Anbefalte innlegg

image.jpgSkulle kode inn nytt batteri idag, men Vag-com godtar ikke serienr med bokstaver i tillegg til tall... Noen som har noe tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

[ATTACH=CONFIG]227185[/ATTACH]Skulle kode inn nytt batteri idag, men Vag-com godtar ikke serienr med bokstaver i tillegg til tall... Noen som har noe tips?

 

Har sittet i kundemottaket så lenge at jeg nesten har glemt sånt, men mener du bare skal skrive inn alt som står etter "VA". Prøv det hvis du er i nærheten av VASen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke VAS, kun Ross Tech VcDS. Får skrevet bokstavene i serienr, men det kommer melding om "only digits" når jeg prøver å programmere dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ble det en tur til Møller. Men ser at selv de ikke har fått kodet riktig ser det ut til. Feil delenr, og feil produsent av batteri(moll istedet for varta).

Så da er jeg tilbake til start slik det var før batteriet ble byttet. Et eller annet som tapper batteriet. Når bilen startes vises 60% batter i MMI. Etter 20+ min kjøring viser det 100%. Og etter å ha stått i mer enn en time 60% igjen. Da er det bare å finne ut hva som er feil...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den batteriindikatoren i MMI ble fjernet i nyere software til MMI fordi den var så ustabil, og fordi kunder hang seg opp i prosenten som til tider viste feil.. Har dem kodet feil, be dem kode på nytt;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ble det en tur til Møller. Men ser at selv de ikke har fått kodet riktig ser det ut til. Feil delenr, og feil produsent av batteri(moll istedet for varta).

Så da er jeg tilbake til start slik det var før batteriet ble byttet. Et eller annet som tapper batteriet. Når bilen startes vises 60% batter i MMI. Etter 20+ min kjøring viser det 100%. Og etter å ha stått i mer enn en time 60% igjen. Da er det bare å finne ut hva som er feil...

 

Hadde du problemer med batteriet, annet enn redusert kapasitet i MMI ?

 

Har forsøkt forskjellige batterikoder på 2 A8 D3/4E.

Kunne ikke se noen endring på bilene.

Den som ladet med 13,3v ladet KUN med 13,3v uavhengig av batterikode, samme for den som ladet med 14,4v.

Batterikoden har muligens en teoretisk betydning.

Jeg byttet ut det originale Varta batteriet med et Biltema AGM, og beholdt den originale Varta kodingen. Har fungert perfekt for meg i flere år.

 

Som nevnt ovenfor Batterikapasitet visningen var fjernet fra A8n med nyeste MMI versjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt startproblemer, da har mmi vist ca 10-20% på batteriene. Slik at batteriet ble byttet pga dette. Og selv etter å ha byttet batteri så har jeg hatt problem 1 gang, og da viste mmi 60%. Men har startbooster slik at ved å bruke den fikk jeg start på den. Det som er rart er at etter at bilen har stått i mer enn 2 timer, så går den rett ned på 60%. Startet opp ikveld etter at den hadde stått i 18 timer, fortsatt 60%.

Har bare en gammel vag-com versjon selv, og den godtar ikke når jeg prøver å kode nytt serienr da den inneholder bokstaver i tillegg til tall. Det gamle orginal batteriet hadde kun tall. Det jeg ser, er at møller har satt feil partnr, og feil produsent, men riktig serienr. Det partnr de har programert er til orginal batteriet i bilen fra 2006. Det er 4F0915105D mens det nye er 000915105DL. Prøvde å få ny time men da snakket vi om august...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Batterispenning, er en enkel og god måte å kontrollere batteriet på. Mye god info på nettet anngående spenning vs batteri_%.

Hvis du legger ut to tynne ledninger direkte fra batteripolene, så kan du enkelt overvåke batterispenningen. NB monter alltid en sikring på + kabelen, like ved batteripolen. Sikringen bør være minst mulig, helst under 1A, siden ledningene kun er til måling.

