A6 2.5 TDI V6 - fylle kjølevæske i tomt system, spørsmål

Anbefalte innlegg

Bil: A6 2.5 TDI V6, AFB

 

Driver på med registerreim-bytte og har tømt kjølesystemet. Jeg ser VAG har originalt en voldsom prosedyre hvor kjølevæske skal kjøres inn med trykk og greier, men er det nødvendig? Eller er det bare å fylle på, starte opp og evt. etterfylle? Hvordan være sikker på at det ikke er luft igjen, og evt. spyling av systemet?

 

Spør her siden det sikkert er noen her inne som har gjort dette før.

 

 

Takker for svar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De gangene jeg har tømt et kjølesystem og fylt på igjen så har jeg bare kjørt motoren varm med med lokket på ekspansjonsbeholderen av, varmeapparatet på full varme og etterfylt og så har det luftet seg selv. Det er jo et selvluftende system, og det sirkulerer hele tiden så jeg ser ikke helt problemet med at det skal oppstå luftlommer o.s.v.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg hadde heller ikke store problemer med å få ut lufta på min AFB følg Harald sin fremgangsmåte

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare å fylle på. Ekspansjonstank er øverste punkt i systemet så evt luft i systemet vil stoppe her.

Kjør den varm slik at termostat åpner og du får etterfylt hele systemet.

Ta deg så en god kjøretur og sjekk etterpå om det er behov for å etterfylle noe mer.

 

Tror du muligens har lest prosedyre for å fylle på klima gass?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter bytte av multireimer og dynamo for en stund siden, bare fylte jeg på med motor i gang. Brått begynte det å lekke kjøleveske under bilen. F""n tenkte jeg men det visste seg at at det var et hull bakerst i ekspansjonstanken som kvittet seg med det overskytende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Tror du muligens har lest prosedyre for å fylle på klima gass?

 

 

man kan fint fylle kjølevæske med trykkutstyr.

 

slepper da å lufte noe i det hele tatt. å går fortere. fint for verksteder som har det travelt med å ta for seg av kundenes penger :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På den motoren er det bare å fylle opp, kjøre varm og etterfylle. Sjekk og etterfyll ofte, minst hver km, slik at du ikke kjører toppen for varm fordi den mangler vann.

Når motoren har oppnådd 90 grader er all luft borte.

 

Et tips er å fylle på lenge før man skal starte. Hvis man fyller og deretter etterfyller noen timer etterpå så blir det mindre luft idet man starter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fint for verksteder som har det travelt med å ta for seg av kundenes penger :)

 

Eller for fabrikken, som skal ha jobben unnagjort fortest mulig ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle svar. Noen som vet omtrent hvor mye kjølevæske det går på AFB'n? Står ikke i instruksjonsboka, heller ikke i verkstedmanualen. Men er vel bare å blande opp og fylle på til det er nok tenker jeg.

 

 

Tror du muligens har lest prosedyre for å fylle på klima gass?

 

Hehe, nei, har nok ikke lest feil prosedyre. Jeg har dokumenter fra erWin. Det er jo en hel prosedyre for fylling av systemet. Jeg har heller ikke utstyr for det (se bilde).

 

Kjølevæske.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.