Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en Audi S6 (C5) fra 2000, som dessverre har fått problemer med girkassa si. : mad :

Denne må overhales/byttes, og dette er potensielt sett en kostbar jobb.

 

Før jeg evt velger å levere bilen inn på spesialverksted for å overhale girkassa som sitter i bilen, forsøker jeg å lete litt etter brukte girksser på nett som evt kan passe. Min bil oppgis å ha en girkasse montert som heter "ZF 5HP24A" og deretter med delekode "EFN" for min bil. Min motor heter AQJ.

 

Det er ikke så mange slike kasser tilgjengelig på "brukten" hvor jeg søker, og nå lurer jeg på om noen her inne vet om andre gearkasser av samme type vil passe på min bil. ZF 5HP24A kassa er benyttet i flere kjøretøyer i Audifamilien (og bmw, jaguar og sikkert flere for den del), men de har tidvis en annen delekode en den som oppgis for min bil.

 

F Eks:

 

FBD - sitter i tilsvarende Audi S6 C fra 2000-2001.

ECF - sitter i Audi A6 C5 4.2 v8 fra 1999- ? 2001

FBC - sitter i Audi A6 C5 4,2 v8 fra ?2002 - 2005

GAG - Sitter i Audi RS6 c5 fra 2002 - 2005

 

Dersom det er slik at alle disse gearkassene passer i min bil - bolt on eller tilnærmet - har jeg større muligheter for å finne en brukt akseptabel girkasse jeg evt kan spare en del på å bytte til. Er det noen som kjenner til dette, eller som vet hvordan dette ligger an?

Også; dersom jeg må ty til full overhaling av egen gearkasse; hvor gjør man dette (Oslo-østlansområdet)?

 

på forhånd takk for hjelpen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta en telefon og beskriv hva som er problemet. Hvis det kun er litt "hard" giring, så kan det være du kun trenger et olje/filterbytte eller flushing. Regner ikke med du har hatt bilen siden den var ny, så kan være lurt å forsøke å få frem servicehistorikk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar Freddy, har lest tråden.

 

Jeg har ikke egentlig anledning til å ta noen polentur i øyeblikket, men dette må vurderes. Forøvrig er det litt småskummelt å legge ut på såpass lang tur uten 3. gear, og med 2. gear som tuller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

JM takk for tips.

 

Har forsøkt å ringe dit tidligere, men ikke kommet igjennom.

Er redd kassa er defekt; den vil ikke håndtere kraft/pådrag i 3. gear, og ikke feilfritt i 2 gear heller.

Feilkode forteller om omdreiningsfeil i 3 gear, og et lokalt verksted jeg kjenner litt bytta olje og sil i kassa i forrige uke uten av dette hjalp noe som helst.

Han som bytta olja mente at "her var det bare å gi seg.."

 

Har fått et tilbud på lillestrøm og et på fetsund, begge er +40k, og da snakker vi full overhaling. Det ene tilbudet bytter konverter, det andre gjør det ikke med mindre det trengs. Pris deretter. hvis det er som jeg leser i Teo-tråden er det kanskje 15-18k å spare her. Det må jeg jo nesten vurdere.

 

Alternativet er altså å finne en brukt kasse jeg tar sjansen på og få den montert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjørte ned med min A8 som hadde feilkode i 2. giret.

Kjørte i manuell og når jeg skifta opp til 3. manuelt gikk den ikke i nødmodus.

 

Tok ferja direkte fra Stavanger til Danmark og derfra var det autobahn krusing hele veien ned uten noen større problemer.

 

Har både besøkt Teo og fått fikset en kasse der, og et verksted i Berlin hvor jeg fikk nyoverhalt byttekasse med 12mnd garanti.

Betalte 2800€ for dette og de byttet på en dag. Dette var i 2010 så prisen er gjerne noget høyere i dag.

 

For 40 tusen i pris her i Norge ville jeg absolutt forsøkt å få bilen ned til Teo for en overhaling og oppgradering av både mekanikk og software.

Send han en mail å hør hva han anbefaler av arbeid, pris og evt muligheter for oppgraderinger.

Å sende bilen ned koster ikke så mye, og det går fly til Poznan så kan du fly ned å hente bilen ved første ledige helg.

