Hjelp til test av magnetventil

Anbefalte innlegg

Har tatt ut magnetventilen N75 for å prøve å teste denne. Ser at folk sier en skal koble til et 12V batteri. Har prøvd å koble til en batterieliminator 12V 200mA. Gjør ikke dette samme nytten? Kom ihvertfall ingen lyd el.l. Kan jeg da gå ut ifra at den er defekt? Eller er testmetoden min upålitelig? Hjelp!

 

-Geir-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror testmetoden din er upålitelig jeg. Tipper det er for lite strøm til at ventilen klapper sammen rett og slett.

 

Prøv med et batteri du, det fungerer stort sett alldeles perfekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være som lars inge sier her at den behøver mere strøm får å fungere... Prøv med et 12v batteri... Bilbatteri fungerer bra, men pass på at du ikke kortslutter da... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte på en ting til jeg...hvis du har et mulitmeter kan du jo sjekke om det er brudd i spolen.

Er det brudd er det jo ingen vits å teste liksom...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte på en ting til jeg...hvis du har et mulitmeter kan du jo sjekke om det er brudd i spolen.

Er det brudd er det jo ingen vits å teste liksom...

 

Har multimeter. Prøvde på volt og en stikker på hver pol = ingen utslag.

Er dette rett måte å teste på? Eh, har ikke veldig god greie på multimeter/testing/strøm..

Kan en batterilader være grei å teste med?

Skal jeg teste den m bilbatteriet bør jeg vel koble det fra??

Har jo mulighet for strøm i motorrom, men batteriet sitter under baksete..mer jobb!

 

-Geir-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Voltmåling er ikke riktig nei.

 

Det er et symbol på multimeteret ditt som ser ut som en "O" med 2 streker under på en måte...gresk Omega tror jeg det er.

I tillegg er det vanligvis en skala for ulike måleområder. Start på det høyeste og jobb det nedover til du får et leselig resultat.

 

Det letteste er å teste med et bilbatteri. Skal ikke være nødvendig å koble det fra så.

 

Batterilader blir om trent som omformeren din tenker jeg...hvis den ikke er veldig spesiell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ohm ?eller no sånn? Får ihvertfall en verdi på 0,326 når m-meteret står på 2K.

Tyder på at spolen er i orden dette da? Får vel ta en tur ut i bilen å prøve batteriet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ohm ja, det stemmer...tenkte ikke på den enkleste løsningen desverre.

 

Spolen er nok i orden den ja. Tipper det klikker når du kobler på batteriet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå prøvd å koble den på batteriet. Ingen klikking/lyd/følelse. Skal vel høres/føles lett?? Får nesten håpe den er defekt da... Bilen har jo aldri lada mer enn 1.4-1.5 på måleren i mitt eie. Men etter alt jeg har lest om dette trodde jeg den skulle lade fullt og deretter kutte/gå i nød hvis N75 var defekt. Får ikke feilkode på den heller. Burde jo ha testa den før istedenfor leiting etter høl i slanger flere ganger++. Får bare håpe dette er lagervare hos lokale forhandleren her nå. Og at dette er grunn til at bilen har gått ræva :confused:

-Geir-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå prøvd å koble den på batteriet. Ingen klikking/lyd/følelse. Skal vel høres/føles lett?? Får nesten håpe den er defekt da... Bilen har jo aldri lada mer enn 1.4-1.5 på måleren i mitt eie. Men etter alt jeg har lest om dette trodde jeg den skulle lade fullt og deretter kutte/gå i nød hvis N75 var defekt. Får ikke feilkode på den heller. Burde jo ha testa den før istedenfor leiting etter høl i slanger flere ganger++. Får bare håpe dette er lagervare hos lokale forhandleren her nå. Og at dette er grunn til at bilen har gått ræva :confused:

-Geir-

 

Du kan jo prøve å blåse igjennom magnetventilen da... så du er helt sikker på at den ikke åpner... Åpner å lukker når du setter spenning på... Min magnetventil hørte jeg at klikket og åpnet og lukket som den skal...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder feilsøking på 20V turbofemmer'n, er det en side som er helt uunnværlig, og jeg skjønner egentlig ikke hvorfor den ikke er klistret:

http://www.sjmautotechnik.com

Les gjennom 'det meste', og du får en helt ny forståelse for hvordan motoren din fungerer! Han skaffer det aller meste av deler også, det er bare å sende en mail!

