Anbefalte innlegg

Har en golf 1 gti 1.8 8v 84 mod. Den har innsprut av k-jet typen, har spurt om dette før, men gir seg ikke. (minner om en motor som mister spenning på en av tennplugga, veldig harde rykk!)

 

Ha skiftet pluggkabler,bensinfilter og coil. Fuskinga gir seg ikke, men er verst når motoren er varm. oppstår når motoren har belastning (gir gass), merker ingenting på tomgang..

 

er det noen der ute som kan hjelpe meg??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som vet??

Er åpen for alle forslag..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan jo være så mangt,

Men for og begynne med noe enkelt. Ta ut dysene og sett dem i hver sin 1/2 liter flaske. Sett på tenning og løft opp "lokket" i mengdefordeleren. Dysene vil nå spraye, mengden vil variere med hvor mye du løfter opp. Følg nøye på hver av dem, og se om det er noen som drypper,sprayer ujevnt etc...Du vil også kunne se på mengden bensin i flaskene om de gir lik mengde!

 

Er alt ok ila denne testen, kan du friskmelde både dyser og K-jet. M.A.O det som har med bensin og gjøre.

 

Da har du to ting igjen, tenning og luft!

 

På luftsiden må du jo bare lete etter en mulig lekkasje.

På tenningen har du endel flere alternativ. Du kan godt ha "tilsynelatende" ok gnist når du tester med plugg ute, men det kan likevel være at den er for svak til og kunne gi skikkelig anntenning av blandingen.

 

Regner med at timingen er rett siden den går "greit" ellers. Siden du har byttet kabler og coil er jo disse utelukket. Du sa ikke noe om du har byttet plugger. Om problemet har vedvart en stund, burde du kunne se på pluggene ang hvilken sylinder det evt er et problem med. fargeforskjell,soting etc..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan jo være så mangt,

Men for og begynne med noe enkelt. Ta ut dysene og sett dem i hver sin 1/2 liter flaske. Sett på tenning og løft opp "lokket" i mengdefordeleren. Dysene vil nå spraye, mengden vil variere med hvor mye du løfter opp. Følg nøye på hver av dem, og se om det er noen som drypper,sprayer ujevnt etc...Du vil også kunne se på mengden bensin i flaskene om de gir lik mengde!

 

Er alt ok ila denne testen, kan du friskmelde både dyser og K-jet. M.A.O det som har med bensin og gjøre.

 

Da har du to ting igjen, tenning og luft!

 

På luftsiden må du jo bare lete etter en mulig lekkasje.

På tenningen har du endel flere alternativ. Du kan godt ha "tilsynelatende" ok gnist når du tester med plugg ute, men det kan likevel være at den er for svak til og kunne gi skikkelig anntenning av blandingen.

 

Regner med at timingen er rett siden den går "greit" ellers. Siden du har byttet kabler og coil er jo disse utelukket. Du sa ikke noe om du har byttet plugger. Om problemet har vedvart en stund, burde du kunne se på pluggene ang hvilken sylinder det evt er et problem med. fargeforskjell,soting etc..

 

Pluggene er nye. når jeg tok de opp var alle sammen lyse/hvite. det kan tyde på tynn blanding.. det som jeg tenker på nå er den tennings modulen, hvis det er det den heter. om den kan ha svikta?

Hele greia er litt snedig siden det er verst når den er varm. men det er jo ikke utenkelig om det er dysene, to av de er bytta før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta og test dysene, så finner du ut det!

 

Når den er kald går den også på en annen teningskurve (tror jeg), får vel og noe ekstra suppe!

 

Men som du sier, du har og teningsmodulen. Har opplevd at den har tatt kveld noen ganger. Men da er det som regel hel-stopp og ingen mellom ting!

 

Hva med fordeler?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta og test dysene, så finner du ut det!

 

Når den er kald går den også på en annen teningskurve (tror jeg), får vel og noe ekstra suppe!

 

Men som du sier, du har og teningsmodulen. Har opplevd at den har tatt kveld noen ganger. Men da er det som regel hel-stopp og ingen mellom ting!

