#1 Skrevet Mai 1, 2015 Hei! For et halvt år siden ca byttet jeg lambda sonden på grunn av S2 en drev med en form for "kutting" ved pådrag ved enten girskifte eller litt raskere akselerasjon. idet jeg gav gass fikk jeg ingen reaksjon fra motoren, merket at den på en måte hang igjen. Så plutselig, etter 1 sekund eller 2 så kom den brått og akselererte slik som vanlig. Da jeg byttet lambda sonden ble dette borte og den fungerte slik som den skal. Problemet har på et eller annet rart vis oppstått igjen, og jeg fatter ingenting. Vi byttet nå nettopp til Bredbåndslambda, og bytter jo dermed ut lambdaen igjen med en ny som hører til bredbåndslambda settet. Da vi skulle ut å prøvekjøre så var problemet jeg har forklart ovenfor tilbake igjen. Den kutter på en måte ved pådrag, akkurat som den ikke får bensin. Dette viser også lambdaen når dette skjer, lambdaen faller ned på 21, som visstnok er 0 bensin. Så om dette er riktig så får den altså ikke bensin i begynnelsen ved pådragene. Jeg fatter ikke hvordan dette har skjedd, vi byttet liksom ut gammel sonde med ny, og problemet ble løst som jeg sa, men da vi satte inn helt splitter ny sonde som hørte til Bredbåndslambda så skjedde det igjen! Setter stor pris på om dere kan hjelpe med hva dette kan være og hva jeg må gjøre for å få det fikset Mvh Torstein 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 1, 2015 Motronic eller sprut ? Motronic: Forsøk å koble bort lambda signalet. Dette fører ofte til at ECU bruker default fuel-hidden, dvs ikke korrigert av lambda. Hvis mappet er greit vil dette løse problemet. Hvis mulig kan du jo logge: RPM TPS (gass-spjeld posisjon) Lambda Dyse tid (åpningstid av dyse) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 1, 2015 Motronic eller sprut ? Motronic: Forsøk å koble bort lambda signalet. Dette fører ofte til at ECU bruker default fuel-hidden, dvs ikke korrigert av lambda. Hvis mappet er greit vil dette løse problemet. Hvis mulig kan du jo logge: RPM TPS (gass-spjeld posisjon) Lambda Dyse tid (åpningstid av dyse) Motronic, ok skal prøve det Men vil ikke det føre til at jeg ikke får brukt bredbåndslambdaen? Litt av poenget med å installere denne var fordi jeg visste at bilen hadde litt feil blandingsforhold. Motoren gikk fint og akkurat slik som den skulle, så jeg var derfor usikker på om det var for fet eller mager blanding. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 1, 2015 Motronic bruker ikke bredbåndslambda, så bredbåndslambdaen vil virke helt fint. Den originale lambda sensoren har 3 ledninger, 2 hvite (power) og en sort (signal). Du skal koble ifra den sorte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 2, 2015 Ser at jeg kan ha misforstått. Har du erstattet den originale lambda-sensoren, med bredbåndslambda-sensor (dvs du bruker kun en lambda-sensor i original plassering) ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 3, 2015 Ser at jeg kan ha misforstått. Har du erstattet den originale lambda-sensoren, med bredbåndslambda-sensor (dvs du bruker kun en lambda-sensor i original plassering) ? Det stemmer, jeg har erstattet en så og si helt ny orginal lambda sensor som ordnet problemet for noen måneder siden. Denne har jeg erstattet med bredbåndslambda - sensor, og plutselig er problemet tilbake igjen. Nesten så en skulle tro at Bredbåndslambda - sensoren ikke er i orden, men dette settet kjøpte jeg helt nytt fra Zeitronix (blitt anbefalt dem) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 3, 2015 (endret) OK. Hva er AFR på tomgang og ved rolig kjøring ? Hvis problemet oppstod når du byttet til bredbåndslambda. Da er det jo nærliggende å tro at det er her feilen ligger, og muligens en koblingsfeil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 3, 2015 OK. Hva er AFR på tomgang og ved rolig kjøring ? Hvis problemet oppstod når du byttet til bredbåndslambda. Da er det jo nærliggende å tro at det er her feilen ligger, og muligens en koblingsfeil. Ja jeg er jo enig i det, men skjønner bare ikke hva vi eventuelt har koblet feil, eller hvordan problemet bare kan oppstå igjen (nøyaktig slik som det var før) ved å bare bytte ut lambda sonden med sonden som fulgte