#1 Skrevet Juli 2, 2015 Om det blir mange "hjelp meg" tråder her så beklager eg, men eneste måten å lære på... Skaffet meg nytt ratt som sagt. Det gamle rattet har to ledninger fast i seg og dette var jo greit å få til å lage lyd når eg ville det. Det nye rattet derimot har ingen ledninger. Bossen har EN ledning og fløyteknappen har ett feste... hva skal eg gjøre her da? https://www.dropbox.com/s/fxx21skqz0s9qcd/2015-07-02%2021.01.04.jpg?dl=0 Så er det jo dette festet som er på selve bilen(?) men om noen har en ide om hva eg skal foreta meg her for å få fløyta igang med bare en ledning så blir eg så happy atte... https://www.dropbox.com/s/ajuun7kpaej1epm/2015-07-02%2021.01.10.jpg?dl=0 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 2, 2015 Uten at jeg vet dette eksakt vil jeg gjette meg til at rattet med kun en ledning fungerer slik at hornet har konstant + (eventuelt rele) mens minusen går via den ene ledningen til rattet, så når du da skal tute vill rattknappen lage kontakt mellom ledning og metallet I rattstammen som da igjen henger sammen med -polen. Spørsmålet er jo da om det gamle rattet bryter + eller - polen til hornet. Om det tidligere var - polen som ble brutt skal du I praksis få lyd ved å ta ledningen intill noe jord metall på bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 2, 2015 Sorry om eg er helt dum nå, men eg har kun 1 ledning å jobbe med her altså. Må eg skru av noe mer ved rattstammen for å rote frem flere ledninger? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 2, 2015 Ja skjønner det. Tipper da at som nevnt at det er lagd slik at når denne ledningen blir lagd mot - på bilen dsv. alt av metall eks. rattstammen, alt metall som har direkte kontakt med rattstammen osv, så skal hornet lyde. Men spørsmålet er jo om det fungerer på samme måte med det gamle rattet der du hadde to ledninger. Når du hadde det gamle rattet montert, gikk det da to ledninger videre fra rattet å inn I dashbordet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 2, 2015 På bilde to du har lagt ut så ser man bare ett kontaktområdet, er denne ny eller gammel? Om den er gammel, skal den da brukes om igjen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 2, 2015 Det kontaktområde på bilde 2 tror eg ikke var brukt engang. På det gamle rattet satt det to ledninger fast helt "innerst" på rattet. Ene ledningen var festet til en liten plate som en satt på etter en hadde tredd selve rattet med disse to ledningene innpå rattstammen. Så den siste ledningen ble festet på en plate som en satt på tilslutt (den du trykket på for å tute) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 3, 2015 Da har jeg søkt meg fram til lit av hvert. Den kobberbiten du ser nederst i venstre hjørne på bilde to er - ut til hornet. På baksiden av det gamle rattet har du trolig en slepering noe alla denne typen vill jeg tro. Om du ser på baksiden av det gamle rattet på sleperingen har du da trolig en kobber/messing-ring. Denne ringen ligger da i kontakt med den kobberbiten i nedre venstre hjørne på bilde to. Når du da tuter lager du kontakt mellom ledningene som er kobler til den kobberingen og rattstammen/metallet i rattet. Spørsmålet er jo da om det nye rattet har en sånn kobber/messing-ring (slepering) hvor ringen passer overens med den kobberplaten som ligger nede i vestre hjørne på bilde to på bilen din. Om dette passer overens vill jeg tro det bare er å koble den enslige ledningen du har på det nye rattet på kontakten på tuten som jeg ser på bilde en. Hornet må nok da skrues fast før det fungerer da det bruker metallet i rattet som føringsvei for - spenningen til hornet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 3, 2015 Da fikk eg det også til. Hadde utelatt en rundt gull/kobber plate som skulle på mellom hornknappen og selve rattet. Alltid like spennende å skru på tenningen å frykte at hornet tuter selv om en ikke trykker på knappen. Men alt funker som det skal. Ser ut som rattet er kommet på noenlunde beint med hjulene og Takk for alle svar! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...