#1 Skrevet Mai 4, 2015 Jeg har null peil er det noe forskjell? Skal f.eks. skifte hjullager nå, skal jeg ha en spes type til bolt? Kan det også brukes på hjulskiftbolt/mutter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 4, 2015 Ja, det er store forskjeller. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 4, 2015 (endret) kan jeg bruke denne http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Chassisdeler/Hjullager/Hjullagersett/Hjullagerfett-2000017180/ når jeg skal skifte hjullager? Eller er det dårlig kvalitet? ALtså til bolten.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 4, 2015 Pressede lager er tette og skal ikke greases noe ekstra. Koniske lager skal fettes inn og der følger det med korrekt fett/grease. Eg bruker å ha en dråpe kobber fett på alt av hjulbolter og trekker med korrekt moment, og skjekker på nytt 5mil etterpå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 5, 2015 Det er lite kritisk hvilken type fett du har på hjulboltene, så hjullagerfett går helt fint. Pass på at du ikke har på så mye at det renner ned på bremseskivene når det blir varmt. Kun en liten dråpe som Hans sier. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 5, 2015 Vær så snill og ikke bruk pasta eller tykt fett på hjulbolter! Da gjør du neste man en stor tjeneste:) litt WD40 eller HTS holder i massevis:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 5, 2015 OK har bare sett på verksted at noen har en sånn pensel som de dypper og tar en quick runde rundt disse boltene:o 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 6, 2015 Alltid brukt kobberpasta på hjulbolter. Null problem.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 6, 2015 Alltid brukt kobberpasta på hjulbolter. Null problem.. Problem er det ikke men når du skifter hjul blir felger og verktøy fult av pasta:) Mange mener det er yrkesmekanikerens værste drøm ^^ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 6, 2015 Skal ikke drukne boltwne da, bare så det er litt i gjengene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 8, 2015 Problem er det ikke men når du skifter hjul blir felger og verktøy fult av pasta:) Mange mener det er yrkesmekanikerens værste drøm ^^ Tynt lag på boltenes gjenger, som nevnt... De som smøret inn 6-kant og alt bør ta seg sammen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 10, 2015 Alltid brukt kobberpasta på hjulbolter. Null problem.. Kobber kan få aluminium til å ruste galvanisk. Kobberfett er helt OK på stålfelger. Men bruk vanlig fett på alufelger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 11, 2015 Kobber kan få aluminium til å ruste galvanisk. Kobberfett er helt OK på stålfelger. Men bruk vanlig fett på alufelger. Dette er ikke noe nytt(spenningsrekka bør de fleste kjenne til), men så har det seg slik at jeg ikke smører inn felgene med kobberpasta. Dersom man er redd for korrosjonen, så kan man bruke aluminumspasta eller lignende. Klarer ikke helt å se hvorfor man skal smøre inn anleggsflaten for felgen, eller bolthullet, med kobberpasta. Har drevet med biler siden 1993 og enda ikke hatt noe problem med dette. Altså et tynt lag på gjengene på hjulbolt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 13, 2015 Jeg bruker propellakselfett fra Biltema til generell "anti-seize" på bilen. Er sjøvannsbestandig, og vaskes ikke så lett ut av fuktighet. Ellers er hjullagerfett også fint, mye brukt på bolter etc på fly. Det inneholder stoffer som "bærer" flatene om oljefilmen skulle få så mye press at den blir borte. Usikker på om det har så mye å si på hjulbolter da...hovedeffekten med fett er jo igrunn å holde fukt borte, slik at bolt ikke korroderer seg fast i felg/nav. (Som forøvrig noen tror er det som hindrer bolten fra å skru seg ut...!) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...