Batteri lades ut, Audi 2,5TDI C4 1996- med løsning

Anbefalte innlegg

Har fått et problem med at batteriet lades ut på et blunk når bilen er parkert. Måler at det ca 20 amp som går ut hele tiden fra batteriet til et eller annet sted. Har sjekket strømforbruk gjennom alle sikringer i sikringsboksen + sikringer/releer i boksen i vannkassen, finner ingen feil. Har koblet fra generator, gir heller ingen endring. Vagcom gir ingen spesielle feilmeldinger. Er det noen releer eller sikringer plassert andre steder som jeg burde sjekke, eller ev. andre tips til hva dette kan være. Våger ikke å kjøre med bilen før jeg finner ut av dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bilen AC? I såfall sjekk at ikke batteriets stålramme kortslutter batteriet.

 

Andre steder som feil kan oppstå utenom sikringer......

Dynamo, forsøk koble av den tykke plusskabelen, forsiktig da den går rett til pluss. Om du har noen alvorlig feil i dynamo kan det tenkes at den trekker strøm.

 

Ellers er jo feil i tenningslåsens bakstykke en klassiker. Kanskje det kan medføre at strømmen ikke blir kuttet til diverse forbrukere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

20 Ampere er mye i lekkasje strøm. Ikke 2 Ampere du mener. Prøv å ta en og en sikring?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen har AC, men stålramma er ikke problem her, jeg har tatt av baksete og batteriramme. Måler 20 amp over -polen på batteriet, hadde først en 10 amp sikring inline for å skåne amp-meteret den røyk direkte, 20 amp holder akkurat. Tok ut de store sikringene, fra 20 amp og oppover, en og en. Dette tok litt tid så jeg brukte så en liten krets-tester fra Biltema på resten, den typen du stikker inn istedenfor sikringen, viser så strøm over sikringen i amp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dynamo er sjekket ved å koble den fra, men samme strømlekkasje. Er det noen forbrukere som går over tenningslåsen som ikke går via sikringsboksen slik at jeg burde se nærmere på denne? Finns det flere releer plassert andre steder? Sitter glødereleet i boksen i vannkassen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det sitter noen releer under A-stolpen på høyre side også. Helt nede ved nedre dørhengsel bak plasten. Varme i seter eller vinduer mener jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du uorginal radio?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Radioen er orginal, etter siste utlading og start med booster er den død. Sikringen er like hel, skal koble fra radioen for å se om det kan ha effekt. Er ingen avansert sak med egen forsterker, kun radio.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenningslås gir jo strøm til diverse forbrukere som motorstyring, klima, etc Man kan tenke seg at den forsyner to 10A forbrukere med strøm, så dermed holder det ikke å sjekke kun sikringer over 20A.

 

Ved høyre side av passasjerens føtter sitter det et rele som kan gå i stykker, og som kan medføre at den gir motorstyring/dieselpumpe strøm.

 

Sjekk også belgen til fører dør og bakluke, der ryker ofte isolasjonen av kabler og kan medføre forbruk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode tips. Skal se på disse mulige strøm-tjuvene etter arbeid i dag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekk , "komfor relet " som sitter nede i sparkepanelet på fører siden. denne styrer vinduer opp og ned + nøkkelstyrt lukking /åpning av vinduer takluke. Hvis denne kortslutter så trekker den veldig mye strøm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er synderen avslørt. Det var et rele bak sparkepanelet på passasjersiden som var rusta/korrodert. Når det var byttet falt strømlekkasjen fra 20 ampere til 0,24. Takk så mye for gode råd og tips fra forumet, veldig greitt for en amatør i faget å ha noen å spørre som har greie på Audi/VW. :)rele.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er synderen avslørt. Det var et rele bak sparkepanelet på passasjersiden som var rusta/korrodert. Når det var byttet falt strømlekkasjen fra 20 ampere til 0,24. Takk så mye for gode råd og tips fra forumet, veldig greitt for en amatør i faget å ha noen å spørre som har greie på Audi/VW. :)[ATTACH=CONFIG]225333[/ATTACH]

 

Dette er ekstra utsatt for korrosjon da det lett kan komme fuktighet inn dit.

Har vært borti at feil ved dette releet har medført hurtig klikking i en magnetventil i dieselpumpe etter at motoren er skrudd av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.