Bygge poleringsmaskin for felger (vaskemaskinmotor)

Anbefalte innlegg

Fikk tak i en vaskemaskinmotor! Nå kan jeg begynne å planlegge litt, men trenger hjelp.

Jeg er helt grønn på slike motorer. Hadde jo forhåpninger om at det er pluss og minus her og ikke noe mer. :)

Noen som kan gi meg instruksjoner hva som må kobles hvordan?

Noen ting jeg skulle spart på? Har enda hele maskinen her, skal kjøre den bort på søppla på torsdag.

uploadfromtaptalk1430837687810.jpg

uploadfromtaptalk1430837695263.jpg

uploadfromtaptalk1430837707476.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med 17000 omdreininger går det fort å polere ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper egentlig på at man kan regulere det etterpå. Litt mange omdreininger kanskje. :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper egentlig på at man kan regulere det etterpå. Litt mange omdreininger kanskje. :D

Vil tro det ja hvis det ikke er knøttsmå felger.

Til sammenligning er periferihastighet på ø300 ved 5000 o/min ca 78,5 m/s = ca 280 km/t

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil tro det ja hvis det ikke er knøttsmå felger.

Til sammenligning er periferihastighet på ø300 ved 5000 o/min ca 78,5 m/s = ca 280 km/t

det står vel 480-17000 rpm på motoren? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal ikke feste nav direkte på den. Skal bruke reim på ekstern nav. :)

Kan vell gjør en del med utvekslingen da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var selv med å brukte en vanlig 220v elmotor kobla på ei gammal utrangert avbalanseringsmaskin til å polere felger. Det fungerte helt supert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Avbalanseringsmaskin er alt for stor, orker ikke ha så mye stuff stående i garasjen. :)

Heller en som fungerer som den skal. :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm, det der var lurt !! Hvor sterk er en slik motor ??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har ingen elektrikere her med andre ord? Det var jo weak... : mad :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er elektriker, men her er det så mye ledninger at jeg kan ikke gi deg noe forklaring ut fra disse bildene.

greier du å skaffe noe koblingsskjema fra vaskemaskinen øker mulighetene en del.

Søkte litt på nettet og kom over dette ( samme som jeg tenkte med en gang) :

most likely this was controlled by some kind of special power supply that varied voltage or maybe even frequency a very complex motor for a lathe you would probably be better off with a motor either multiple speed or single speed depending on what you are going to be doing on the lathe with a standard power supply not dealing with a top speed rating of 14,000

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette kan være koblingsskjema ( Ikke sikkert) :

Wires no 1 Black. Windings

No 2 blank

No 3 yellow Speed sensor

No 4 yellow. Speed sensor

No 5 brown Windings. Then looped through plug to no 6

No 6 white. Windings then looped through plug to no 5

No 7. White. Windings

No 8 blue. Brushes

No 9.red. Brushes

No 10. Grey Windings

Uansett begynner jeg å tro at å få liv i denne blir omfattende, det krever en avansert styring.

Vil være mye enklere å begynne med en drill/boremaskin fra biltema med en reimskive montert på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du overbeviser meg her. Som jeg skrev helt i begynnelsen hadde jeg forhåpninger om at det er bare rett på med noen kabler. Men denne maskinen var bare 3 år gammel, skulle hatt noe fra 80 tallet. :D

Skal hive hele driten og se etter noe nytt eller som du sier en boremaskin. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En boremaskin er kanskje litt liten igjen? Du bør nok ha noe litt mer kraftig, og som du har sagt til meg privat, så billig som mulig. Hva med f.eks. motoren som driver hydraulikken på en ødelagt vedkløyve?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilket turtall må hjulet gå rundt med ?

En drill klarer typisk 2900 o/min , og girer en det ned så får en jo også mer krefter.

1100w

50nm

Mulig det blir vanskelig å få det opp i turtall pga vekten på selve hjulet ...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drill finnes gratis på skroten en gang i blant, har litt connections også. :)

Jeg har ikke tenkt så mye på turtall. Jeg må kunne holde pussepapir på kanten av felgen uten at turtallet synker.

Sånn en vedkløyvemotor hadde vært noe, men vett ikke hvor jeg får tak i sånnt fort. Har 16 felger som skal poleres i kanten så nå skal jeg få gang snarest! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med poleringsmaskin? Spenne den opp i skrustikke? Jeg har en jeg aldri kommer til å bruke til poleringsmaskin i hvert fall

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motoren til en sementblander f.eks bør kunne fungere bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Benksliper:

IMG_2934.jpg

Juks med å snurre rundt ringen og lang lukkertid:

IMG_2937.jpg

Ble ikke ferdig med min, for fikk føkka opp noe i motoren så den ikke klarte å dra seg rundt omtrent. Sånne får du jo kjøpt billig "overalt".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan klarer en slik benksliper en hel felg? det blir jo endel lettere med bare en felgkant.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay jeg er solgt. Kjøper inn en benksliper og midifiserer den! :)

Men vil ikke ha felgen direkte på. Skal gå med reim etc.

Clas Ohlson på mandag!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Erstatte ene enden med en felg. Dvs montere på et 4x100 nav... Men turtallet/meter per sek blir vel alt for høyt? Vis skiten ryker så er det spennende med en felg med 1500rpm på tur over verkstedet.... Heller troa på å bruke en sånn men da med "slipestein" på baksiden. Høyt turtall uten balasert felg =krefter i sving.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig, derfor jeg skal montere reimskive på maskinen for å ha kontroll på utvekslingen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En sånn benksliper er ikke sterk nok til å dra rundt en felg. Stopper bare man tar en finger på felgen.

Jeg har prøvd;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.