#1 Skrevet Juli 3, 2015 Som tittel tilsier, glidebanen har knekt og løsnet. Bare tilfeldigheter som gjorde at jeg oppdaget dette. Jeg skiftet toppdekselpakninger, da jeg hadde fått feil anbefaling på tettestoff på gitte steder og den lak olje. Men da jeg åpnet på ene siden fant jeg bitene av glidebanen for sylinder 2, innsugsventil på eksossiden. Merkelig nok merket jeg ingenting på ytelsen til bilen, den har bare gått bedre siden jeg byttet toppene for vel ett år siden. Rullevippearmen ser upåvirket ut, men bytter den allikevel. Noen ideer for hvordan dette kan ha skjedd? Ingen spesiell motstand mellom ventilene når dem trykkes ned. Jeg vet at enkelte har vært kritisk til oppbygningen til disse kammene, siden dem er laget av et hult rør, og så er lobene/glidebanene lagt på i ettertid. Rimelig håpløst av VAG å først slite med glidevippearmer, og så eksperimentere med ny kamteknologi sammen med rullevippearmer når helstøpte kammer har vært sikkert i et halvt århundre. Merkelig denne trangen med å finne opp noe nytt som til syvende og sist bare svikter. Hell i uhell er at denne kammen kan skiftes uten å ta av reimer. Pris hos Møller er 6500 kr, men fant et tysk firma som påstår at dem selger originalvarer, PARTACUS.de. Dem skal ha 300 EUR. Noen med erfaring med dem? På annen side er det fristende å gå for en støpt variant, men hvordan vil det være å blande ulike kammer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 3, 2015 Jeg hadde slitt med å stole på noe annet enn helstøpte "one piece"-kammer. Du kan jo ha fått en dårlig batch hvor glibebanene ikke satt skikkelig, men likevel... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 11, 2015 Dette skjer når ventiler kolliderer med stemplene, feks ved registerhavari. Siden du har hule kammer er vel dette orginalkammer? Du tok altså orginale BAU topper fra annen motor og flyttet over på din egen. Sjekket du kammene grundig den gang og er helt sikker på at de ikke var skadd den gang? Ikke hatt noe trøbbel med register ifm monteringen eller driften? Mulig motoren nettopp hadde hatt registerhavari da du kjøpte den og at forrige eier bare skiftet kammer uten å gjøre noe med ventilene. Da er det ofte at ventilene henger, og løfteren kan komme ut av stilling og lage ugang. Dermed kan skaden på kammen din ha skjedd etter at du startet opp. BTW veldig interessant med slike skadebilder fra rullevippetopper..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 18, 2015 Nei motor var bra, og ingen tegn til skade på ventiler eller sylinder på delemotor. Ja, jeg byttet over topper fra en bau motor. Jeg sherpet også alle ventiler og seter med pasta. Glad for at jeg gjorde den jobben da den var rimelig tilkokset. Jeg studerte kammene, men kunne ikke se noe. nå var det også lik motstand på ventiler mellom hele lober og den skadde. Vag må være klar over problemet siden dem nå på erstatningskammer har gått tilbake til solid gods, dog er lobene sveiset på. Så om noen skal bytte selv, så er det bare å gå på uorg... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...