#1 Skrevet Juli 8, 2015 Heisann, er ny på forumet og har lite kunnskap og erfaring med med disse bilene. Har for øyeblikket en Golf mk1 C+ 1.5 som jeg kjøpte for ca. et halvt årsiden og begynner å vurdere å sette inn større motor med mer effekt. Snakket med en kar med en strøken mk1 på et lokaltreff i Ålesund for noen uker siden og han mente på at det meste fra mk2 er bolt on på mk1, så lenge den hadde 1.5 eller større motor. Stemmer dette? Tenker noe i retning mk2 GTI 16v motor, girkasse og hjuloppheng. Motor tenker jeg å bygge om til gassere. Er avhengig av at ting er relativt bolt on, hvis det er riktig det han karen sa, kan jeg bruke motor, gir, bakaksling med skiver og kaliper, bærebro, bremse osv foran og montere på min mk1. Er det så enkelt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 9, 2015 Bolt on er kun motor, gir og bremser bak. Understell passer ikke Behold 16v motoren orginal og du kan få den godkjent. Eg holder til i Ørsta og har ALT av deler tilgjengelig vis du trenger noke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 9, 2015 Ok, takker for svar. Leste en plass her at en kunne mikse litt deler for å få bærebro, nav, bærekuler osv til å passe. Leste også en annen plass hvis en hadde riktige kaliper så var det bare å kjøpe ventilerte skiver og klosser til GTI, og 9" bremsekraftforsterker. Hvordan blir det i forhold til elektronikk og dashbord hvis det brukes motor med innsprut fra mk2 da? Hvilken 16v motor har innsuget fremovervendt da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 9, 2015 239mm GTI bremser = bytte til ventilert skive og GTI klosser 256mm = kalipper fra Scirocco 16v eller Audi typ81/85 med 5sylinder motor eller Passat 32b, skiver og klosser fra Mk2 GTI 16v En KAN bruke spindel fra Mk2 ved å bytte til annen bærekule, men det fører til bumper steer pga feil plassering på styre armen. 9" BFK = bolt on fra Mk1 GTI. Fra Mk2 må en endre lengden på akslingen inn mot pedalen. KR 16v (Mk2 GTI 16v) kobles opp på no time, eg har en sånn i min. KR 139hk (kjempelett å montere, velfungerende innsprøytning), PL 129hk (ustabilt innsprøytningssystem), 9A 136hk (avansert steinalder insprøytning), ABF 150hk monderne innsprøytning men startsperre og avansert å koble opp) KR,PL og 9A er rett frem å godkjenne i Mk1 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 9, 2015 Nice, takker for utfyllende og oppklarende svar. Kan hende jeg må komme på besøk til deg og handle deler en dag 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 10, 2015 Det kan en sikkert ordne. ser ut som du har det meste på stell, men har i hvertfall dør terskler til deg Hugger 3stk mk1 utover vinteren i tillegg til det eg har fra før så nok deler å ta av. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 10, 2015 Du får ikke bumper steer ved bruk av g60 nav å styrestag. Har kjørt med dette i noen år, uten problemer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 11, 2015 Jo det får en. Men merker ikke noe til det når du kjører med grise stiv senk på vei pga du ikke fjærer mer enn et par cm. Og en må maskinere av 4-6mm på tykkelsen på innfestningen mot fjærbeinet. Og siden det ikke er bolt on deler så er det ikke godkjent vis en driver med sånn. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 13, 2015 Nei. Kan du forklare dette, eventuelt hvilke vinkler som ikke vil stemme? Ved bruk av G60 nav,nedre bærekule ,fjærbein og styrestag går dette helt fint uten maskinering. Kan med fordel bruke vanlige støtdempere, helst senkefjærer 35-40mm.Dette p.g.a. at man får riktig vinkel på styre staget mellom tannstang og hjulbosset. Alle hjulvinkler på min bil er helt fine.Alt er godkjent av biltilsynet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 13, 2015 Fikk du den godkjent med Mk2 fjærbein? Da har ikke SVV mannen vert våken Er forskjellig avstand bra bærekule mot styrekule og bærearm innfestning mot tannstang på Mk1 vs Mk2. Merkes ikke på vanlig kjøring da det er så lite utfjæring at det holder seg innenfor. Men de større utfjæring (bevegelse) de mer avvik får spinningen og bilen kan verte nervøs. En får da endring i Toe inn/ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 13, 2015 (endret) SVV var svært våkene,samt en av fylkes beste på forstillings justering kan da ikke ta SÅ feil... Godkjent med G60 fjærbein og S2 bremser. Kun originale vag deler ble brukt. Det er nok mange meninger rundt dette emnet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...