Valg av nye stempler til 2,5tdi R5 motor - ulike utforminger av stemplene

Anbefalte innlegg

Etter registerhavari skal jeg skifte stempler på 2003 modell LT med 2,5tdi R5 motor (den gode gamle rekkefemmeren med registerreim).

Ønsker meninger (både kunnskapsbaserte og rene antakelser) om hvilke stempler jeg bør velge.

Har liggende 3 stempelsett som avviker fra orginalstemplene og er i tenkeboksen på hvilket sett jeg skal velge.

Alle er like med tanke på de ytre dimensjonene (høyde, diameter) og kryssboltens diameter.

Forskjellene ligger i forbrenningsrommets utforming, oljekanalene ut fra oljeringen og ytre belegg.

Det mest vesentlige skillet er forbrenningskammerets utforming og det er først om fremst dette som jeg ønsker meninger om.

Orginalt stempel (høyre) : Større diameter på forbrenningsrom og totalt sett større volum enn Transporter, A6 og Volvo.

Transporter (nr 2 fra høyre): Den ytre diameter nedi hullet er en del større enn ytre diameter på toppen, kulen i midten er konisk og spiss fremfor rund.

A6 (venstre) og Volvo nr 2 fra Venstre): Omtrent samme volum og rund kul oppi. Til avvik fra Transporter er ytre diameter nedi og ytre diameter øverst omtrent like.

De to stemplene til høyre (orginalt og Transporter) har utløp på yttersiden av stemepl, men de to til ventre drenerer olje in i stempelet og ned mot rådene.

20150601_225631.jpg

Transporter til venstre, mens A6, Volvo og LTen har rundt kul.

20150601_225730.jpg

Tegning av snitt: Transporter til venstre med spiss kon og ganske skrå vegger (større ytre diameter nedi enn øverst).

Volvo og A6 i midten, volum omtrent som Transporter men med rettere vegger inni forbrenningskammeret (omtrent lik diameter nei og øverst på forbrenningrsommet.

LT har utforming omtrent som Volvo og A6 men har større forbreninningsrom totalt.

20150601_232621.jpg

Så:

- hvilken virkning har skrå kontra rette vegger?

- hvilken vikning har rund kontra buet forhøydning nede i midten?

- hvilket stempel ville du valgt om du ikke skulle bruke orginalt?

20150601_225620.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som er gode til å spekulere i hvordan forbrenningskammerets utforming påvirker forbrenningen? Bør veggene gå rett opp (som midtre og høyre tegning over her) eller i bolleform (som venstre tegning)?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.