Anbefalte innlegg

Jaaada, ennå en tråd om dette... :o: hjelp :

Har lest igjennom samletråden uten å finne noe særlig svar.. Mulig det står et sted, men har lest meg litt blind...

Har en AFB motor som det ikke er noe fryktelig mye krefter i.

Ny lmm.

Ny vanntemperatur da den viste feil.

Sjekket vnt mekanisme, den flytter seg bra.

Kommer ikke noe svart røyk.

Sjekket de fleste slanger for lekkasjer.

Høres ut som turbo lader det den skal.

Det har blitt montert større dysespisser, men ble ikke mer enn "original" effekt og ikke noe svart røyk i det hele tatt.

Det ble forsøkt å lage custom software til den, men fikk ikke mer diesel uansett hva.

Har fått en feilkode som kommer innimellom, mener og huske det var 00575 (har ikke loggen her akkurat nå)

Kan det være noe tull med dieselpumpa?

Eller andre tips og triks?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk grundigere hvilken av 575 kodene du har fått: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/00575

Dysene og software, ble det forsøkt etter at manglende krefter skjedde? (sjelden lurt å forsøke å trimme en bil som ikke er i god form).

Hvor langt har bilen gått, hvor lenge etter skifte av kammer, register, turbo, dieselpumpe?

Har den alltid dårlig effekt eller kommer og går det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

00575 - Intake Manifold Pressure - 08-10 - Control Limit Surpassed - Intermittent

Den kommer etter jeg har hatt full gass "lenge", gjerne i oppoverbakke der det er litt motstand.

Nei, dysene og sw ble forsøkt på bilen når den var helt original uten noen problemer.

Men etter bytte har jeg den samme effekten, ble liksom ikke noe bedre med større dyser..

Det skjedde en gang at den plutselig fikk nok diesel og skøyt fart! Da røyk det svart og all effekt var til stede. Men det var kortvarig glede siden det holdt bare ett drag..

Bilen har gått langt, snart 400k.. Men alt I topper, register osv skal være byttet for ikke så alt for lenge siden. Har sett på kammene og syntes de så bra ut.

Vet ikke hvor gammel turbo er, men det er ikke noe slark e.l. i den.

Dieselpumpa har det vært noe tull med før, så den har vært på overhaling for noen år siden.

Ingen ulyder og bilen går pent. Ikke noe problem med start.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo være vakumklokke på turbo...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

et tips til: 00575- Intake manifold pressure Det kan også være eksos lekkasje før turbo. Hadde det på min, var pakning mellom manifold og rør mot samlerør turbo som var lekk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved vakuum så drar klokka staget helt opp. Så da er vel denne I orden?

Høres også turbo endrer gange når den justerer.

Burde ikke det høres da, Glenn? Syns ikke min bråket noe mer enn normalt, og får opp trykket fort..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved vakuum så drar klokka staget helt opp. Så da er vel denne I orden?

Høres også turbo endrer gange når den justerer.

Burde ikke det høres da, Glenn? Syns ikke min bråket noe mer enn normalt, og får opp trykket fort..

Jo, min bråkte så det hørtes ved pådrag da. Men kan vel hende det kommer an på lekkasjen. Føl med hånda om det blåser før det blir for varmt der evt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hva med VP44 pumpen? Jeg har stusset på min lenge, men den (eller annet) har "ordnet" seg selv. Jeg har en liten hypotese om at det var fanget luft i min, men at den ikke var "god" nok til å kvitte seg med dette på normalt vis med en gang etter demontering. Jeg finner mye info om den på nettsteder på andre biler som bruker den også. Det snakkes mye om mekanisk slitasje som medfører lavere ytelse og økt forbruk. På Audiforum så er det mer at den enten fungerer eller så fungerer den ikke i det hele tatt. Mistenker at det er mye imellom på denne som ikke nødvendigvis medfører feilkoder...

Med feilkoden din så er du jo også bortom MAP sensoren din, men du må vel ned med støtfanger for å komme til

http://www.bluechipdiesel.com/vp44_diagnostics.html

http://www.bluechipdiesel.com/vp44_install.html

http://www.bluechipdiesel.com/injectionpumpfailures.html

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal sjekke det, Glenn.

