Fjærende rattstamme på urquattro!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått anmerkning fra biltilsynet på at det går å trykke (fjærbelastet) rattet 1-2 cm inn mot dashbordet. Dette må jeg utbedre ellers får jeg ikke skilt på bilen ifølge herremannen på biltilsynet. Er dette en mangel eller skal det være sånn? Hva er det som er feil i tilfelle?

Har fått svar fra noen her om at det er slik på deres biler også, men er det noen som kan bekrefte at dette er standard og eventuelt ha noe dokumentasjon jeg kan bruke ovenfor biltilsynet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Googlet litt

http://www.audi-80-scene.de/forum/index.php?page=Thread&postID=142477

 

Altså normalt. Kan se ut som om rattstamme for biler med Procon-Ten ikke fjærer, så alternativet kan være å bytte til en slik?

 

Eller (ref post 39 der): "Ved påsveiset ring bak øvre støttelager der hvor rattlås sitter skal det være 3mm luft/bevegelse. Ved å sette inn et avstandsstykke der og så justere klemme på hardyskive til "nullstilling" (.....forsvinner slakken).

 

Vet ikke om dette hjelper?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min 1985 mod ur har ikke fjæring, sjekka akkurat. Er vel heller ikke noe procon-ten på den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for forslag og info. Skal se mere på dette i morgen.

Det er den øverste delen, over delingspunktet, som beveger seg hos meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke dette er likt som på min bil.

Her er skjøten på rattstammen i normal posisjon

image.jpg

 

Samme plass med inntrykt ratt

image.jpg

 

Bakside av ratt i normalposisjon. Kan såvidt skimte en fjær her.

image.jpg

 

Bakside av ratt når jeg trykker det inn!

image.jpg

Det er kun den øverste delen som fjærer og det ser ut som det sitter en fjær i toppen som muliggjør dette!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er slik på min '87 Coupe quattro, og jeg husker at en '86 80 CC jeg eide også var slik. Felles for begge disse er at det blir lyd i tuta når jeg trykker inn rattet... Var spesielt kult når jeg måtte "stå på bremsa" for å overholde vikeplikten i en rundkjøring en gang, de i den andre bilen må ha trodd jeg var gal!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ordnet det seg gitt:)

Plukket av rattet og fikk da fjæra og låsskiva i fanget. Denne fjæra er det som holder denne delen av rattstammen på plass.

Rettet opp låsskiva og banket den inn på stammen slik at fjæra ble helt stram.

All slakke ble borte og sorgene er slukket:):)

Glemte selvsagt å ta bilder......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var lyd i tuta her også. Dette er også borte nå!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skal jeg forsøke å legge dette i en trygg skuff i hukommelsen min, og se nærmere på dette når den delen av restaureringen står for tur.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skal jeg forsøke å legge dette i en trygg skuff i hukommelsen min, og se nærmere på dette når den delen av restaureringen står for tur.

Bra jeg kan bidra med noe også, du er jo et orakel av opplysninger her på forumet:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.