#1 Skrevet Mai 23, 2015 Heisann! drev å fikset litt på bruksbilen igår å kom til skade for å ødelegge ett bremserør. Kjøpte idag ett koningsett på biltema, det funket supert det på kobberrøret jeg sko skjøte med, men ikke tale om at jeg klarte å lage kon på stålrøret på bilen. Det skal vell gå å lage kon på stålrør og? Eller er biltema sitt verktøy for dårlig? Kjøpte dette settet http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Koningsverktoy-2000022667/ Noen som har noen råd/tips? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 23, 2015 skal funke detta der. hvorfor/hva skjedde? klarer den ikke å lage kon pga at røret er hardere? eller glipper den ut av bakken den er montert i? kan vel fort være at originalrøret på bilen er i metrisk og at biltema røret er imperial. noe som lager en liten forskjell på dimensjonen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 23, 2015 Originale stålrør er ofte veldig mye hardere. Så det kan nok være det som er problemet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 23, 2015 Jeg tipper røret er for hard, drar til det jeg klarer uten at det blir noe særlig kon. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 23, 2015 sett detta verktøyet blitt brukt på en gammal bmw uten problemer. stålrør det og. var lettere å flense enn kobberrøra men, det var litt knot å lære seg å montere røret med riktig lengde før man starta å kone 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 23, 2015 Min oppølevelse av stålrør er at det enten går helt greit, er vanskelig/tungt, eller omtrent helt umulig. Det verste er når det er litt tungt, så tror man at man har fått en fin flens. Men så er den helt frynsete. Da må man kappe og begynne på nytt og på nytt og på nytt. -Thelle- 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 23, 2015 Har en litt eldre modell av koningsverktøy fra Biltema. Har forsøkt å kone orginalt stålrør, men ga heller opp og skiftet røret helt frem til neste skjøt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 24, 2015 Samme erfaring som Steinar. Stålrør lar seg ikke kone med enkelhet. Jeg har dette settet fra biltema: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Dobbelkoningsverktoy-2000020712/ og selv det har varierende resultater. Smør emnet og bakkene med olje/wd40 etc. for bedre resultat. Personlig ville jeg heller handlet inn ett ferdig flenset rør fra møller og bøyd det til selv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 24, 2015 Jeg har en eldre versjon av dette verktøyet og jeg kom fram til at om jeg jobber med stålrør er det er lurt å bruke den kremmerhusforma stansen først en liten tanke, for så å bruke den riktige stansen for rørdimmen. Da får man røret "i gang" med å forme seg, om man skjønner hva jeg mener. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 24, 2015 da er det ikke sikkert at det er samme stål i røra på audi og bmw 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 24, 2015 Kjøpte det samme som deg for noen uker siden,skulle skjøte under bilen på en Bmw E46,var ikke snakk om,røret skled ut av bakken når en skrudde inn flenseverktøyet.Fikk levert det tilbake etter mye om å men.for dårlig feste i bakkene,burde vært rillet for å feste røret bedre,litt for dårlig konstruksjon rett og slett. skal en ha noe som fungerer må en ha av denne typen, http://shop.frimann.no/main.aspx?page=article&artno=MSL71475 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 24, 2015 Løsningen ble at jeg lagde lengden ny i kobber men nå sliter jeg med at pedalen siger litt, alt er tett å har luftet alle hjørnene 2 ganger uten at det hjalp:confused: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 24, 2015 om du ikke ser noen lekkasjer så er det nok fortatt litt luft i systemet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 24, 2015 Løsningen ble at jeg lagde lengden ny i kobber men nå sliter jeg med at pedalen siger litt, alt er tett å har luftet alle hjørnene 2 ganger uten at det hjalp:confused: Du har ikke oppgitt hvilken biltype/modell det er. Mulig det hjelper da enkelte typer har noen særheter som noen kanskje vet om. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 24, 2015 Er på bruksbilen volvo s80:o 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 24, 2015 Audi 200 hadde for eksempel en trykkreduksjonsventil på bakaksel som reduserte trykket på den ene siden ved sterk krenging. Den krevde at luftingen skjedde i en spesiell rekkefølge på de fire hjulene for å bli kitt all lufta. Luft å variere mellom å lufte pent med å trykke inn eter at nippel er åpnet og det å pumpe først og holde hardt trykk idet ventil åpnes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 24, 2015 men det som er rart er at den holder trykke med motor av, men når du starter motoren så kjenner du at pedalen bjunner å sige bittelitt, legger ikke merke til noe unormalt ved kjøring 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 24, 2015 er jo vakuumbremsekraft forsterker på denne eller? vil jo få en effekt når du får forsterka bremsene med vakuum fra motor som går.. jeg holder en knapp på luft jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 24, 2015 Grunnen til at den siger inn når du starter motoren er fordi bremsekraftforsterkeren får vakum og dermed hjelper til med å trykke inn pedalen. Det er slik man kontrollerer bremsekraftforsterkeren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 24, 2015 er 0 stress å flense stålrør, må ha rett verktøy men det gjelder vel de fleste jobber 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...