Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en 1999 A6 2.5 TDI V6, motorkode AFB.

I dag åpnet jeg ene ventilkåpa for å sjekke tilstand og fant 3 vippearmer som har falt av fra kam på innsug, en på hver sylinder. (Noe som kan ha sammenheng med litt dårlig gass-respons?)

Derfor vurderer jeg å bytte komplett sett med kamaksler og tilbehør, siden bilen har kjørt 265 000 km siden den var ny uten bytte av nevnte deler. Kammene er ikke slitt, ingen slitekant.

Noen tips til hvor jeg kan få tak i komplett sett med god kvalitet?

Skal også skifte register-reim, vannpumpe og termostat. Andre ting som bør byttes med det samme?

På forhånd takk for svar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Noen tips til hvor jeg kan få tak i komplett sett med god kvalitet?

https://www.rexbo.eu/febi/camshaft-kit-29928?c=100397&at=7844

Prisen du får opp der er inkl tysk MVA, men denne trekkes fra når du registrerer deg med adresse i Norge (frakt og norsk MVA kommer i tillegg, naturligvis). Denne forretningen har også alt annet du kan trenge av deler, av beste kvalitet og til meget hyggelige priser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det ikke er noe slitespor i kammer, så trengs de sikkert ikke å byttes.

Ser du slitasje på de tre vippearmene som var falt av? Om ikke de er slitt heller så kan det hende at det er nok å skifte ventilløftere :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde du noen form for tikkelyd i motoren når det manglet 3 vippearmer? Er litt nysgjerrig da jeg har nesten samme motor i en allroad(AKE), den gått 241000 tusen uten noen problemer(foreløpig).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært en svak tikkelyd, men den har alltid blitt borte når motor blir varm. Det jeg reagerte på var en lav dunke-lyd fra høyre side på motor, der 3 vippearmer hadde falt av. Virker som dårlig gass-respons og muligens et lite effekt-tap er et symptom på at vippearmer på innsug mangler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2015-05-19 00.18.17.jpg

Tok av toppdekselet idag og det såg ikke pent ut : mad : Gått 278000

2015-05-19 00.18.59.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

[ATTACH=CONFIG]225465[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]225466[/ATTACH]

Tok av toppdekselet idag og det såg ikke pent ut : mad : Gått 278000

Bare å henge på her ja. Hvor kjøper du deler fra?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prisene på slike kamsett har gått nedover med årene. Det som står i eldre tråder her inne stemmer derfor sjelden.

Sist jeg sjekket hos Ecconor www.ecconor.net i Oslo kostet det 8800,- Skulle jeg hatt kamsett ville jeg først sjekket der før jeg hadd vurdert å sende alle engene ut av landet.

Hvis Ecconor ikke har gått ytterligere ned så er det i såfall kun hundrelapper å spare på nett fra utandet når man tar med fakt, moms og momsutleggs-/tollbehandlingsgebyr hos spedisjonsfirmaet. Ikke at det betyr noe i dette tilfellet da kammer er en slitedel, men på andre deler hvor man har 5 års reklamasjonsrett i Norge har man mye kortere rettigheter i utlandet. Dessuten kan det være mye plunder og heft i tilfelle feil-levering, som i seg selv er grunn nok til å handle hjemme. Og det er litt lengre leveringstid fra utlandet en fra Norge.

Hvis man vurderer utlandet så bruk gjerne et av firmaene som støtter klubben og annonserer på høyre side av vår nettside: http://vacn.no/

Hvis det ikke er noe slitespor i kammer, så trengs de sikkert ikke å byttes.

Ser du slitasje på de tre vippearmene som var falt av? Om ikke de er slitt heller så kan det hende at det er nok å skifte ventilløftere :)

Det er nok å tro på julenissen at en slik motor hvor flere vippearmer har falt av ikke har slitte kammer. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prisene på slike kamsett har gått nedover med årene. Det som står i eldre tråder her inne stemmer derfor sjelden.

Sist jeg sjekket hos Ecconor www.ecconor.net i Oslo kostet det 8800,- Skulle jeg hatt kamsett ville jeg først sjekket der før jeg hadd vurdert å sende alle engene ut av landet.

Hvis Ecconor ikke har gått ytterligere ned så er det i såfall kun hundrelapper å spare på nett fra utandet når man tar med fakt, moms og momsutleggs-/tollbehandlingsgebyr hos spedisjonsfirmaet. Ikke at det betyr noe i dette tilfellet da kammer er en slitedel, men på andre deler hvor man har 5 års reklamasjonsrett i Norge har man mye kortere rettigheter i utlandet. Dessuten kan det være mye plunder og heft i tilfelle feil-levering, som i seg selv er grunn nok til å handle hjemme. Og det er litt lengre leveringstid fra utlandet en fra Norge.

Hvis man vurderer utlandet så bruk gjerne et av firmaene som støtter klubben og annonserer på høyre side av vår nettside: http://vacn.no/

Det er nok å tro på julenissen at en slik motor hvor flere vippearmer har falt av ikke har slitte kammer. ;)

Takker for nyttig info. Jeg skal spørre Ecconor om pris. Ecconor har vel register-reim sett også? Eventuelt andre som selger sett av kjente merker? Bildeler.no har en overkommelig pris på reg.reim sett med vannpumpe, men de oppgir ikke merke på reim på nettsiden. Det er vel enklere å ringe dem å spørre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare å henge på her ja. Hvor kjøper du deler fra?

Jeg holder på og sjekker ut litt nå for tiden. Men skal av med andre toppdekselet også med det samme bare for og se. Muliig det ikke er så dumt og bare bytte ut alle vippearmene der mens jeg er igang også :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg holder på og sjekker ut litt nå for tiden. Men skal av med andre toppdekselet også med det samme bare for og se. Muliig det ikke er så dumt og bare bytte ut alle vippearmene der mens jeg er igang også :)

Størrelsen på jobben tilsier vel at man helst vil at dette skal gå 150-200K til neste skift, så da er det ok smart å skifte alt. Idet slitasjen først starter så går det utrolig raskt nedover.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.