Har tvilt litt på om dieselpumpa faktisk leverer det den skal.

Kjøpte faktisk ei ny pumpe om monterte i forrige uke, men den var helt kaput. Rare lyder og feilkode på defekt styreenhet... : bh : Så måtte sette tilbake den gamle..

Men har muligens fatt tak i en annen nå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du forsøkt å logge litt verdier under drag forresten? Tenker på LMM, MAP, VNT og timing f.eks.

Strammeren på dieselpumpa sjekket du vel at den kom dit den skulle etter pumpebytte?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk endelig dratt meg ut og sjekka timing på pumpa. Den er ikke helt bra.. Kan dette være årsaken?

Skjermbilde%203_zps2zpxarup.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har dette noe som har kommet plutselig, eller kan det ha vært slik siden bytte av register? Har det kommet i ettertid er det fare for at pumpen synger på siste verset. Det er foringen til et stempel som regulerer timingen i pumpen som ofte blir slitt slik at timingen plutselig blir helt på jordet. Hvis det kan ha vært slik siden registerbytte ville jeg justert timingen på pumpen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror muligens den har vært slik hele tiden mens jeg har eid den. Har bare eid den i et halvt år ca.

Men har hele tiden trodd den har vært original. Og etter jeg bytta dyser og skulle lage sw så fant vi ut at det satt chip i hjernen.. Vi prøvde alt fra original til custom sw, men gikk like "dårlig" uansett. Gikk nesten best på original sw, for da etterspør den ca det den får...

Nullpunkt på pumpe og kammer stemmer på en prikk btw..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror muligens den har vært slik hele tiden mens jeg har eid den. Har bare eid den i et halvt år ca.

Men har hele tiden trodd den har vært original. Og etter jeg bytta dyser og skulle lage sw så fant vi ut at det satt chip i hjernen.. Vi prøvde alt fra original til custom sw, men gikk like "dårlig" uansett. Gikk nesten best på original sw, for da etterspør den ca det den får...

Nullpunkt på pumpe og kammer stemmer på en prikk btw..

Timing på pumpa skal kontrolleres og evt. justeres etter registerbytte. Ta av begge øvre reimdeksel. På høyre reimhjul (sett forfra) løsner du de tre små boltene - IKKE senterbolten. Ilfg. gjeldende timing må da pumpa roteres mot høyre tilsvarende antall grader som timingen er feil. Stram boltene og ta en ny sjekk. Enkel jobb :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da får jeg prøve å skru litt til helga :) Takker for tips så langt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være en del å hente mtp HK her ja. Om du gidder så kan du forsøke det jeg gjorde.

http://forum.vacn.no/showthread.php?270493-Betydning-av-grunninnstilling-på-dieselpumpe

Det er ørsmå justeringer som skal til. Bilen går vel i to ulike "modus" også? en litt hard som gir målinger utenfor og en mykere som du viser til? Sjekk også at strammehjulet for dieselpumpa er rett mtp viseren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde å justere pumpa litt. Merket ikke store forskjellen :(

Justerte litt mye først, og justerte meg gradvis tilbake. Syns det nesten gikk ligg like dårlig uansett..

Forklar mer om disse modusene.

Hvordan sjekke strammehjulet?

Ligger sånn her nå:

Skjermbilde%2012_zpsjgj1iq3p.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som er årsaken til modusforandringene selv. Har søkt en del etter det, men aldri fått noe godt svar. Skal ha noe med at magnetventilen for timingjustering under drift blir deaktivert? Disse karene får det samme. Ca 1:50 ut i filmen. Ser det best på grafen at timingen går utenfor.

Strammehjulet skal justeres slik:

strammehjul.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde å bytte dieselpumpe her om dagen. Ingen endring I effekt.

Kan det være noe med dysene? Feil spisser, feil satt opp e.l.?

Dysespisser er Fratelli Bosio PP683, og de ble montert og trykket opp på verksted..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har skumlest igjennom tråden her nå, og kan ikke du har nevnt noe om EGR? Er den blendet? Hvis ikke så kan det være den som ikke lukker som den skal.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

EGR er blendet, dog ikke kodet bort.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei. Går rent og pent. Starter fint også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.