Konservere motor for lagring / hvor lenge kan en motor stå?

Anbefalte innlegg

Hei folks,

Har en motor i garasjen som skal i gamle 80`ien en gang tiden strekker til.

Det jeg lurer på er om noen har erfaring med hvor lenge en motor kan ligge uten å bli brukt før det gjør skade innvendig som rust i sylindervegger osv?

Motor er komplet og ikke demontert men regner med oljefilmen innvendig fordamper med tiden.

Den har nå ligget et år men da innvendig i garasjen. Bør jeg konservere den på en måte, eller må jeg rett og slett demontere og smøre inn alle komponenter med vannfast fett av noe slag?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten å ha noen erfaring med lagring av annet en båtmotor, så husker jeg vi fylte sylinderne med olje gjennom plugghullet. OG spreyet motoren utvendig med WD40 eller noe liknende. Det kan nok ha noe med at det ble brukt i saltvann osv. Men du ser jo gamle biler fra tv programmer som blir startet for første gang etter 30-40 år uten at det ser ut til å ha tatt noen skade av det:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja er klar over at det kan være lurt og at det finnes produkter.

Det jeg lurer litt på er om det er nødvendig om dere forstår eller om den fint kan ligge til vinteren igjen for eksempel!

Slik den ligger og er plassert er det litt vanskelig å få gjort det, men må jeg gjøre det for å forhindre skader vil jeg få den montert på en motorbukk slik at jeg kan få konservert og dreid den litt rundt for å smøre det rundt i systemet. Men som sagt er det ikke nødvendig er det fint om jeg slipper dette akkurat nå.

Derfor jeg lurer litt: smil :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.