 

Hva med fordeler?

 

Du har nok rett ang modul, stopp eller ingenting. fordeler lokket ser ganske bra ut. men jeg skal bytte det i morra uansett. hva om det er slakk i rotor?? at den ikke gir nok spenning, ved en viss rotasjon og temp??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hummm... noen sletta innlegget mitt...

 

Jaja, tenningsmodulen er det ikke...

 

Men her er svaret... Batteriet ditt!

Muligens en celle har gått eller at den er defekt at den trekker formye slik at bensinpumpa de ikke går for fullt!

 

Først trudde jeg det var kablene til pumpa som var for tynne da jeg hadde bygd den om til GTi, men etter en dobbel jording så viste det seg at det ikke var feilen.

 

En kamerat av meg sa flere ganger at det var batteriet, men jeg ville ikke tru han da det hørtes dumt ut. Prøvde han sitt batteri til slutt... *kremt* Det var flaut det... Det var feilen...

 

 

Forklare hvordan syntomet mitt var når feilen var der:

Bilen gikk vanlig på tomgang og når jeg var lett på gassen, kansje også noenganger når den var kald. Senere når jeg skulle dra på og nådde ca 4000 rpm så var det host host host og tilbakeslag omtrent.

 

Alt det pga et dumt batteri.

 

Test dette imorgen og gi tilbakemelding ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallo folkens!

 

Har feilsøkt i hele da og gjett hva? Noe av synderen lå i fordelerlokket og rotor, akkurat det vi ikke bytta. Men ved næremere ettersyn er det slakk i aksel tappen som rotor sitter i fra hovedfordeler. Etter dette bytte blei motoren mye bedre, men fortsatt er det litt nugging.

 

Kan det være den lille slakken i hovedfordeler som gir litt nugging enda??

 

Batteriet er notert!!

 

Takker for alle innlegg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en GTI -84 en gang som hadde noe tenningsfusk.Ved pådrag på andre gir kutta den tvert.Kom når jeg slapp gassen igjen.Feilsøkte i ei uke!

Jeg jobbe med VW til daglig og hadde derfor alt tilgengelig litteratur og utstyr.Til slutt fant jeg feilen.Den lå i fordeler rotor.Forrige eier hadde byttet dette rett før jeg kjøpte bilen av han.Tok av rotoren og så en liten svart flekk inni hullet for akslingen.Der slo gnisten ned i akslingen i stedet for ut til pluggene! Tenningsdeler fra Biltema er noe ordentlig dritt !

På min Golf II ,løpsbil slet jeg med tenningsfusk i nesten ett år.Trodde det lå i forgasserne og byttet disse ,byttet plugger ,kabler ,coil,tenningsmodul,lokk og rotor.Drev og feilsøkte flere ganger. Fikk den ganske ok.Men når jeg kom på løp og bilen ble skikkelig varm var fusken tilbake.Til slutt byttet jeg Hall giveren i fordeleren og alt ble ok.

Har du fortsatt napping, sjekk Co og eventuelt justert den fetere.

Disse GTI ene liker det litt fett og om pluggene er lyse burde den tåle litt feitere blanding.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallo!

 

Takk for fint innlegg, siden det er en slakk i fordeleren vurderer jeg sterkt å bytte denne. siden den blei mye bedre av å bytte rotor og lokk.

skal skru opp co og prøve det.

 

Hva mener dere der ute om å ha litt totaktsolje i bensin? For å få lit smøring..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint triks med totaktsolje om bensinpumpa lager lyd.

Forlenger levetiden noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men ellers vil olje i bensin gi redusert oktan verdi såvidt jeg har hørt!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallo Rune!

 

Det med totakts olje er noe far min har fått for seg, han mener det er fin smøring av ventilene i motoren. Siden det er slutt på blyholdig bensin.

 

Samtidig må jeg sette et spørsmål om det er batteriet sin feil ved fusking. Målte nemlig spenningen på batteriet når jeg starta bilen 13V, da var ikke spenningstapet på mer enn 2,0V, når motoren starta. kan batteriet være dårlig da??

