#1 Skrevet Juni 10, 2015 Jeg må bytte noen bensinrør på cab'en. Hvordan pleier dere å gjøre dette ? -Kjøpe kveil og nødvendig utstyr - lage selv kobber ? alu ? stål ? -Kjøpe ferdig og skifte hele lengden (får jeg tak i dette til en 1993mod bil og hvor ?) alle tips mottas med takk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 10, 2015 Jeg måtte gjøre det på min gamle 100q i fjor (eller var det i '13?). Det jeg gjorde var å kjøpe bensinrør på rull på Biltema. Dobbelkoningsverktøy hadde jeg fra før. Dette er jo bare bremserør i størrelse XL. Jeg tok av de gamle og la dem på bakken, og bøyde de nye så de var like de gamle. Det jeg lærte var at niplene på endene ikke er å få kjøpt noe sted, i hvertfall ikke som jeg fant. Og jeg måtte ha et par nye! Jeg var innom Tess, Hydroscand, Møller, Tools, diverse båtmotorverksteder og mange fler, men ingen hadde tilsvarende. Jeg endte opp med å gå på hoggeren med baufila i hånda, og kappe av et par bensinrør der, for å få niplene jeg trengte. Det ble en nippel fra en Audi C4, og en fra en MB 124. Det rare er at jeg hadde en tråd her hvor jeg spurte etter akkurat disse niplene, men jeg finner den ikke igjen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 10, 2015 Hvis du ikke gidder kjøpe verktøy selv, så kan mange verksteder lage lengder på mål, så bøyer du bare til selv. Kobber er enkelt å bøye og varer bilens levetid. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 10, 2015 Antar at det er bare deler av rør(ene) som er rustet. Enkel måte, og kanskje tidsbesparende, er å skjøte nye og gamle rør med bensinslange og bruker slangeklemmer eller helst klemringer. 8 mm kobberrør passer fint. Rør kuttes med rørkutter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 10, 2015 Antar at det er bare deler av rør(ene) som er rustet. Enkel måte, og kanskje tidsbesparende, er å skjøte nye og gamle rør med bensinslange og bruker slangeklemmer eller helst klemringer. 8 mm kobberrør passer fint. Rør kuttes med rørkutter. Seksjonen som er nærmest tanken er berørt i dette tilfellet. Har jeg lov til å bytte ut slike deler med slange ? Jeg har kappet av de delene som er rustet og tenkte å dra innom et hydraulikkverksted slik at jeg får skjøtet dette med samme materiale- om mulig . Oppdaterer dette når jeg vet mer Takker for tips 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 11, 2015 Jeg har forøvrig ikke erfaring med kobber som bensinrør, jeg leste at du skulle ha bremserør.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 11, 2015 Kjøpte nye, flotte rør på Møller til Nazze, de kostet flesk (drøyt 1000,- for kit med to rør), men varer helt sikkert i nye 23 år! Plug&play. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 11, 2015 Nå gjelder ikke dette deg, men for andre som måtte søke opp tråden og har K-Jet: Metoden med å skjøte inn slange og feste dette med slangeklemmer er ikke å anbefale. Her er bensintrykket så høyt at slangen kommer til å bule som en slange som svelger ei antilope (før det før eller siden - helst før - blir materialkollaps). I dette tilfellet hadde jeg gjort som Per foreslår høyt opp: Handla inn en kobberkveil på Tema og tatt av niplene som allerede er der pent og pyntelig og brukt disse på nytt. Å lage hele lengden i ett på forhånd synes jeg høres krøkkete ut. I alle fall uten løftebukk. På to Einsere har jeg nå bare kobla ferdig på pumpa bak, etter å ha retta ut passe mye av kveilen på forhånd. Så jobba jeg meg framover og bøyde til der det trengtes, før jeg kappa kveilen med godt mål og enden satte kursen mot motorrommet. Når du har fått bøyd røret og du er framme der du vil er det bare å kappe røret, tre på den gamle nippelen og kone i vei. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 11, 2015 Nå gjelder ikke dette deg, men for andre som måtte søke opp tråden og har K-Jet: Jeg ser at Caben hans er en 93. Da er det stor sjans for at det er en 2.3E, som kjent har denne KE-Jet. De jobber også som kjent med rundt 6 bar trykk, så det er en god grunn til at denne har rør og stålomspundne slanger originalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 12, 2015 Nå gjelder ikke dette deg, men for andre som måtte søke opp tråden og har K-Jet: Metoden med å skjøte inn slange og feste dette med slangeklemmer er ikke å anbefale. Her er bensintrykket så høyt at slangen kommer til å bule som en slange som svelger ei antilope (før det før eller siden - helst før - blir materialkollaps). I dette tilfellet hadde jeg gjort som Per foreslår høyt opp: Handla inn en kobberkveil på Tema og tatt av niplene som allerede er der pent og pyntelig og brukt disse på nytt. Å lage hele lengden i ett på forhånd synes jeg høres krøkkete ut. I alle fall uten løftebukk. På to Einsere har jeg nå bare kobla ferdig på pumpa bak, etter å ha retta ut passe mye av kveilen på forhånd. Så jobba jeg meg framover og bøyde til der det trengtes, før jeg kappa kveilen med godt mål og enden satte kursen mot motorrommet. Når du har fått bøyd røret og du er framme der du vil er det bare å kappe røret, tre på den gamle nippelen og kone i vei. Dette gjelder nok meg ja min bil har NG De to rørbitene som må byttes ut er bakerste del mot tanken på de to rørene som ikke har bensinfilter. Her er det et lite stykke med gummislange opp igjennom karosseriet mot tanken, som er inne i bilen for de som ikke vet det. Betyr bruken av slange at denne delen ikke er utsatt for trykk ? Jeg var innom 2 hydraulikkverksted i dag og spurte om å få laget en seksjon i riktig materiale. Det ene verkstedet tok ikke på seg slike jobber. Det andre verkstedet, som lager drivstofftanker på Dal, mente dette ikke var nødvendig å skjøte med metall. Han sa at det ikke var noe å tenke på, dette måtte skjøtes med godkjent bensinslange kjøpt på TOOLS" eller lignende. Han mente også at skjøt mellom kobber og stål ikke hadde noen betydning, noen som vil bekrefte dette ? Er det mulig å skjøte små deler av slike rør, altså bruke dobbelkoningsverktøy på stålet og skjøte med en liten rørdel av kobber ? Bøyer meg for utmerket engasjement folkens, mange gode svar ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 13, 2015 På S4'n er det tre gummislanger bak, men kun én har trykk, selv om det ikke er på langt nær så høyt som i din. Audi har allikevel valgt en overraskende stiv og kraftig slange, som jeg mistenker tåler mye trykk og juling. Jeg har aldri hørt om noen som har måttet bytte denne slangen.. Jeg ville nok byttet hele lengden uansett, selv om det innebærer problem med å feste det nye røret. Det kommer uansett til å ruste videre i opphengene, og etter hvert må du igang igjen. Kan ikke tro det skal bli noe særlig galvaniske problemer, bremserør er jo kobber eller kobbernikkel uansett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 13, 2015 AN slanger og fittings 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 13, 2015 Når man ser på illustrasjonen i delekatalogen så ser man at tilførselen på denne bilen er et rør med slange presset på, nettopp pga. høyt trykk. B3/B4 har som kjent utvendig bensinpumpe og trykkakkumulator, hvor C4 har intern bensinpumpe. http://audi.7zap.com/en/rdw/audi+cabriolet/aca/1993-40/2/201-201050/ Nr 12 er tilførselsledningen, nr 13 er returledningen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...