 

Du sparer nok en god del kroner på det, i tillegg vil jeg nesten garantere deg at arbeidet er bedre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alternativet er altså å finne en brukt kasse jeg tar sjansen på og få den montert.

 

Spiller du nettspill? Da kjenner du sikkert på følelsen. Når du finner ut at girkassa er nesten like dårlig som utgangspunktet ditt, kommer du til å angre.

 

Det er ofte en veldig god grunn til at girkasser selges brukt - Det er at bilen den satt i var et vrak.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huffda.. Ut ifra hva du skriver så kan det nok virke som det det kun er 2 alternativer å tenke på ja. Bytte-kasse eller overhaling. Vil anbefale deg å sende en Mail til rast.no og forklare problemstillingen. Så ringer du og får en pris på overhaling av kasse. Så bør du som nevnt også sjekke pris hos teo i Polen. Så må du kalkulere pris på frakt dersom du ikke tør å kjøre bilen ned til Polen, i tillegg til flybilletter etc. Før sammenligningsgrunnlaget svarer seg mot norsk/svensk firma som er nærmest.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det byttet olje på girkassen din tidligere? Hvor langt er den gått? Min er det byttet olje/flushet 2 ganger, og jeg planlegger en ny flushing iløpet av sommer'n, og min har gått 220tusen. Girkassen min er så langt veldig bra, og giroer mykt og fint, men det er ikke ukjent at disse ZF kassene sliter litt hvis det syndes med oljeskift. Long-life service intervall skulle vært forbudt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke så mange slike kasser tilgjengelig på "brukten" hvor jeg søker, og nå lurer jeg på om noen her inne vet om andre gearkasser av samme type vil passe på min bil. ZF 5HP24A kassa er benyttet i flere kjøretøyer i Audifamilien (og bmw, jaguar og sikkert flere for den del), men de har tidvis en annen delekode en den som oppgis for min bil.

 

F Eks:

 

FBD - sitter i tilsvarende Audi S6 C fra 2000-2001.

ECF - sitter i Audi A6 C5 4.2 v8 fra 1999- ? 2001

FBC - sitter i Audi A6 C5 4,2 v8 fra ?2002 - 2005

GAG - Sitter i Audi RS6 c5 fra 2002 - 2005

 

Dersom det er slik at alle disse gearkassene passer i min bil - bolt on eller tilnærmet - har jeg større muligheter for å finne en brukt akseptabel girkasse jeg evt kan spare en del på å bytte til. Er det noen som kjenner til dette, eller som vet hvordan dette ligger an?

 

Du har vel egentlig fått andre tanker enn å putte i en brukt kasse, men kan likevel bidra til å svare på de andre spørsmålene:

 

Siden disse kassene er svinetunge og tar tid å skifte er det nok få som tar sjansen på å putte inn noe uten lik kode. Dermed er det nok veldig få som vet noe som helst om dette. I noen tilfeller kommer ulike koder av at kassene har ulike (av og til helt uten praktisk betydning) utvekslinger eller oppgraderinger på det mekaniske inni som gjør at kassene fortsatt er ombyttbare. I andre tilfeller er det elektroniske ulikt og vil ikke fungere om hverandre. Generelt sett øker sjansen for at kassene fungerer om hverandre når de har sittet på like store motorer og sjansen minker når det har skjedd oppgraderinger på motorene som gjør at de skifter kode samtidig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kassa har gått 144'. Tror ikke olja på gerakassa er blitt bytta før, dessverre. Er vel dette som har tatt knekken på den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for oppklaring.

 

Skjønner at dette da er kunnskap som det blir vanskelig å få tak i. Forøvrig hadde jeg gjerne tatt høyere utveksling i 5 gear på bilen, men det er skummelt kjøpe noe man ikke vet passer all den stund det er så mye skruing/timer bare å demontere/remontere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sent mail til Teo Motors. Blir spennende å høre hva de sier evt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sent mail til Teo Motors. Blir spennende å høre hva de sier evt.

 

ser du skriver i annen tråd at det er problemer med kontakt til Teo motors, hvorfor ikke prøve noen andre i vente tiden? bare et tips.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.