 

Har også voltmåler inne bilen og den har alltid vist ca 12-13Volt ved uansett kjøring..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ladespenning bør være over 14,4V.

 

Dette med smøring av ventiler etc...pga blyfri suppe er forlengst et forlatt tema. Både ventiler,seter og styringer er tilpasset blyfritt miljø. Dette også på din 84 gti.

 

Derimot på eldre biler, kan det være behov for enten bly-bensin eller tilsettning i bensin for og gi litt smøring til ventilseter. Men her kan setene byttes og blyfri suppe brukes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja da har jeg noe å slå i borde med til fatteren!

 

Det har vært mange fine tips her, takk for det. (takk og pris for forumet!)

Ikke se bort ifra at jeg spør om det samme igjen hvis det ikke gir seg...!

 

mvh sv

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på at ikke bensinpumpa er dårlig da? Dårlig trykk..

Skiftet min idag pga akkurat samme symtomene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på at ikke bensinpumpa er dårlig da? Dårlig trykk..

Skiftet min idag pga akkurat samme symtomene

 

Tviler jeg på...

Jeg står fortsatt på mitt, batteriet :) Si ifra når syntomet er borte :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, men jeg lurer om bensin pumpa passer fra passat, jetta ol?? For da er det lettere å leite på hoggern..

 

Skal si fra når jeg får prøvd med ett annet batteri, takk for gode råd!

 

mvh sv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Passat har pumpa i tanken mens Jetta og Golf Gti'er har den under gulvet.

Pumpa sitter med kun 3 skruer og er relativ lett å bytte, men de er mer etter min mening, funkar, funkar inte.

 

*venter spent på test med nytt eller annet batteri*

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Passat har pumpa i tanken mens Jetta og Golf Gti'er har den under gulvet.

Pumpa sitter med kun 3 skruer og er relativ lett å bytte, men de er mer etter min mening, funkar, funkar inte.

 

*venter spent på test med nytt eller annet batteri*

 

Ja, det var det jeg trodde jeg også. Min bensinpumpe virket også, men bilen gikk kun på 3 sylindrer ved pådrag. Skiftet det meste som kunne være galt,plugger,fordeler,ledninger,dyser+++

Hadde bare pumpa igjen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Passat har pumpa i tanken mens Jetta og Golf Gti'er har den under gulvet.

Pumpa sitter med kun 3 skruer og er relativ lett å bytte, men de er mer etter min mening, funkar, funkar inte.

 

*venter spent på test med nytt eller annet batteri*

 

Må bare få kjøpt meg ett nytt batteri skjønner du, litt pengemangel så det kommer. skal gi fortløpende beskjed!

 

Når det gjelder bensin pumpa, har helt glemt å si at pumpa bråker noe aldeles forferdelig!! Helt vanvittig, en kompis av meg som er mekaniker på grenland auto sier han aldri har hørt liknende! det er en strømlyd, høyfrekvent summe lyd..

 

Hva kan det tyde på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik var min og... De bare bråker...

 

Men hvorfor handle nytt batteri? Vil nå helst prøvd noen andres batteri først for å være sikker. Er jo ikke vits å kaste spenn ut av vinduet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hallo wang.

 

Har forundra meg en del over pumpa, for den bråka ikke sånn når jeg fikk den. vet ikke hva slags pumpa det er, men det kan jo hende at den er slitt (gåent anker osv) så jeg skal først prøve med et annet batteri.

 

Men nå har jeg brukt så mye spenn på bilen for tida at nå sier banken NEI! Skal hvertfall komme fortløpende med info når jeg får prøvd ett annet batteri..

 

mvh sv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki, men om feilen ikke ligger i batteriet heller så si ifra så kan jeg sikkert ordne en pumpe til deg for en knallbillig penge. Bare send meg en PM.

 

De hoggeriene i Grenland tar omtrent 600,- for den pumpa.

 

Kan hende du ikke har "lagt merke" at den pumpa bråka før du har begynnt å tenke over det og merka problemet. For etter jeg bytta pumpa engang så bråka den nye like mye

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.