#1 Skrevet Juni 4, 2015 Kan jeg helle på 10w40 på bilen min en kort tid, selv om den skal ha 507.00 specs? Tenkte å tappe den gamle, helle på ny billig 10w40 og litt additiv - la bilen gå på tomgang evt. kjøre en liten tur (hvis forsvarlig) og så fylle ny god olje 507 spec. Det er det jeg har lyst til, eller så blir det bare additivrens på tomgang/liten tur og så ny olje.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 4, 2015 507.00 er vel longlife. men tipper du KAN kjøre med 505.01 så hvis 10/40 har 505.01 spec (ikke longlife) er det ingen problem men det har den trolig ikke. aldri sett en 10 40 olje med 505.01 så ikke gjør det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 4, 2015 ha heller oljerensen i den gamle olja. er det som er meningen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 4, 2015 Ok, poenget var at 10w40'n koster 250,-, men da blir det bare rens oppi gamle. Tenkte jeg skulle gjøre en superflush: rolleyes er en stund siden det var skifta olje:o 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 4, 2015 Mener at longlife er 506.01. 507.00 er vel for biler med dieselpartikkelfilter. 505.01 er for pd motorer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 4, 2015 10W-40 er for tykk. Bruk heller 10W-30. Og kjør motoren skikkelig varm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 4, 2015 Jeg vet ikke hvor gjeldende denne er lenger http://www.myturbodiesel.com/images/pdf/vwoiltsb.pdf men det er ingen 10w overhode på noen av 50x.xx og de fleste er 5w30, noen 0w30 og noen 5w40. Jeg har ikke så mye peil annet enn at jeg vet jeg skal se etter 507. Men jeg tenkte at hvis den ikke sitter i for lenge så er det vel ikke så farlig. Har ikke lyst til å ta noen sjanser, nei.. Edit: Var jo den her som frista til bruk i flushen pga prisen http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=56193844&searchclickthrough=true&searchQuery=10w40 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 11, 2015 Hvorfor ikke bare bruke denne? http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Mineral/Rengjoringsolje-2000032444/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 11, 2015 hadde aldri helt den på en pd motor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 11, 2015 Jeg er generelt skeptisk til oljeflush på nyere motorer. Dersom det ikke er noe som tyder på problemer med motor, bør du heller kjøpe en god fullsyntetisk olje og kjøre kortere intervaller på skiftene. Med bruk av de fleste midler for flushing risikerer du at evt. sludge/avleiringer løsner i større biter og setter seg fast på plasser det ikke burde være 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 11, 2015 hadde aldri helt den på en pd motor. "brukes på gamle motorer".. har CR motor selv.. Jeg er generelt skeptisk til oljeflush på nyere motorer. Dersom det ikke er noe som tyder på problemer med motor, bør du heller kjøpe en god fullsyntetisk olje og kjøre kortere intervaller på skiftene. Med bruk av de fleste midler for flushing risikerer du at evt. sludge/avleiringer løsner i større biter og setter seg fast på plasser det ikke burde være Er det ikke verre med oljeflush på eldre motorer som har mye mer avleiringer enn en ny? Kjører mye korte turer så tror det vil være godt for motor å få renset litt, samtidig som jeg fyller ny olje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 11, 2015 Eller bare flushe med denne, eller kjøre på denne, jeg har kun brukt den på transporteren de siste år, ingen problem. http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Full--og-semisyntetisk/Helsyntetisk-motorolje-5W30-Longlife-2000022957/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 12, 2015 kjører castrol edge 5w30 til 450,- tror jeg skal kjøpe en rens som jeg heller i før byttet.. enten tunap eller qmi litt usikker. hadde nettopp stp i drivstofftanken og merket at jeg fikk tilbake drag og roligere motorgange.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...