 

OT: Hehe.. Jeg skjønner vel ikke hvordan du kom gjennom grunnskolen uten å få med deg forskjellen på volt og ohm og hvordan et multimeter virker, men på den annen side har jeg vel ikke lenger noen som helst peil på hva som ble lært ut i historie eller religionstimene heller! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo prøve å blåse igjennom magnetventilen da... så du er helt sikker på at den ikke åpner... Åpner å lukker når du setter spenning på... Min magnetventil hørte jeg at klikket og åpnet og lukket som den skal...

 

Hadde sjølsagt ikke N75 på lager forhandleren her..

Har prøvd å blåse gjennom den ja. Er tett den veien den sikkert skal være tett når den er lukket, Stikker jeg feks. en piperenser inn der klarer jeg å åpne den. Har brukt 5-56 / rensa 'røra' med huset opp. Kan jeg f.eks buke elektronikkrens samtidig som jeg åpner inn til 'huset' evt. noe som ikke tåler det inni der??

Mener å ha lest noe om at solenoiden vil ta skade -på nordicaudi.

-Geir-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bjørn:

http://www.sjmautotechnik.com

Les gjennom 'det meste', og du får en helt ny forståelse for hvordan motoren din fungerer!

OT: Hehe.. Jeg skjønner vel ikke hvordan du kom gjennom grunnskolen uten å få med deg forskjellen på volt og ohm og hvordan et multimeter virker, men på den annen side har jeg vel ikke lenger noen som helst peil på hva som ble lært ut i historie eller religionstimene heller!

 

Har sjølsagt lest masse på http://www.sjmautotechnik.com OG lært masse.

Vet at Volt er måleenhet for spenning og Ohm er motstand, men ikke så veldig mye mer nei. At jeg målte spolen inni N75 til 0,326 sier meg ingenting , visste faktisk ikke at det var en spole inni der før Lars-Inge kom m tipset. Er denne spolen noe som gjør om 12V til mindre spenning, eller helt på jordet? HeHe

Men jeg KAN veldig mye annet! Hehe :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du får motstand i spolen så viser det at det ikke er brudd i den, og det er positivt.

 

Når det gjelder selve spolen så fungerer det omtrent som følger:

- Det settes spenning på spolen

- Det induseres en strøm i spolen

- Strømmen i spolen "trekker" i en magnet (derav navnet magnetventil)

- Ventilen åpner

 

Veldig enkelt fortalt...men dog ganske nært virkeligheten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du får motstand i spolen så viser det at det ikke er brudd i den, og det er positivt.

 

Har prøvd en gang til å koble den m ett batteri - like dødt. Så kan vel ikke gjøre mer skade om jeg prøver å få litt elektrorens inn i "huset" , eller??

Forslag til andre remedier?

-Geir-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe problem og prøve elektrorens. Hvis du ikke har elektrorens kan du prøve med litt diesel.

La den ligge litt med diesel i for å se om den løsner.

 

Kjekt å blåse rent med trykkluft etter vask/rens hvis du har tilgang til det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe problem og prøve elektrorens. Hvis du ikke har elektrorens kan du prøve med litt diesel.

La den ligge litt med diesel i for å se om den løsner.

 

Kjekt å blåse rent med trykkluft etter vask/rens hvis du har tilgang til det.

Har nå "dynka" den i el-rens, og det som kom ut til å beg. med var omtrent som blekk.. ble bra etterhvert. Testa den m batteri etterpå men fortsatt like "livløs", så den har nok tatt kvelden..?

Med tanke på hvor mye olje/skit som kom ut kan en lure på hvorfor den tåler dette bedre enn elektrorens o.l ?? på bakgrunn av dette saksa fra nordicaudi sin faq :

5. Magnetventilen

Problemen kan bero på defekt eller smutsig/kärvande magnetventil. Test- och rengöringsprocedur (från Audi 200 turbo med 3B motorn):

 

* Magnetventilen sitter ca 15 cm framför turbon fäst på en gummibälg med en 12 volts kontakt in på vänster sida. Undertill sitter det 3 st slangar (i storlek som en tändsticksask).

