Anbefalte innlegg

Har lest litt rundt men klarer ikke helt finne svaret på det jeg lurer på.. Mulig det har stått ett sted men jeg har ikke tolket det riktig..

 

Jeg har i dag 225\40 - 18 dekk på bilen.. Jeg synes dette sporer utrolig mye og vurderer å bytte til 235/40 - 18 foran, så jeg slipper å bytte begge.. Nye dekk for maks en måned siden..

Tilsvarer vel 0,4 prosent.

 

Ja? Nei?..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går du OPP i bredde når du føler det allerede sporer?

Er innpress riktig?

Litt usikker på om 0,4% er noe problem, men tviler på det egentlig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

225/40-18 vs 235/40-18 = 1,3 % differanse. Jeg hadde ikke kjørt på det, selv om det sikkert går greit. Hvorfor utsette drivverket for unødig belastning? Hadde heller sett på andre dekk med runde skuldrer. Satte på nye Pirelli Cinturato P7 i dag i 225/45-17. Sporer særdeles lite, reagerer ikke på det ihvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sporing skyldes ikke bare innpress, dekkmerke og trykk har mest å si!

 

Fabrikken har oppgitt 6km/t avvik som godkjent margin på aksel for både torsen og haldex. Dvs 2%= 6km/t ved 300km/t.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, regnet ikke ut selv, men 1,3% høres riktigere ut, ja. :P

Ja, jeg har også merket stor forskjell på dekktyper, er særs fornøyd med mine 245/40-17 F1 assymetric, de sporer null på cabben, mens de gamle Yokohama i 225-dim var helt umulige!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I teorien hørtes det bedre ut enn ned.. Tanken var at større dekk vil gå utenfor sporene i veien, for det er kun ved lav hastighet og på veier jeg vet er dårlige jeg kjenner det her på..

Ja, prosenten jeg hadde der var vel forskjellen i avvik mellom de to dekkdimmen i forhold til originale dekkdim.. Bare jeg som var litt trøtt..

Jeg kjører vredestein ultrac vorti.

Men vil ett lavere dekk trykk da spore mer eller mindre? Dekkene blir vel større i flate med mindre luft?

205/40 - 18 vil jo bli en god del tynnere og smalere.. Og jeg vil ikke ha for lite gummi heller.. Hva anbefaler dere på felg 18" 8,5" bredde?

 

Jeg har nettopp kjøpt dekkene så jeg får heller holde ut men tenkte evt bytte ut foran.. Kom jo på nå at det vil bli fryktelig dumt med tanke på slitasje foran vs bak.. Så det er ikke så nøye..

Men 235/40 - 18 vil mest sannsynlig ikke bli bedre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dekk med runde skuldrer løser sporingsproblemet. Som feks goodyear assymetric

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lenge siden 4hjulskontroll?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tenkt på det selv og. Jeg har bare hatt bilen siden november og vet ikke om det er blitt tatt før det. Det kan jo ha mye å si? Selv om vinterdekkene ikke sporer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville anbefalt deg og byttet alle 4. Ikke fordi det nødvendigvis er ett problem med omkrets, men rett og slett fordi det er mye lettere og selge 4 nesten nye dekk til en fornuftig peng, enn bare 2. Du kan risikere at du rett og slett blir sittende igjen med de 2 ekstra dekkene og da er det ikke så mye penger og spare på det ;) ellers så har eg samme erfaring med ulike dekktyper. Jo mer avrundet skulder jo mindre sporing er min erfaring :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.