med bredbåndslambda settet. MEN! Var ute å prøvekjørte en tur for å kunne gi deg nøyaktige tall på hva AFR viser. Og da ble saken bare enda verre! Men først AFR en viser følgene: Tomgang: ligger på rundt 11,6 - 12 Cruising/rolig kjøring: 12,2 - 12,5 MERK, den ligger på rundt 12,2 - 12,5 men, den går med jevne mellomrom plutselig opp på hele 15, 16 og 17 og ned igjen. Nå kjørte jeg først rolig også testa jeg noen kraftige pådrag etterpå, jeg har nemlig hatt litt trøbbel med turbotrykk/wastegate - går i nødmodus når den når et bestemt ladetrykk. Tidligere fant vi ut at dette var fordi wastegaten hadde vært skrudd på av forrige eiger, og vi skrudde ned til et ladetrykk hvor den ikke gikk i nødmodus lenger. Nå gikk plutselig turbotrykket godt over grensa vi skrudde det til tidligere, og gikk i nødmodus igjen, jeg prøvde en liten aks til bare for å være på sikre siden, å da slo hele motoren seg bare rett av! Prøvde å tenne igjen, og den gjorde det, men sloknet med en gang. Heldigvis var dette rett utfør huset så jeg klarte akkurat å renne inn i gården med den farten jeg hadde. Prøvde der å starte i ro, motoren starter, men slår seg av igjen med en gang. Virker som den ikke får bensin kanskje? Bensinpumpen ble byttet i fjor sommer, og har fungert knallbra så ser ikke at det er den. Nå tok jeg med meg et nytt problem inn i denne tråden, men er like usikker på hva dette kan være så det andre, kanskje har det en sammenheng? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 3, 2015 Ikke umulig at alt dette skyldes feil på lambdasignalet til Motronic. - Hvis du har en lambda-sensor som alt virket ok med. Kan du jo montere denne. - Eller du kan kontrollere at du faktisk har koblet korrekt lambda-signal til Motronic. Bredbåndsenheter har ofte flere analoge utganger, en av disse er ofte satt opp som "vanlig" lambda-signal på 0-1 volt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 3, 2015 Ikke umulig at alt dette skyldes feil på lambdasignalet til Motronic.- Hvis du har en lambda-sensor som alt virket ok med. Kan du jo montere denne. - Eller du kan kontrollere at du faktisk har koblet korrekt lambda-signal til Motronic. Bredbåndsenheter har ofte flere analoge utganger, en av disse er ofte satt opp som "vanlig" lambda-signal på 0-1 volt. Ja, jeg prøver dette Noen formening om hva som skyldes at AFR viser rundt 12,4 ved cruising og rundt 10,4 ved pådrag, Tilsvarer ikke dette en litt for fet blanding? Forrige eiger fortalte meg at han ikke visste nøyaktig hvilken type chip bilen hadde. Kan dette være årsaken? feil med chip? prøve å bytte denne med en som kommer fra kjent fabrikant? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 3, 2015 1) Vær sikker på at AFR målingene er korrekte - ikke alltid så lett, men kontroller i fri luft. Luft har ca 21% oksygen, så AFR skal vise ca 21. 2) default fuel-hidden er ofte litt fet - lambda-sensoren justerer dette til 14.7 (pendler mellom 14 og 16). Lambda-sensoren kan justere dette ganske mye, så feiler sensoren kan motor i værste fall stoppe. - hvor fett motoren går med uten lambda-signalet er ikke lett å si, men slitte deler f.eks. LMM kan gjøre den meget fet (eller mager). AFR på 12,4 ved cruising og 10,4 ved pådrag, høres mer ut som for høyt bensintrykk (,feil på trykksensoren, eller for store dyser). - antar da at pådrag er med fult ladetrykk, og over 4000rpm. Hva som er korrekt AFR, for denne motoren er det nok mange meninger om. Generelt så skal du ha: Cruising: 14.7 ved lambda, uten lambda ned mot 13,2. Fult pådrag: Lavere enn 12,7. De fleste vil nok si 12,2 ned mot 11,5, Antar da K24 turbo. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 4, 2015 OK! Dett er til stor hjelp! fikk start på motoren også, viste seg å være en liten bagatell som ikke hadde direkte sammenheng med dette å gjøre. Men jeg skal dobbeltsjekke målingene og forsikre meg om at de er riktige som du sier Korrekt AFR er nok mer mot målingene du viser til ja, har snakket med en annen i lokallaget her, og han sier også de samme tallene som deg Jeg skal sjekke trykksensor, dyser skal være i orden Masse takk for hjelpen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...