Info om 3.0TDI motoren og Tiptronic fra A8 D3 pre-facelift

Anbefalte innlegg

Noen som har litt mer inngående kjennskap til denne motoren?

 

Forventet levetid ved normal serviceintervall, svakheter etterhvert som den bikker 200km/300km etc etc...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regkjedet. Øvre strammere. Er oppgraderte deler til dette som kom rundt 2009. Kan få trøbbel alt ifra 100000 til 200000km. Men er vel stort sett rundt 200. Tiptronic før 05 har annen software somregel og må byttes om life guard 8 oljen skal fylles. Olje bør byttes på 80 til 100.000km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

God informasjon Strandheim!

 

Andre med god innsikt fyller på med mer informasjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vært mer bekymret for dyr elektronikk i sånn bil :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tilgangen på brukte og evt overhalte styreenheter er god idag, så det er jeg ikke bekymret for.

 

Motor og drivverk derimot blir kostbart uansett...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer som bare d Stian:)

Jeg har jo selv sanket mange styreenheter etterhvert i min a8.

Ligger masse deler i d store utland til en billig penge.

Men du Stian,hva skal du med en 3 liter med den lille kroppen din: haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Elektronikk er ikke noe problem. Har man vagcom og ebay med paypal er man langt:) og i tilegg kan skru det meste selv. Det jeg er mest redd for på min er motor og kasse samt luft fjæringa

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 demper koster 18000 på møller,men de selger uorginale på ebay for 3000.

har skiftet selv på venstre side frem,kjøpt brukt org fra en bil som hadd gått 60 tusen til 2000.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På utkikk etter en rimelig, men bøs brukstralle...dessuten har jeg tatt av en del kilo, så satser på at den motoren klarer og drasse meg avgårde! :)

 

Hvordan håndterer motor/drivverk optimalisering som det så fint heter idag?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sålenge du passer på girkassen med oljeskift og filter i henhold til anbefalingene fra zf tåler disse mye. Motor er ingen fare og tip i A8 er mye sterkere enn den som leveres til samme motor i A6. Bruk en seriøs leverandør av sw så kan det trygt optimaliseres. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

God info Espen!

 

Noen som kjenner til dette firmaet: http://tuningsenteret.no/

 

De har visstnok romstert hjernen på en jeg er interessert i, de oppga 294hk/570NM...det er garantert ikke reelle tall i benk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

utifra hva jeg har søkt på nett(ZF) så tåler girkassa i 3.0tdi knapt det orginale momentet. stemmer ikke dette?

 

- - - Updated - - -

 

God info Espen!

 

Noen som kjenner til dette firmaet: http://tuningsenteret.no/

 

De har visstnok romstert hjernen på en jeg er interessert i, de oppga 294hk/570NM...det er garantert ikke reelle tall i benk?

 

Den som står i stjørdal eller noe? http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=57696496&searchclickthrough=true

 

Er det samme eier nå som forrige gang på finn.... lå ut for noen måneder siden denne isåfall..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det, samme eier.

 

Så hva er det som gjelder mtp holdbarhet på kassa da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

spm er om det er 6HP26A maks 600Nm eller 6HP19A, maks Nm 420... noen som vet? Jeg trodde den sist nevnte.

http://www.zf.com/eu/content/media/russia_ru2/homepage_12/520x264_reman_platzhalter_ru_zf/Catalogue_ZF_RU.pdf

Ser man i denne pdf så her a8 4e 3.0tdi 6HP19A kassa, så jeg hadde ikke turt å chippe da

http://www.zf.com/media/media/document/int_print_catalogs_documents/usa_4/6HP19A_Catalog.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant en teknisk info fra vag som jeg ikke finner igjen akkurat nå, men a8 og q7 har en sterkere kasse som er ratet til 750nm mener jeg det var. Må grave litt så skal jeg nok klare å finne den igjen når jeg sitter med laptopen.

 

3.0tdi A8 har sterkere kasse enn A6.

 

Det er et voksent potensiale i 233hk motoren men om ikke kat/Dpf er fjernet så høres det i overkant tøft ut å gå over 290hk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant en teknisk info fra vag som jeg ikke finner igjen akkurat nå, men a8 og q7 har en sterkere kasse som er ratet til 750nm mener jeg det var. Må grave litt så skal jeg nok klare å finne den igjen når jeg sitter med laptopen

 

Det stemmer nok ikke. 6hp26a kassa som sitter i a8 4,2 tdi s8 v10 og a8w12 bla er rated til 600- 620Nm 6hp19a sitter i 3.0l, 4,2 v8 bensin osv. 400NM

 

Dette er jo i følge ZF som har laget kassene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå blir jeg nysgjerrig på hva som stemmer, for om det Strandheim skriver er riktig så er det mange A8 eiere som vil få ras i kassa...!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

se i dokumentene jeg la ut fra ZF pluss google kassene i tillegg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finner bare 19a kassene montert på 3.0Tdi...

 

Trodde selv de kassene tålte mye mer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Input Torque

258 ftlbs to

295 ftlbs

295= 400Nm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om dette virkelig stemmer, slik det ser ut til, så må jo kassa snart rase i den jeg er interessert i om den har 500+NM...

 

Gudene vet hvor mange kilometer den har jobba etter effektøkning!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange som har kjørt med chip på disse uten problem... men utifra spec man kan lese så tørr ikke jeg å chippe min tror jeg. Så på den bilen når den lå ute forrige gang. Men ble en med 100.000km istedet. Men nå er den jo såpass billig at man burde bare kjøre på, og ta evt sorger om di kommer en gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, men utgangspunktet er jo at mange gjør det fordi man har hørt at kassa er underdimensjonert og dermed tåler mer.

 

Så da er spørsmålet hvor reelle er tallene fra ZF, er det kun for at de skal ha god margin eller ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

19a der også...

 

"The 09L gearbox ...

 

... replaces the previous 5-speed automatic gearboxes 01V and 01L up to an engine torque of 450 Nm. Fundamentally, it differs from the 09E gearbox in that the latter has a lower torque capacity and uses lighter duty components."

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.