* Ta bort kontakten och slangarna och koppla in ett 12V mc batteri (eller liknande) på kontakten och kontrollera att den drar (det låter som ett relä ungefär). Om den drar är ventilen hel.

* Håll ventilen med slanguttagen nedåt och spraya 5-56 i hålen. Finns det smuts eller beläggningar i den kommer det förhoppningsvis ut nu. Anledningen till att du ska hålla den upp och ner är att inte riskera att det kommer in olja i solenoiden.

Uforståelig for meg etter å satt meg litt inn i emnet magnetventil..

-Geir-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt i tvil om hva som var uforståelig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt i tvil om hva som var uforståelig...

* Håll ventilen med slanguttagen nedåt och spraya 5-56 i hålen. Finns det smuts eller beläggningar i den kommer det förhoppningsvis ut nu. Anledningen till att du ska hålla den upp och ner är att inte riskera att det kommer in olja i solenoiden.

 

Dette var uforståelig. Altså at den tåler olje/drit bedre enn feks. elektrorens

-Geir-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt problemer med ventilene etter å ha gjort dette, selv om jeg ikke har holdt de opp ned.

Har sågar hatt de liggende i diesel nokså lenge for å få løsnet opp all dritt.

 

Så lenge du får blåst rent etterpå så er det ikke noe problem.

 

Er nesten helt sikker på at det er dritt som holder den igjen. Hvis du har mulighet for å måle strømforbruket med spenning tilkoblet så ser du om den trekker strøm.

 

Hvis den trekker strøm er garantert spolen i orden og da er det dritt som holder ventilen.

Så sant den trekker strøm så hadde jeg lagt den i diesel over natten for å se om det hjelper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nesten helt sikker på at det er dritt som holder den igjen. Hvis du har mulighet for å måle strømforbruket med spenning tilkoblet så ser du om den trekker strøm.

Og hvordan måler jeg strømforbruket m spenning tilkoblet?

Dumt spørsmål kanskje.? Men strøm osv. var som sagt ikke min sterkeste side..

Ventilen er lett å "dytte" inn m feks. sprøytespissen på CRC-boksen

-Geir-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strøm måles i serie med det du skal måle på :-)

Ampere.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ohm ?eller no sånn? Får ihvertfall en verdi på 0,326 når m-meteret står på 2K.

 

Dette (hvis det er 326ohm) er for høy verdi, bytt magnetventil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har skummet igjennom tråden, og har noen kommentarer.

 

1) Det høres ut som mangnetventilen N75 er defekt, men sjekk følgende:

 

1.a) Kontroll av spenningen til N75, tenningen må være på.

Bruk multimeteret og mål på kontaktpinnene til N75 pluggen. Her skal det være 12Volt.

 

1.b) Kontroll av magnetventilen (N75). Ventilen demontert.

Sjekk hvordan du kan blåse luft gjennom ventilen, hvis du bruker trykkluft vær forsiktig (ikke fult trykk).

Med spenning 12V; luft rett gjennom (når du holder magnetventilen som montert i bilen).

Uten spenning; luft 90° ned, fra WG siden (WG side = venstre side når kontakten er mot deg).

 

326ohm høres ut som en for høy verdi, men det kommer ann på hvilket multimeter du har brukt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Uten spenning; luft rett gjennom (når du holder magnetventilen som montert i bilen).

Med 12V; luft 90° ned, fra WG siden (WG side = venstre side når kontakten er mot deg).

 

326ohm høres ut som en for høy verdi, men det kommer ann på hvilket multimeter du har brukt.

Hvis jeg blåser i ventilen uten å koble til 12v som beskrevet over går luften 90° ned. Ergo det motsatte av det den skal gjøre da , Eller?

Ohm verdien målte jeg til 0,326 når multimeteret står på 2K.

Får forhåpentligvis en ny N75 i kveld.

-Geir-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.