Bremselufting med påsatt trykk - Kommer luftbobler hele tiden

Anbefalte innlegg

Etter at jeg hadde av caliperne på Audien for lakkering opplever jeg litt problemer med lufting av bremsene. Problemet består i at det kommer luft hele tiden. Har bygget om en trykksprøyte fra Jula som etterfyller reservoiret slik at jeg slipper å etterfylle bremsevæske hele tiden. Har satt et manometer på denne. Se bilde:

 

20150524_183638.jpg

 

Problemet jeg har er at det kommer luft ut av nippelen på caliperen hele tiden. Kan kjøre litervis med bremsevæske igjennom ,men luften vil ingen ende ta. Men er dette reell luft fra bremsesystemet, eller kan det være at det suges luft inn gjennom gjengepartiet på nippelen? Har prøvd alle forskjellige grader av åpning av nippelen, men det kommer luft med 1/4, 1/2, 3/4 og 1 hel omdreining åpning. Se bilde av slange under:

 

20150524_183714.jpg

 

Den eneste måten jeg klarer å få luftboblene til å forsvinne er ved å lufte med trykk lavere enn 0,5 bar i beholderen. Men da siger det bare såvidt bremsevæske igjennom og det tar ca 1/2 time å blø igjennom 4 dl bremsevæske. Ved trykk over 0,5 bar og opp til ca 1,5 bar kommer det luftbobler hele tiden. Så spørsmålene jeg gjerne vil ha svar på er:

 

1. Er det falsk luft som jeg antyder kan suges inn i gjengepartiet til nippelen (ejektor effekt) som jeg opplever, eller er det reell luft fra bremsesystemet?

2. Opplever andre at det kommer luft uavbrutt med denne typen lufting?

3. Kan jeg få svar fra en mekaniker fra verksted om hvor mye trykk som egentlig skal brukes? I ELSAWIN står det ingeting bortsett fra "still inn riktig trykk....". Og Googler man dette spørsmålet får man alt fra 0,5 til 2,0 bar som fasit.

 

På forhånd takk for hjelpen :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eg bruker en sånn du trykksetter bremse væske tanken med fra et dekk. Bruker 1min per hjul, slipper gjennom ca 0.3dl per kalipper. Lufter hele systemet på 10min. Bruker ca 0.5bar.

 

Kommer momentant væske i det eg opner så perfekt uten luft etter noen øyeblikk.

 

Husk å ha på tenning (vis abs) og låse eventuell lastventil i open tilstand

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eg bruker en sånn du trykksetter bremse væske tanken med fra et dekk. Bruker 1min per hjul, slipper gjennom ca 0.3dl per kalipper. Lufter hele systemet på 10min. Bruker ca 0.5bar.

 

Kommer momentant væske i det eg opner så perfekt uten luft etter noen øyeblikk.

 

Husk å ha på tenning (vis abs) og låse eventuell lastventil i open tilstand

 

Tenning på har jeg ikke hatt. Skal forsøke. Er det viktig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

med abs? JA

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

delvis offtopic men vær forsiktig med for mye trykk i reservoaret, de er ikke bygget for mye trykk, (har selv sprukket et)

Opp til 1 bar syntes jeg virker veldig passelig,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

delvis offtopic men vær forsiktig med for mye trykk i reservoaret, de er ikke bygget for mye trykk, (har selv sprukket et)

Opp til 1 bar syntes jeg virker veldig passelig,

 

Har lest om flere som har opplevd at reservoir tanken hopper av mastersylinderen med påfølgende utblåsning av bremsevæske i motorrommet. Jeg kjenner på meg at jeg ikke har særlig lyst på den erfaringen....... :) Har som sagt forsøkt opp til ca 1,5 bar, men dette blir max for meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eg bruker en sånn du trykksetter bremse væske tanken med fra et dekk. Bruker 1min per hjul, slipper gjennom ca 0.3dl per kalipper. Lufter hele systemet på 10min. Bruker ca 0.5bar.

 

Kommer momentant væske i det eg opner så perfekt uten luft etter noen øyeblikk.

 

Husk å ha på tenning (vis abs) og låse eventuell lastventil i open tilstand

 

Støtter denne, jeg bruker samme metoden med hell. I blant kan det være nødvendig å tvangskjøre ABS-pumpen med VagCom for å få en fast pedal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg slet voldsomt med å lufte bremsene på bobla, der kom det også luft hele tiden og pedalen ble aldri slik den skulle være.

 

Løsningen der viste seg å være nye luftenipler, de gamle var skadet og dermed fungerte det dårlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.