batteri akkurat på møller, men du må få et batteri som bilen godtar (det ser du i lista med batterier på diagnosen) også er du jo avhengig at det står en kode på det som kan plottes inn. Passat har forøvrig ikke samme systemet. Siden det høres ut som om du kjenner til dette, hadde det vært artig og fått en forklaring på hva kodene til feks den førstnevnte A8 betyr, etc....... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 28, 2015 Byttet på rs`n no nylig og gikk for originalt og byttet på verkstedet. Tenkte å bytte det selv og visste ikke noe om kodingen før de sa det når jeg hentet det, prøvde å søke opp men fant egentlig ikke ut av hva som var viktig og ikke, noen har skrevet at hvis man parallellkobler med den gamle og så fjerner det så merker ikke bilen at det er nytt men jeg kan ikke helt se vitsen med å lure bilen på noe som helst måte. Før jeg byttet no så har jeg med flere anledninger gått helt tom for strøm til det nivået at lcd klokken i instrumentet må stilles på nytt, jeg kan ikke helt se at det er noe forskjell på det og at polene blir flyttet over til ett nytt batteri for som noen skriver så vil ikke bilen starte hvis ikke nytt batteri er kodet inn, så jeg regner med det har noe med ladesyklus å gjøre. nytt 110Ah Varta batteri kostet forøvrig 3126,- med 10% klubbrabatt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 29, 2015 Siden det høres ut som om du kjenner til dette, hadde det vært artig og fått en forklaring på hva kodene til feks den førstnevnte A8 betyr, etc....... Aldri satt meg inn i 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 29, 2015 Har ikke funnet noe om hvordan verdiene dekodes, men litt info rundt batteribytte fant jeg her: http://ludocar.free.fr/Audimodif/Audimodif/VAGCOM/Entrees/2011/11/12_Changement_de_Batterie.html (det står på fransk kun i toppen). Her er en uttalelse fra en batteriprodusent: http://www.bannerbatterien.com/DealerSearch/import/load/customercare/5D19FD12B11E254FC1257CA000237144/$FILE/Newsletter_BEM_Dezember_2010_gb.pdf 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...