Det tar litt tid (muligens flere minutter) før strømtrekket har stabilisert seg, pga bilen foretar en "avstengning".

 

Hvis du legger ved bilde/skjemdump av batteri programmeringen, er det lettere å hjelpe. De som oppdaterer VCDS (VAG-COM), husker ikke alltid hvordan de foregående utgavene av VAG-COM var.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt er viktig at riktig produsent type er codet riktig,ellers stemmer ikke codingen overens.

veldig fort gjort om du får tilgang på vag com.

jeg opplevde d samme som du,da batteriet mitt ble codet feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer litt på hvorfor det er så viktig med rett produsent Kim?

Eg byttet batteri i min A6 for vel 1 år siden, det som sto i var ikke kodet riktig av møller. Byttet til tilsvarende sønnak batteri med samme spec. Har fungert knirkefritt uten noe feilmeldinger eller andre problemer siden eg byttet. Prøvde og kode inn det nye batterier men det fantes ikke i registeret i vag com så endret ikke på noe. Og som sagt fungerer helt fint selv om det er ett annet batteri som er kodet inn. Har forresten MMI visning av batteri og der viser det 100% hele tiden.

Noen som faktisk vet hvorfor bilen skal vite hvilket merke batteri som står i bilen så lenge de har samme ampere osv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke peppling:)

Når bilen var codet for et annen type batteri,så hadde jeg samme problemet som trådstarter.

Nå deler jeg bare mine erfaringer,å sier ikke at det er fasit:)

Vet mange bare setter inn nytt batteri å funker som bare d.

For meg ble det mye tull med keyless da dette kutter ut når bilen tror den har for lite strømm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. Vet du om du satt inn batteri med samme styrke/spesifikasjoner? Vil tro at det kanskje kan utgjøre en forskjell dersom man endrer størrelsen på batteriet når man bytter, men kan ikke forstå hvorfor det skal utgjøre noe forskjell om bilen vet at batteriet er av det eller det merket?

 

QUOTE=Kim Skålbones;2991324]Har ikke peppling:)

Når bilen var codet for et annen type batteri,så hadde jeg samme problemet som trådstarter.

Nå deler jeg bare mine erfaringer,å sier ikke at det er fasit:)

Vet mange bare setter inn nytt batteri å funker som bare d.

For meg ble det mye tull med keyless da dette kutter ut når bilen tror den har for lite strømm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme styrke på batteriet som stod i bilen fra før ja.

Et annen problem jeg hadde før den ble codet riktig var oppstarts spenningen på bilen.

Fikk feil på høytsittende led bremselys i bilen,virket som om den fikk for lite spenning når jeg startet.

jeg har selv testet med å skifte til et annen produsent å får da feil i batteri indikatoren i mmi når bilen har stått over natta.

hvorfor vet jeg nesten ikke......

Nå er d jo så mange styreenheter på mange biler,å de krever nok at rett spenning er inntakt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til info varta og bosch er like. Husker ikke hvem av di som er hovedprodusent

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da fikk møller gjort dette for meg. Forøvrig så ble feilen som tappet strøm av batteriet funnet også av meg selv. Det var MMI som ikke skrudde seg helt av når man skrudde av tenningen. Oppdatert sw på MMI og alt er I orden igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan fant du ut det med mmi'en?

Har A8 D3/4E, men er vel mye likt...

Sliter også med at bilen tapper batteriet for strøm.

Når jeg parkerte sist etter en times kjøretur viste den 100% i mmi displayet...

Når jeg skulle kjøre hjem igjen ca 24t senere var det så lite strøm at coming/leaving home lysene ikke slo seg på, webastoen startet ikke, el bakluka fungerte ikke osv...

Startet bilen, og det stod da 20%... Dette skjer av og til...

Kan stå flere dager uten at det skjer noe, eller som nå sist over natta...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.