2001 Audi A8 D2 2,5 TDI; Flatt batteri og bakluke som ikke vil opp.

Anbefalte innlegg

Hei! Min Audi A8 D2 2001 modell har tømt seg for strøm. Batteriet er i bagasjerommet, men nøkkelen funker ikke i bakluka av en eller anna grunn... Hvordan skal jeg få opp bakluka?

 

- Er "skiluke" gjenom baksetet, men luka må åpnes fra bagasjerommet, og den er helt tett, så kommer ikke gjennom med noe.

- Setene kan ikke legges ned

- Bryteren til bakluka inne i bilen funker såklart ikke da den er strømtom.

 

- Hva er den beste løsningen? Er det noe koblingspunkter for å gi den strøm andre steder enn i bagasjerommet?

- Har kommer ikke til starteren fra undersiden slik den står nå.

- Funker det å lade batteriet via sigarett-tenneren?

- Er låsen bak elektrisk eller vacuumstyrt? Suge i vacuumslangen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville prøvd å komme til på dynamoen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

burde fungere å sette på strøm via sigarett tenneren muligens ja, slik at du får kjørt sentrallåsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sigarettenneren bør tåle forsiktig lading, fint med en vanlig liten lader som gir 4-5A.

Eventuelt napp ut en stor sikring til noe som har kontinuerlig pluss, og kjøre ladingen inn i stikket som står med pluss.

 

Dynamoen ligger litt trangt til på den motoren, nedenfra og sannsynligvis dekket av dekselet under motoren.

 

Ellers er det en del gamle Audier med et eget pluss uttak for startkabler i motorrom. En svart plastboks på størrelse med en fyrstikkeske.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker som batteripolene ikke er koblet til, da det ikke går å lade gjennom sigarettuttaket, og det viser 0V med multimeter. Ikke er det luke fra bagasjerommet og til coupeen som kan brytes opp heller. Prøvde med 12v 10A på dynamoen, men fikk ikke noe liv :(

 

Finner heller ingen koblingspunkt i motorrom, dessverre...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sigrattuttaket såvidt jeg er kjent med styrt over x-rele og er ikke inne når tenningen er av.

At du ikke er tilkoblet batteriet ved polene skulle heller ikke hatt noe å si da laderen din ville blitt det nye batteriet. Derimot så vil ikke nyere "smart-ladere" gi strøm/spenning før de gjenkjenner et batteri, så en eldre type må brukes, evt. ha et reservebatteri som du kobler deg via inn på dynamoen.

 

Synes ideen om å koble seg inn på tilførselssiden på sikringene hørtes ut som en lur idè, bare begrense strømtrekk. Dog lit pussig at du måler 0v, et batteri har alltid litt spenning selv om det er langt under fungerende spenning for bilen..

Det er ikke noen koblingspunkt for lading/starthjelp i motorrommet på disse bilene.

 

Koffertlåsen er vakuumstyrt, pumpen sitter på høyre side baki kofferten bak "plastteppet" foran multimedia-utstyret mot dempertårnet. Jeg klarer ikke å huske om du kan styre alle låsene via ene vakuumslangen da det er ventiler inni sentrallåspumpen, det er tre vakuumrør ihvertfall, 1 for førerdør og tanklokk, en for de andre dørene og siste mener jeg er kofferten men det er en stund siden så ikke arrester meg om jeg husker feil. Det skal tilføres trykk for å låse opp og vakuum for å låse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for gode svar! :)

 

Burde ha forklart det før, men bilen har stått på verksted, så godt mulig batteripolene er tatt av. Regner med de er det siden jeg måler 0V i sigarettuttaket.

 

Høres ikke ut som det er mulig å åpne låsen vi vacuumslangene om vacuumpumpa er baki kofferten og det er ventiler i pumpa?

 

Får vel prøve å koble på et kraftigere batteri på dynamoen. Men det er så trangt nedi der! Det går, men er redd for å komme borti noe jeg ikke burde komme borti.

 

Fikk stappa telefonen ned bak dynamoen og tatt et bilde: Den tykkeste ledningen er vel plussen?

IMG_20150531_160808.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kommer ikke til staget til låsen bak via skiltlysene? Og om batteripolene er koblet fra, hvordan fikk di låst bagasjerommet etter på da, om den manuelle låsen ikke fungerer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, godt poeng. Er det ikke et slags vacuumreservoar ifm vacuumpumpa da? Sånn at dørene kan sentrallåses en gang før vacuumet utlignes? Har ikke peiling, bare en tanke. Skal prøve å sette strøm på dynamoen så snart høljregnet gir seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen reservoar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du ingen pluss og minus pol i motorrommet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ingen pluss og minuspol i motorrommet nei.

 

Men fikk opp bakluka nå! Kom ikke til med startkabler på dynamoen, så skrudde av plussledningen på dynamoen og dro den ut til et område med bedre plass. Satte så kablene på en annen bil, og vips så var det strøm. Batteriet baki bilen var koblet til, og ironisk nok så lå det en startbooster der og! :D Nå er batteriet tatt ut og satt til lading.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.