#1 Skrevet Mai 29, 2015 (endret) Prøver å finne ut hvilke type gassere jeg har på en bil jeg henter ettersom den ikke går på tomgang. Kan noen hjelpe meg her? Eneste jeg vet at det er dellorto forgassere. Kan vell skimte at det står DHLA på den. Men størrelse sies ingenting om. Kan denne sketchen stemme? http://www.or600.laverda-club.com/content/tips/carbs/dhla/content_e.html I så fall så stilles det inn på nummer 2 hvis jeg leser rett? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 31, 2015 Nr 2 er justeringsskruen for blandinga på tomgang og mellomgass, så denne er ikke det du rører i første omgang. Gitt at dysebestykninga ikke er helt på trynet så justeres tomgangsturtallet på stoppskruen til forgasseren som på bildet er til venstre. Under nr 5 sitter stoppskruen. På nr 4 justeres synkroniseringa mellom de to forgasserne, dersom det skulle være behov for det. Jeg regner med at dette er den mintgrønne bilen som Fredrik la ut her og at det er ei god stund siden den var i bruk. I så fall ville jeg tatt meg bryet med å kjøpt et nytt sett med mellomlegg, O-ringer og fjærer til pinneboltene som holder forgasserne til innsuget. Nye flottørnålventiler er heller ikke så dumt om det er noen år siden ting sist var i bruk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 31, 2015 Er vel verdt å vurdere et skikkelig link kit til de, ikke som nå da det kun er to veike wire låser som brukes. Mitt tips e å kjøpe deg en bredbåndslambda så du helst kan montere i hver enkelt grenrør del for tuning og flytte den ned til etter samlingen når gasserene blander likt. Eg gjorde det og det var fint å ha den perioden eg hadde Webere. Men eg sleit med at de rant over i svingene på Våler og generelt kranglete så solgte unna hele greie. Men den lyden savner eg [emoji14] RS motor på Gjøvik er helt RÅ på gasser justering, men over på din kant av landet kansje det lar seg gjøre å overtale Velox til å ta en kikk på de? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 31, 2015 Ok, takk. Er den spygrønne som fargen ble så fint forklart over telefon. Hehe.. Når du sier under nummer 5 er jeg ikke helt sikker på hvor du mener. Mellom gasserne ved siden av 4? Blir nok en liten overhaling etterhvert, men rekker nok ikke det dør våler ettersom jeg henter på vei bort. så vi får se hvordan den hår. Tror jeg skal ta meg en kveld å justere litt, se hva jeg finner ut av. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 31, 2015 går den ellers greit så dropp justeringen. Høy tomgang er ikke uvanlig når en kjører høy kompressjon da lave turtall lettere gir tenningsbank. Hvilken tennings ECU kjøres? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 31, 2015 Det vet jeg ikke. Han jeg handler av har ikke bygd bilen så vet svært lite, men tror det er brukt noe drivstoffkit fra Redline Fuel Managment. Den går ikke på tomgang i det hele tatt nå, så hadde igrunnen bare lyst å få den til å svive uten at jeg må sitte i den. Hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 31, 2015 Ok, takk. Er den spygrønne som fargen ble så fint forklart over telefon. Hehe.. Når du sier under nummer 5 er jeg ikke helt sikker på hvor du mener. Mellom gasserne ved siden av 4? Blir nok en liten overhaling etterhvert, men rekker nok ikke det dør våler ettersom jeg henter på vei bort. så vi får se hvordan den hår. Tror jeg skal ta meg en kveld å justere litt, se hva jeg finner ut av. Nå har jeg tatt meg bryet med å kikke litt nøyere på tegninga og ser at jeg ikke greide å bruke røntgenblikket godt nok;). 2 er stoppskruen til gassoverføringa på "hovedforgasseren" og er der man justerer tomgangsturtallet, ja. Justeringsskruene for blanding som jeg forveksla med denne er 6 på tegninga. Jeg lot meg forvirre av fjæra under stoppskruen, ettersom det er slik fjær på justeringsskruene på Weber DCOE som jeg er vant til (men som jeg dessverre ikke plukker på på daglig basis for tida:( ). For øvrig anbefaler jeg på det sterkeste å handle inn boka "How to build & power tune weber vs dellorto dcoe & dhla carburettors" av Des Hamill. Jeg er av oppfatningen at man er nødt til å kunne litt for å ha glede av en en slik motor. Det er utrolig tilfredsstillende å gjøre ei endring i bestykninga som virker fornuftig i følge kunnskapen man tilegner seg vha. boka og at bredbåndslambdaen og responsen i motoren bekrefter at ja, det du har gjort var en suksess: ja :. Inntil videre er det mye god info her, som jeg dog bare har skumma gjennom fort og gæli;). http://www.s262612653.websitehome.co.uk/DVAndrews/dellorto.htm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 31, 2015 Ah, då så jeg rett. Takk for tipset, boka er bestilt. De hadde den på Norli.no 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...