#1 Skrevet Juni 29, 2015 Har en bil stående som ikke har vært startet siden 1985.. Tenkte jeg kanskje skulle ta en titt på denne i ganske nær fremtid, og se om det går an å få liv i den. Motoren går rundt men har ikke prøvd å koble strøm på den. Hva bør jeg sjekke før jeg prøver oppstart ? - Oljeskift ? Burde jeg flushe motoren med noe ? - Se over fordeler, plugger pluggledninger - Tappe bensin om det ikke er dunstet bort alt sammen (ta ut tanken og renske skikkelig) - Bytte bensinfilter - Sjekke bensinpumper (To stk elektriske) - Rense forgassere ? (2stk SU) - Timing av motoren går på tannhjul, så sjekke at dette går fritt uten løse deler. Det kan også nevnes at bilen har automatgear, er det noe spes jeg burde tenke på i den forbindelse ? Slik at det er sagt, dette er en forholdsvis kostbar bil, så er ikke "bare bare" å bytte ut motoren, så vil gjerne gjøre det rett på første forsøk Tips og trix mottaes med stor takk. Jan Brede 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 29, 2015 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 29, 2015 Gammel bensin tenner like lett som vann. Jeg ville forsøkt å tappe alt og fylle ny. Skift bensinfilter, olje med filter og tennplugger. Før montering av plugger ville jeg jordet dem og dratt på starter for å få oljetrykk og sjekke at det er god gnist. Kan være kjekt å vite sistnevnte hvis den ikke fyrer lett. Gammel bensin kan også gjøre at dyser og luftkanaler i forgasser kan ha tettet seg, men jeg ville gjort et startforsøk. Tror ikke SU er så kresne på dette. Men membranen kan være morken, så da ville jeg tatt av luftfilter og forsøkt å komme til stempelet og løftet det helt opp og sett at det sank ned og med litt motstand slik det skal. Min erfaring fra MG/Austin/Morris med SU er at den elektriske pumpa gir seg, og må åpnes i file stiften som er inni elektronikken. Tror også jeg ville tatt av fordeler lokk og skrapt litt på stiftene med en skarp skrutrekker, og riket av evt avleiringer i kontaktene inni lokket og på rotoren. Tenner den ikke lett ville jeg forsøkt startgass. Automaten ville jeg skiftet olje på etter oppstart og litt varm olje. Antar også at termostat kan ha satt seg, men det ville jeg brydd meg lite om ved startforsøket. Lov å spørre hva slags bil? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 29, 2015 takk for bra tips Bilen er en 1955 Bentley S1. (Samme bil som en Rolls Royce silver cloud) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 29, 2015 Før montering av plugger ville jeg jordet dem og dratt på starter for å få oljetrykk og sjekke at det er god gnist. Kan være kjekt å vite sistnevnte hvis den ikke fyrer lett. Enig i dette, men før dette gjøres ville jeg hatt i cirka èn spiseskje med motorolje i hver sylinder for å sikre smøring av sylindervegger og stempelringer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...