Mekaniske dyser og systemtrykk i k-jet

Anbefalte innlegg

Hei, er det noe forskjell på de mekaniske dysene i 16v kr motor kontra de i 9a motor???

Ser i lektyre at k-jet i kr motor trives på ca 5 bar, men på 9a oppgis systemtrykket til 6 bar..

Noen som vet????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

K-jet = hel mekanisk der trykket styres av WUR p åsiden av blokken

9A = KE-jet så der er en elektronisk trykk regulator som styres blant annet av lambda sonde, motor temp.

 

5-7bar avhengig av turtall og last.

 

Dysene er like

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok,takk. Vet du om det er noe større forskjell på luftinnsugene til kr vs 9a?? Tenker på størrelse evt spjeld??

Saken er at eg har en ABL med kr innspr, og mangler noe trykk på topp og den stopper på ca 6000 omdr.

Har rundt 5 bar systemtrykk, men skal prøve å øke det noe, da eg leste på teknisk på 9a at den burde ha ca 6bar.

Noen meninger??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Antar du mener ABF?

Ikke noe vettug info å plukke fra 9A spec i forhold til K-jet på KR.

 

ALDRI mix og match deler på K-jet, blir bare tull.

Sjekk hvilket trykk du har tomgang til 7200rpm i 2gir med FLAT pedal.

Du skal aldri under 5bar.

Mangel på effekt på toppen er stort sett tett filter eller dårlig pumpe, du må ha frisk løftepumpe også.

 

Du kan legge to skiver bak WUR for å fete opp blandingen litt. Dette kan vere en fordel uansett pga du har oppgradert til 2.0.

Kjører du KR tennings hjerne? Er tenningen korrekt justert, vakuum til tenningshjerne korrekt koblet?

 

Få montert en bredbåndslambda, det er et veldig fint instrument å ha på K-jet. Hadde tilsvarende problemer på min og der var det fin filteret INNI banjoen som var tett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde tilsvarende problemer på min og der var det fin filteret INNI banjoen som var tett.

 

Leste en gang i tiden (20+ år siden) at det var meningen at dette filteret skulle fjernes på klargjøring eller første service, dette filteret var nemlig montert for å fange opp støv og lort som kunne komme inn i systemet under produksjonen av bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja ABF skulle det være!! Får ikke mere enn 6200 max før den kutter selv ved bare å ruse den opp uten noe pådrag, høres ut som turtalssperre på en bmw da, og mener det ikke er sperre på denne. Ja KR tenningssystem med rundt 6 grader fortenning. Du sier at den aldri skal under 5 bar, kor du måler da???

For å måle styretrykk og systemtrykk kopler man seg ikke imellom mengdemåler og WUR??, og stenger den sløyfa for å måle systemtrykk???

Den banjoen du nevner, er det den som går inn på mengdemåleren??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skaff deg en banjo med uttak for trykk måling, du skal måle trykket FØR bensin fordeleren.

KR tennings hjerne har sperre på ca 7200

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor er det filteret i banjoen ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hakke peiling, er som et "backup" filter vis det vanlige blåses gjennom pga det er tett (pga STERK pumpe med mye trykk)

Har hatt trøbbel med min K-jet og byttet MYE deler og hatt ute den banjoen flere ganger uten å ha observert det filteret

 

Det er INNI banjoen, ser det gjennom hulla bensinen går gjennom

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jo.... men hvor sitter det i motorrommet eller under bilen? Hvor er den banjo koblinga med det filteret? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Inngående banjo på bensin fordeleren i motor rommet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik ser filteret ut:

 

930+CIS+fuel+head+parts+001+Medium+11909

 

Jeg fant også en illustrasjon som antyder at filteret kan være innebygget i bolten til banjokoblingen.

 

mini-filter.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen. har no målt systetrykket, og det var på 5,5 bar, fjernet en chims og det ramlet til ca 5 bar. Ingen mere forskjell på turtall, max 6000 omdr.

Men hvis eg bare åpner ene spjeldet når eg ruser på tomgang så går den opp mot 7000 omdr, men kutter tvert når eg trykker pedalen slik at begge spjelda åpner!!! Er det forskjell på 8v og 16v bensinmengdefordelere??? Trur det er en 8v som står på no. Dette er til en løpsbil, er ikkje bare å få testet den på vei!!;O)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er forskjellige ja, men lite. Er WUR frisk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper på det, går ikke over 3,5 bar varm, husker ikke helt ka den startet på.

Men om eg øker systemtrykket til 6 bar, får han ikke mere å leve av da?? Spesielt på topp??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.