Anbefalte innlegg

Min Q5 har passert 30.000 km og jeg antar at adBlue lampa snart lyser. Ser at Audi skal ha 900 spenn for å fylle opp.

Men jeg får jo kjøpt 10L adblue for 100 kr, så det synes unødig dyrt å få verkstedet til å gjøre dette.

Ser at det finnes noen spesielle flasker for å gjøre dette. Se

Noen som har litt input på dette ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du fylle selv må du kjøpe spesielle flasker hos din forhandler, pga at det ikke må komme luft til når man fyller. Disse flaskene er på nesten 2l og koster rett over hundrelappen. Verkstedet kan bruke 10l flasker siden de har et spesialverktøy for dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk et tips om at man kunne kjøpe en slik 1.5L flaske med spesialkork, og så skjære hull i bunnen og bruke den som trakt. Ikke så lurt det altså ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er billigere å dra til forhandler for å fylle hvis du skal fylle mye. De fyller med 10 litere og det koster MYE mindre per liter enn om du skal kjøpe gallon flasker med spesial-tut og fylle på. Evt kan du kjøpte store flasker og det enkle spesialvektøyet selv så sparer du nok noen kroner på sikt, men du slipper også å tenke på gris selv. fyll opp tanken hver service er veldig greit.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du noe peil på hvor man kan kjøpe det 'enkle spesialverktøyet' ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker, har søkt i hele dag, men var litt for fokusert på det jeg kunne skaffe i Norge og i nærheten...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For 900kr pr 30000km forstår eg ikke du gidder risikere noe.. Eller hvor ofte må det etterfylles?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, Lasse, ikke vanskelig å være enig i det. Jeg synes det er noe unødvendig dyrt, når 20L adBlue koster 200 kr på Shell og, verkstedet betaler kanskje 100 kr ? Og så skal de ta 800 kr for 5 minutters arbeid med å fylle på ??? Synes det er grådig, altså har jeg råd, men tenkte å sjekke om det virkelig er nødvendig å akseptere en slik overpris ? Jeg synes Audi verkstedet er rett og slett for grådig her...

Akkurat som serviceprisene. Her tusler altså en 'høyt' utdannet kar rundt og sjekker nivået på spylevæsken, slitasje på vindusviskerne, mønsterdybde i dekkene, inkl reservehjulet, og lufttrykket ??? Til 1500 kr + mva pr time ? Det er jo helt insane. Det jeg trenger er inspeksjon av komponenter som faktisk krever utdannelse, ikke slike helt unødvendige ting. Burde vært mulig å velge bort.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er derfor du klager på prisen.

Du MÅ ikke godta første tilbudet du får.

Si til dem at det er helt uaktuelt å betale 900,- for en slik fylling, ref at det er 10min arbeid, og produkt for 200,-. Tilby 500,-

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er jo en mulighet. Men jeg liker jo å gjøre litt selv, så derfor tok jeg meg bryet med å sjekke litt.

Bytter f.eks olje selv. Å betale 3000 kr for en jobb med olje og filter som i deler koster meg vel 600 kr, da er det bare morro å skru litt sjøl. Bytter longlife olje hver høst uansett kjørelengde ...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ting koster. Verksted må også stille garanti på jobbene de gjør og har enorme utgifter i spesialverktøy og utdanning av mekanikerne. Å etterfylle adblue tar ikke 5min totalt. Mekanikern må hente bilen, kjøre den inn, hente spesialverktøy og deler, koble opp utstyret og fylle på, inn med diagnose verktøy og sjekke feillager og fortelle bilen at tanken er full, tekste ordre og så kjøre bilen ut og parkere. Alt dette tar tid og derfor koster det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For noe pisspreik.... Dette tar de sammen med servicen og tar 900 kr ekstra. Punktum.

Du må lese det jeg skriver. Jeg betaler gjerne for kompetanse, massevis om nødvendig. Men å fylle en tank på 20 L, og sjekke spylervæske nivå til 1500 kr pr time.... er bare dustete. Dropp det, var min melding...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpes også på møller for en rimelig penge

Takk for tipset. Jeg sjekker det ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er så spesielt med å fylle adblue på en personbil i forhold til en lastebil??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du skal fylle selv så må du passe på å ikke søle adblue, når det tørker blir det masse saltkrystaller/irr. Det er derfor greit å skylle utstyret når du er ferdig :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har jeg og hørt at det er ikke noe særlig å få rundt om kring, så iallfall godt at f.eks den nye passaten har fått det med dieselpåfyllinga og ikke inne i bagasjerommet. Hørt om de som har fått ødelagt ledningsnett pga søling av adblue. Men igjen, er nå bare å fylle på en trailer, så hvorfor så spesielt på disse bilene???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

de har vel gjort det klønete for å tjene mer penger?

kommer vel en dag man må til forhandler for å fylle drivstoff......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det Dan, derfor jeg reagerer på at det er slik på personbiler og ikke trailere. Idioti

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så langt har jeg funnet ut at de 1,5 L flaskene har en spesialtut som åpner en ventil når du fyller på, slik at det ikke blir søl. Så kan man bare skjære hull i bunnen på en brukt flaske og fylle fra 10L og bruke flaska som trakt. Burde funke på et vis ...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det hadde jo vært genialt ....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du ikke ha 30 000 service på bilen uansett da? Hvis det blir fyllt opp på service så skal det ikke være nødvendig med fylling i mellom.

Kan forøvrig kjøpe deg nye q7 så slipper du spesialverktøyet. Bare å fylle med vanlig pistol.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.